tiistai 29. marraskuuta 2016

Vuoden 1966 junaonnettomuus


Junaonnettomuus Hämeenlinnan asemalla, tavarajuna väärälle raiteelle


Kun tulee puheeksi rautatieonnettomuudet Hämeenlinnan ympäristössä, nousevat Kuurilan vuoden 1957 murheelliset tapahtumat luonnollisesti esille omassa luokassaan. Silti aivan Hämeenlinnan rautatieasemalla tapahtui 50 vuotta sitten onnettomuus, jossa oli ainekset aivan kuinka suureen katastrofiin tahansa.

Rautatieonnettomuus Hämeenlinnan asemalla sai aikaan melkoisen sekasotkun eikä uhriltakaan vältytty.
Jos toisena osapuolena olisi ollut matkustajajuna tai lastina kappaletavaran sijasta nestemäistä ja
räjähdysarkaa tavaraa, seuraukset olisivat voineet olla vielä huomattavasti pahempia.

Torstaiaamuna 1. joulukuuta klo 3.44 vuonna 1966 aiheutti väärin asetettu vaihde kahden tavarajunan yhteentörmäyksen Hämeenlinnan ratapihalla. Toisen junan kuljettaja sai surmansa ja kaksi kuljettajien apulaisina ollutta miestä loukkaantui. Veturien lisäksi 16 tavaravaunua vaurioitui 8 silpoutuessa täysin.

Surmansa saanut helsinkiläinen veturinkuljettaja kiilautui pahoin ohjaamoon ja hänet oli irroitettava hitsausvälinein. Uhri oli elossa vielä irroitettaessa kuollen matkalla sairaalaan. Hänen kanssaan samassa veturissa ollut apulainen selvisi aivotärähdyksellä ja hetkellisellä tajuttomuudella. Toisen junan veturista miehet ennättivät juuri ennen törmäystä hypätä ulos. Heistä toinen loukkasi jalkansa.

Oulusta Helsinkiin aikataulunsa mukaan matkalla ollut 28 vaunun juna päätyi vasten ratapihalla seissyttä Riihimäeltä Tampereelle matkalla ollutta tavarajunaa noin 70 kilometrin tuntinopeudella. Niin opastinvalo kuin junanlähettäjä olivat osoittaneet esteetöntä kulkua. Törmäyksessä liikkeellä ollen junan vaunuista 8 suistui kiskoilta. Seisseen junan vaunuista vaurioitui kahdeksan, joista kolme pahoin.

Sanomattakin on selvä, että jälki asemalla on ollut hirvittävää. Ambulanssit, lääkäri ja palokunta toimivat tilanteessa, jossa pelättiin dieselveturista vuotaneen polttoaineen syttyvän. Riihimäeltä hälytetty korjausjuna alkoi aamupäivän aikana raivaustöihin. Tapahtumia ryhtyi selvittämään erityinen tutkijalautakunta, jota johti Valtionrautateitten edustajana liikennetarkastaja Niilo Aarnio. Luonnollisesti sanomalehden ilmestyessä 2. joulukuuta tutkimukset olivat vielä kesken.

Hämeenlinnan rautatieasemaa varten oli jo hankittu automaattiset vaihteiden siirtolaitteet, mutta niitä ei vielä tuolloin ollut asennettu paikoilleen. Nykyään kaupungissamme moottoritien taukoamaton hurina ja säännöllisesti toistuivat kiskoliikenteen äänet muistuttavat siitä liikenteen määrästä, joka halkaisee aivan kaupunkikeskustan. Onnettomuusvaara on alati läsnä aivan kaupungin sydämessä. Joulukuun ensimmäisenä 1966 uhasta tuli todellisuutta ja aivan toisenlaisilla liikennemäärillä kuin nykyään.

* * *
Lähde:

Hämeen Sanomat 2. joulukuuta 1966






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti