Kenties alueen suurin arvo onkin siinä, ettei sen muokkaamiseen ole viime vuosikymmeninä riittänyt varoja toisin kuin muualla keskusta-alueella
Harvalla suomalaisella
kaupungilla on sellainen nyttemmin miltei myyttisiä tuntemuksia
menneisyytensä suhteen herättänyt alue aivan keskustassaan kuin
Hämeenlinnalla. Vuosikymmeniä se on ollut kuin hiljakseen
nuhjaantunut aikakapseli, jonka arvon ymmärtäminen on riippunut
tarkastelijasta. Liki 20-30 vuotta akateeminen väki väitteli
rautatieaseman ja linnan väliin jääneen alueen
kulttuurihistoriallisesta arvosta vuoroin nostaen sen aivan
mullistavaksi löydöksi vaipuakseen sitten kiistämään hurjimmat
otaksumat. Joitain vuosia sitten muuan hauholaislähtöinen
vaikuttaja poliitikkona ja rahamiehenä nousi esiin julistamaan
alueen hyödyttömäksi pusikoksi, joka olisi hetimmiten
rakennettava täyteen betoniseiniä. Nyttemmin uudet
rakennussuunnitelmat ovat olleet jälleen esillä. Toivoa vain sopii,
että historiallisesti arvokkaimmat osat maltetaan jättää rauhaan.
Vaikka niemen
historiallisesta merkityksestä on varmaan ollut jonkinlainen
aavistus kautta aikojen ja muistan lukeneeni jostain, että esineitä
oli löydetty jo teollisuusaikana, on tämä pohdiskelu syytä
aloittaa juuri Hämeenlinnan Höyrysahan ajasta, koska merkkejä
siitä on yhä nähtävillä. Usein siteeraamani aikakautensa oiva
opaskirja Hämeenlinnan liike-elämä ja liikkeet laulujuhlavuodelta
1911 aloittaa kuvauksensa sahasta seuraavalla tavalla:
”Hämeenlinnan
Höyrysaha (Cavastehus Ångsåg),
joka
sijaitsee Vanajaveden varrella vastapäätä linnaa on perustettu v.
1873. Vuonna 1893 siirtyi saha kauppaneuvos Aug. Eklöf´lle
Porvoosta,
(nyttemmin muutettu Aug. Eklöf osakeyhtiöksi,), joka sen yhä
vieläkin omistaa...”
![]() |
Hämettäressä 12.4.1910 haettiin sahalle esimiestä. |
Mainitun oppaan mukaan
Höyrysaha oli ”Hämeenläänin suurin sahaliike”. Tuotanto
myytiin pääasiassa ulkomaille, vaikka tavaraa meni myös
paikkakunnalle ja lähiympäristöön. Sahassa kerrottiin olevan
neljä raamia, joista kaksi kaksoisraamia. Oma höyläämö ja
kuivauslaitos löytyi. Koneet olivat vuodelta 1901 ollen uusittaessa
ainoat Suomessa. Oma sähkölaitos, täydellinen laivatelakka, kaksi
hinaaja-höyrylaivaa, höyryllä käynyt tukinnostokone ja 4000
metriä omia raiteita kuuluivat toimintaan. Omissa työväenasunnoissa
oli tilaa 40 perheelle. Henkilökuntaan kuului 200-300 henkeä.
Esittelyteksti ei kerro, kuuluivatko lukuun mukaan säännöllisesti
lehdissä kuulutetut tavaraa kuljettaneet ajurit.
Sahan johtajana vuodesta
1901 toimineen Adolf Forssellin alaisuudessa kerrottiin aiemmin
epäsiisteiksi kuvaillut rannat täytetty, asuntojen ympäristöt
siistitty istutuksin. Yhä näinä päivinä kulkija ei voi olla
huomaamatta ainakaan ennen niemellä sijainneen sahanhoitajan asunnon
puutarhaa reunustamaan istutettuja poppeleita.
Niemellä ovat aikakaudet
vaihdelleet. Sahanniemen kausi merkitsi kiihkeätä puurtamista
äänineen. Lehdistä voimme löytää mainintoja valitettavista
työtapaturmista. Sormien ja käsien telominen ei ollut mitenkään
tavatonta. Työn vuosittaiseen rytmiin kuuluivat myös vaihtelut
yhdestä kahteen työvuoroon ja täydelliset seisokitkin. Muun muassa
syyskuun 13. 1910 kirjoitti työväestön äänenkannattajana
toiminut Hämeen Voima: ”Hämeenlinnan Höyrysahan työwäestö
sanottiin jälleen tämän kuun 6 p. Töistä irti. Saha tulee
seisomaan siksi kunnes talwikelillä saadaan tukkia sahalle. Tämä
joka nykyinen pitkä palkaton loma ei suinkaan ole työwäelle
miksikään hymyksi, se kun usealtakin nostaa leipäwartaan liijan
korkealle. Mutta sellaista se on nykyoloissa työläisten
toimeentulon warmuus, se heitetään leiwättömäksi suurissa
joukoin”.
![]() |
Saha tarjosi tuotteitaan niin kotimaahan kuin ulkomaille. Se hakim myös toistuvasti ajureita kuljettamaan puutavaraa. Hämetär 31.12.1910 |
Niemellä eivät
ahertaneet jo kauan sitten muistojen varjoihin vetäytyneinä
ainoastaan ihmiset. Hämeen Voima kertoi tammikuussa 1910 hevosesta,
jolla Työwäen osuuskaupan apulainen oli liikeellä kaupungista
sahalle johtanutta kaiteetonta varasiltaa höyrysahalle aikeenaan
mennä Hattulaan. Keskellä väylää hevonen oli pelästynyt jotain
ja loikannut sivuun jäälle. Sulaan joutunutta hevosta oli
rientänyt auttamaan väkeä sahalta saaden sen lopulta ylös.
Vahingoilta ei sen sijaan ollut säästytty tammikuun lopulla 1909,
jolloin puruja sahalta ajamassa olleen Hätilän rengin hevonen
säikähti. Ilmeisesti kuorman päältä suistunut hevosmies teloi
jalkansa polven alapuolelta pyörässä.
Varikonniemen alkaessa
nousta yleiseen tietoisuuteen Hämeen Sanomat teki heinäkuussa 1986
jutun Sahanniemestä eli kaupungin sylissä lymyilleen niemen
edellisestä identiteetistä ennen puolustusvoimien aikakautta. Sen
aluksi todettiin alueen olleen jo tuolloin eristetty alue
puunostajien tullessa vartioidusta puuportista ja vieraat
rautaportista tai kesällä paikalle soudettuina. Talvisin oli salmen
ylitse kulkenut lankulla vahvistettu jäätie, johon ilmeisesti edellä
kerrotussa hevosjutussakin viitattiin. Kaupungin virallisessa historiassa sahasta
ei juuri paljon tarinaa ole ollut, koska sen aikana niemi kuului
Hämeenlinnan maalaiskuntaan. Hämeenlinnalaisille saha pysynee yhä
tietyllä tavalla etäisenä, koska sen arkistokin sijaitsee
Jyväskylässä.
Lehtijutun mukaan sahan
yhteisö oli tietty, sangen omissa oloissaan viihtynyt kokonaisuutensa.
Tuolloin toki oli mahdollista saada kaikki tarvittava läheltä.
Kaupunkiin ei ollut syytä turhan takia vaivautua. Kauppa löytyi
lähempääkin. Työväkeä kuvattiin enimmäkseen lestadiolaisina
ahkeriksi, raittiiksi pohjalaisiksi. Sahan konttorirakennuksessa
pidettiin kinkereitä. Hengellisen saran hoito sahanväen keskuudessa
synnytti luonnollisesti kaikenlaisia kaskuja, joista esimerkkinä
otettakoon Hämeen Voima 25.2. 1909:
”Työnpuute herran
wiinamäessä alkaa käydä yhä tuntuwammaksi päättäen
seuraawasta: Kirkkoherra Enkwist oli ”kansliapalvelijoineen”
tukkajuhlaa pitämässä täkäläisellä höyrysahalla. Tukkajuhla
piti pidettämän sahan ruokahuoneessa, mutta kun hengen mies tuli
sinne löysi hän sieltä niin wähän puhdistusta halaawia sieluja
että katsoi parhaaksi muuttaa majaa. Aikoi sitten mennä erääseen
sahanmäessä olewaan asumattomaan huoneeseen mutta ennen kuin sinne
kerkisikään niin katso: ”edelläjuoksija”
tuli ilmoittamaan, että huone oli autio ja tyhjä. Toisten neuwomana
meni hän sitten lähellä olewaan lestadiolaisten seurahuoneeseen
mutta siellä neuwottiin häntä menemään kadotettujen lammasten
tykö israelin huoneessa. Ei siis muuta neuvoksi kuin ala lampsia
kotia. Ennen sanottiin, eloa on paljon mutta työwäkeä on wähä;
nyt lienee asia päinwastoin. Kun tämän yhteydessä muistaa miten
tiukka samainen hengen mies on kiskomaan ewankeliumista elatustansa
niin tekee mieli hänelle huomauttaa, että ottaisi waarin ajan
merkeistä ennen kuin se on myöhäistä.”
1900-luvun alun
jännitteet työväestön ja johdon välillä heijastuivat varmaan
myös sahallekin. Sanomalehdistä löytyy säännöllisesti vuoden
lopussa työväen viralliset kiitokset höyrysahan isännän
antamista joululahjoista. Hämettäressä 11.10.1910 Rosenlöf-niminen
henkilö välittää viralliset kiitoksensa sahan työntekijöille
saamastaan muistolahjasta. Sahan tarvitsemat moninaiset kanavan- ja
kaivonkaivajat merkitsivät luonnollisesti toimeentuloa palkatuille.
Toisaalta Hämeen Voimassa 10.3.1908 todettiin, että ”Sormia
katkoo Eklöfin sirkkeli myötäänsä”. Vaikka valitettavat
tapaturmat olivat alalla alituinen riesa, kysyttiin lehdessä
ilmeisesti ajan henkeä myötäillen:” Kuinkahan moni työläinen
on Eklöfin rikastuttamisesta itsensä raajarikoksi tehnyt ja millä
tawoin Eklöf hyväntekijänsä palkitsee”.
![]() |
Se kuuluisa ajan hammas on puraissut kävelytien varresas ollutta tiilirakennusta. Väsen kuva vuodelta 1997 ja oikeanpuoleinen esittää tilannetta 2016. |
Hämeen Sanomat julkaisi
elokuun 26. 1909 närkästyneen yleisönosastokirjoituksen otsikolla
”Sosialisti oikeassa karwassaan”, jossa huutia sai joku
Höyrysahan työnjohtaja:
”H:linnan
höyrysahalla on eräs ”pikkupomo”,
jonka röyhkeä kohtelu on herättänyt työläisten keskuudessa
paheksumista. Mainittu henkilö on kohonnut työläisnaisten
”pääksi”. Tätä kohoamista hän kait pitää kowin suurena
kunniana, niin että on unohtanut senkin asian, mitenkä ihmisiä
kohdellaan. Sama mies puhuu sosialistien kokouksissa wapaudesta ja
weljeydestä, mutta kuitenkin rohkenee hän kieltää alaisiltaan
naisilta puhewapauden heidän joutoaikanaankin. Meneepä hän
häwyttömyydessään niinkin pitkälle, että nimittelee tiliä
maksettaessa eräitä naisia. Moinen kohtelu ja juoruttelu selwästi
osoittaa, ettei weljeysaate miehellä ole edes taskussa, wielä
wähemmän powessa.
Tahtoisin huomauttaa
miehelle, että alkaisi kohdella alaisiaan työläisiä ihmisinä
eikä koirina. Ei ole myöskään soweliasta naisille raakuuksia ja
siivottomuuksia ladella. Sellaista esimerkkiä eiwät ole ainakaan
sahan työnjohtajat näyttäneet.
Niin se näkyy olewan,
että sosialistista tulee oikein aika poika ”pomoksi”
kohottuaan. Häm. Woimakin on ”hellästi ja warowasti” antanut
miehelle muutamia muistutuksia, ei uskalla omaa miestä kowistaa,
waikka on ”towerienkin” kauhistuksena.”
Yllä siteerattu
nimimerkki Työläisnaisen kirjoitus olkoon muistuksena, että
nykyään niin hiljainen virkistymisalue on aikanaan ollut kiihkeiden
draamojen näyttämönä. Ei olisi mikään ihme yllättää vanhoja
haamuja puiden ja raunioiden lomasta.
![]() |
Vielä 1990-luvun lopulla Varikonniemeltä löytyi seiniä, joista ei ole kuin hiljakseen luhistuvia perustusten jäännöksiä jäljellä. |
![]() |
Ei enää lämmityksen tarvetta |
Kun puolustusvoimat
joulukuussa 1939 perusti alueelle elintarvikevarikon talvisodan
vuoksi, alkoivat niemelle suunnata hiljaiset junat, joista ei
ymmärrettävästi taidettu pahemmin puhetta pitää. Jatkosodan
aikana 1942 armeijan toiminta laajeni, ja saha siirtyi OTK:n
alaisuudessa muualle. Tästä ja muusta voimme lukea eri puolille
aluetta sijoitetuista opastauluista. Varikonniemi nousi kansallisen
ja ilmeisesti jonkinlaiseen kansainväliseenkin kuuluisuuteen
1980-luvun lopulla. Sitä ennen varikkoalue oli pitänyt niemen
suojaisen suljettuna kaupungin kasvaessa ympärillä. Vuodesta 1952
niemi oli ollut yksinomaan puolustusvoimain käytössä sahan
siirryttyä pois. Armeija poistui lopullisesti vasta 1987, vaikka se
oli myynyt alueen kaupungille jo 1982.
Vuotta ennen hullunmyllyn
alkamista – mikäli ilmaisu sallitaan - Hämeen Sanomat kirjoitti
Varikonniemestä 25.8.1985 armeijan lopetellessa siellä
toimintaansa. Artikkeli oli otsikoitu ”Luonnon lymypaikka
Hämeenlinnan keskustassa”. Toden totta, satakunta metriä vettä
erotti kaupunkikeskustasta alueen, jolla liikkui rusakoita,
fasaaneja, mäyräpariskunta ja hirvikin toisinaan. Erityinen
eläinryhmä koostui kuulemma villikissoista.
”Käytöstä
jätettyjä rakennuksia lojuu pitkin niemeä. Sen korkeimmalla
kohdalla on vanha puurakenteinen saha. Samalta paikalta on löydetty
merovinkiaikainen kalmistopaikka. Saha voimalaitehuoneineen on
rakennettu Suomen itsenäistymisen molemmin puolin. Sahan höyläämö
paloi viime toukokuussa .
Sen jälkeen kun
armeijan talousvarikko lopetti toiminnan Varikonniemessä viime
vuoden lopussa, luonto on saanut entistä tiukemman otteen alueesta.
Hylättyjen rakennusten ainoina ihmisasukkaina ovat satunnaiset
puliukot, eikä heitäkään alueella ole liiemmälti, sillä sitä
vartioidaan vielä.”
Kesällä 1986 alkoivat
sitten kaivaukset. Ennakko-odotuksia seurasivat vuoroin
pettymykset ja rohkaisevat viime hetkien löydöt. Seuraavana vuonna jatketuissa kaivauksissa todettiin, ettei toiveikkuus ollut turhaa.
Alueelta kerrottiin tehdyn merkittäviä ja ainutlaatuisia löytöjä.
Varikonniemen alueen kooksi mainittiin noin 19 hehtaaria, josta
arvioitiin muinaismuistoalueen osuudeksi suunnilleen kaksi hehtaaria.
Hiukan sivummalta tärkeänä löytönä pidetystä asumuksen
pohjasta kerrottiin löytyneen hyvin säilyneen puisen rännin, jota
arvioitiin käytetyn joko viemäröintiin tai juoksevaa vettä
tarvinneisiin käsitöihin. Löydökset eivät viitanneet alueella
harjoitetun maanviljelystä.
Vuonna 1988 pähkäiltiin,
oliko alueella sijainnut savipato ja satama-allas. Myös mahdollisesta
ympärysmuurista puhuttiin. 1989 oli vuorossa pohtia, kuinka
kaivauksia jatkettaisiin. Mahdollista kaivausten päättymistä
kuvattiin kulttuuriskandaaliksi. Samaan aikaan Helsingin Sanomissa
uskottiin, että ”Varikonniemen
muinaiskaupunki luo uutta käsitytä historiasta”.
Alkuinnostus alkoi kuitenkin karista 1990-luvun alussa. Tieteellinen
yhteisö alkoi kiistellä löydösten oikeasta arvosta. Hämeen
Sanomat kuvasi tilannetta 23.11.1996 muun muassa
seuraavasti:”Varikonniemestä käynnissä tieteellinen
ilmiriita/ Vastuutonta toimintaa/ Keskustelun pohja on liian kapea/
Muurit ja satama mielikuvituksen tuotetta/ Knut Drake: Media
osasyyllinen ylilyönteihin”.
Kun vuonna 2001 yritettiin käynnistää tutkimuksia
uudestaan, arkeologit eivät olleet käyneet paikalle vuoden 1993
jälkeen.
![]() |
Tässä en voi olla aivan varma, onko paikka täysin sama, mutta vasen kuva otettu 1997 ja oikea 2014. Silti maiseman tiettyä pehmenemistä on havaittavissa kuluneiden 17 vuoden aikana. |
Nyt Varikonniemi on
palannut ainakin valtakunnalliseen tietoisuuteen Ylen verkkosivuilla
tämän vuoden lokakuun alussa. Kirjoituksen mukaan alustavissa
kaivauksissa kaupunkialueelta suosta on noussut lähes 3000 vuotta
vanhoja puuseipään kappaleita. Ilmeisesti siitä ei ainakaan päästä
mihinkään, että niemellä on asuttu tuhansia vuosia.Itase asiassa
tämän uusimman käsityksen mukaan paikan asutus ja historia olisi
osoittautumassa paljon aiemmin tunnettua vanhemmaksi.
Aikaa on kulunut vuosista 1986-1994. Jälleen aistii innostusta tutkijoiden
sanoista.
”Varikonniemen
suosta nostettu puu ei ollut mitenkään lahonnutta. Seipäät olivat
sellaisia, että ne oli selvästi työstetty jollain esineellä. On
se huikeaa, että Varikonniemen puukappaleet ovat samoilta ajoilta
kuin muinaiset Kreikan kaupunkivaltiot”, pohtii arkeologi Kalle
Luoto Ylen artikkelissa.
Olkoonpa Varikonniemen
historiallinen arvo lopulta mitä tahansa se on joka tapauksessa
muovautunut kuluneiden vuosikymmenten aikana myyttiseksi paikaksi,
jonka arvoa kohottaa nimenomaan se, että rahapula on estänyt
poliitikkoja ja rahamiehiä kauhomasta niemeä sellaiseksi
persoonattomaksi betonilaatikoiden slummiksi, joita maanteidemme ja
junaratojemme reunoilla aivan tarpeeksi löytyy. Juuri hiljakseen
sortuva betoni ja niemen toisinaan yllättäväkin hiljaisuus äänten
kaikottua sen ulkopuolelle antavat paikalle oman erikoisluonteensa.
Vanhat löydökset dokumentoituina oikeilla paikoillaan olisivat myös
kiistaton matkailuvaltti, joka houkuttelisi aivan eri lailla
pysähtymään kuin persoonattomat kiviseinät.
Kolmisen vuosituhatta
vanhojen puukappaleiden kerrotaan löytyneen suurten betonipylväiden
juurelta. Osa pylväistä kuulemma tullaan poistamaan tulevien
rakentamistöiden yhteydessä, mutta osa jätetään paikalleen,
luonnon hitaasti murennettaviksi muistumiksi entisestä
varikkoalueesta. Vielä jonkin aikaa ihminen saattaa kuljeskella
luonnon valtaamalla niemellä ja pohdiskella työnsä häviäväisyyttä
betonin murentuessa ja viimeisten kiskoparrujen lahotessa.
Raaseporissa on linnanraunio ja sen ympärille kehitelty
historia- ja elämyskohde. Meillä Hämeenlinnassa on kokonainen linna ja sen
ympäristössä tuhansien vuosien ikäinen asumapaikka, jonka
jäänteitä koetetaan säästää ja dokumentoida uhkaavan
asunto-alueen alta. Historianharrastajan kaino toivomus toki olisi,
että asiantuntijat kykenisivät ja saisivat rajata uudisrakennukset
sellaisille sijoille, joista olisi mahdollisimman vähän tuhoa
kulttuurihistorialle. Junien porhaltaminen liikennehistoriallisesti
merkittävän juna-aseman ohitse kertoo selvää kieltään
nykypäivän nurjasta suhtautumisesta aikamme pikkukaupunki
Hämeenlinnaan, jolla on povessaan todella harvinaislaatuinen aarre.
* * *
Lähteet:
Hämeenlinnan liike-elämä
ja liikkeet, 1911
Alueen opastaulut
Hämeen Sanomat 26.8.1909
Hämeen Voima 10.3.1908;
28.1.1909; 25.2. 1909; 18.1.1910; 13.9.1910;
Hämetär 11.10.1910
ARVI-artikkelitietokanta/
Hämeenlinnan kaupunginkirjaston kotiseutukokoelma:
Hämeen Sanomat
25.8.1985; 2.7.1986; 24.7.1986; 25.7.1987; 26.5.1988;
13.7.1989; 23.11.1996; 29.11.1996; 21.1.2001;
Helsingin
Sanomat 22.7.1989
On Joenhiisi tehnyt hienon, seesteisen tekstin. Tietosisältönsä lisäksi se herättää muistoja kesästä, jolloin kaivauksia tehtiin. Seurasin silloin kaivausten edistymistä Varikonniemessä. Muistan lehtikuvassa näkyvän katetun kuopan sijainneen lähes keskellä nurmialuetta, nykyajan kuvassa näkyvän opastetaulun ja taustalla olevan puurykelmän puolivälissä.
VastaaPoistaKiitos kommentista. Muistelen siis oikein, mitä tulee siihen kuopan paikkaan. Itse en juuri tuolloin paikalla liikkunut, mikä suuresti näin jälkikäteen harmittaa.
PoistaMielenkiintoista seurata, mitä uusimmista alueen löydöksistä seuraa. Kun tietää kaupungin vahvan grynderivetoisuuden ja aikanaan tärvellyt kulttuuriympäristöt (Toriparkkifarssi, Paasikiventien seutu, puutalokeskustan tuhoutumisen salliminen jne), aseman ympäristön rakentaminen rajauksineen pistää mielen kiusallisen levottomaksi.
Isoisäni isä on ollut sahalla työnjohtajana 1898-1910 ja häneltä on säilynyt lyijykynällä kirjoitettu kirje, jossa lestadiolaisuuteen liittyvistä tunnustus ja synninpäästö asioista.
VastaaPoista