Asuttuani suurimman osan
elämästäni jollain tavalla yhteydessä Hämeen Härkätiehen olen
kokenut sen sangen läheiseksi. Yksi ihmetyksen aihe on ollut
pohdinta maantien linjauksesta, joka on vaihdellut
Hämeenlinnaan saavutaessa ainakin kolmisen kertaa. Varhaisimpana
aikana sen on kerrottu kulkeneen Miemalasta Alajärven eteläpuolitse
Koskensillan kautta Rengon Kuittilaan. Ainakin 1600-luvun vaihteesta
on peräisin linjaus Hattulan Kouvalaan, Rengon Kuittilaan, jolta on
säilynyt muun muassa kuvaus Carl Gustaf Ramsayn matkapäiväkirjasta
1807.
Tällä kertaa
kiinnostukseni aihe on kuitenkin juuri Hämeen Härkätien Hattelmala
seudun tultua 1850-luvulla niin kutsutun Rehbinderin suoran kautta
liitetyksi jälleen Turkuun matkanneiden pääreitiksi taipaleella
kohti Rengon Kuittilaa. Aiemmin tutustuessani alueen vanhojen
venäläisten linnoituskaivantojen jäänteisiin en ollut
kiinnittänyt huomiota muinaisen Härkätien ulottuvaisuuteen.
Itselleni on aina ollut satuneesta syystä läheisempi reitti Tiiriön
ja Kouvalan kautta Kuittilaan. Vanajan historiaa selaillessani
törmäsin taannoin jälleen mainintaan Härkätien linjauksen
muutoksista ja päätin lähteä kiertelemään Hattelmalan suunnalle.
Nykyään kaupunki on
vyörynyt niin etelään kuin lounaaseenkin imaisten vanhan Vanajan
kylät Kankaantakana ja Hattelmalassa kuin Mielmalassa ja Luolajassakin.
Päällystetty katu vaihtuu harjulla maantieksi, jota reunustavat
kookkaat puut. Näköalatasanteelta avautuvaa maisemaa kätkevät
silmiltä rinteille kasvaneet puut, vaikka taannoin ympäristöstä
hiukan puita kaadettiinkin. Kuuluisassa matkapäiväkirjassaan
vuodelta 1807 Ramsay kertoo kaupungin rouvien tehneen kesäretkiään
harjulle, jota tuo aatelinen kulkija ylisti verraten Ilmolan ja
Kangasalan näkymiin.
Harjun näköalatasanteen vieressä olevasta opastetaulusta löytyy helposti tietoa myös vanhan Härkätien linjauksesta. |
Joenhiisi arvostaa
suuresti maisemakohteiden opastauluja, joita ei voi
informaationlähteinä koskaan digitaalisesti täysin korvata.
Tarvitsematta turvautua mihinkään sähköisiin yhteyksiin
Hattelmalassakin sai jälleen tutustua muutamaan vanhaan
valokuvaan sekä eläimistöön ja kasvistoon. Tärkein anti tällä
kertaa oli kuitenkin opaskartta, josta löytyi merkittynä Härkätien
ensimmäinen linjaus, jota Lassilantie harjun lounaisrinteen alla
seuraa. Kartasta saatoin myös kerrata rautakautisen kalmiston
sijainnin harjun ja Alaspään tallin välisen peltoaukean
metsäsaarekkeessa. Vieläkään en pysty päättelemään, onko
tuolle alueelle nykyään mitään luvallista kulkuväylää.
Hattelmalan harjulla oli
1565 rajapaikka, jonka nimi oli Ristivuori. Paikka löytyy
maanmittari Avanderin 1703 laatimasta kartasta. Nimi on viitannut
vanhaan risteyspaikkaan, josta erkanivat kulkuväylät kohti
kaupunkia sekä erikseen Hattelmalan ja Kankaantaan kyliä. Nykyään
kadunnimistö muistuttaa tuostakin paikasta. Hattelmalantien alkaessa
nousta itse harjun luoteispäähän siitä erkanee tie, josta
haarautuvat niin Lassilantie kuin Ristivuorentie. Samoilla paikoilla
sukeltautuvat ulkoilupolut Rengontien, Hattelmalantien ja Kalmanmäen
sisään jäävän kolmion sankkaan metsään. Ennen kuin lähdin
seuraamaan Lassilantietä huomasin metsästä astuvan varttuneen
pariskunnan, jolta päätin tiedustella mahdollista pääsyä
kalmistoon. He eivät osanneet neuvoa siinä asiassa ja kertoivat
ulkoilupolkujen vievän Rengontielle. Ristivuorentie ja
Harjuntaustantie ovat ilmeisesti umpikujia. Lähemmäksi kalmistoa
saattaisi päästä Alaspään suunnasta. Vanhat polut ovat
otaksuttavasti katkenneet vuosien kuluessa.
Sieltä täältä pilkistää polulta peltoaukea Luolajan suuntaan. Tuolla jossain täytyy levätä rautakautisten vainajien. Siellä on myös Kalmanmäki-niminen paikka. |
Päätin tutkia
Rengontielle johtavien ulkoilupolkujen reitin. Osoittautui todella,
ettei harjulta laskeutunut ainuttakaan polkua alas pelloille. Päädyin
odotetusti Rengontien varteen, josta pääsin palaamaan rinnakkaista
polkua takaisin Lassilan- ja Ristivuorentien risteykseen. Jotenkin
aluksi kulkemani kivinen ja kapeahko väylä korkeammalla rinteellä
nosti mieleeni muistikuvia Werner Holmbergin kuuluisasta maalauksesta
Helteinen kesäpäivä (1860). Aivan keskeltä joka puolelle
levittäytynyttä kaupunkimaisemaa löytyi yllättäen moinen
korpikulma. Tunnelmaa vahvisti tietoisuus kauriista, jonka tiesin
juoksentelevan jossain lähistöllä. Tuon otuksen olin nähnyt
aluksi maantien varrella ja toisen kerran ulkoilupolulla.
Kalmistolle pääseminen
sai jäädä jonkin toisen kerran pulmaksi. Oli aika kokeilla, kuinka
pitkälle polkupyörällä pääsi Lassilantietä. Viitta kertoi myös
eläinlääkäristä, joten johonkin asti sentään oli oletettavissa
yleistä kulkuväylää. Jälleen yksi pätkä Härkätietä tuli
siis kuljetuksi maantien vaihtuessa eläinlääkärin portin jälkeen
kapeaksi peltotieksi. Pysähdys tuli Lassilan tilan rajalla, missä
teksti portin kilvessä kertoi yksityisalueesta. Kääntäessäni
polkupyörääni huomasin tuijottavani metsänrajaan, missä ruokaili
kauris keskellä päivää. Niin se on, että kulkiessaan pyörällä
tai jalan Hattelmalassa näkee joka kerta joko ketun tai kauriin.
Jänikset ovat oma lukunsa, sillä niihinhän törmää joka
puolella. Hattelmalanjärven rannoiltahan lintuihmiset käyvät
bongaamassa siivekkäitä ja kasvientuntijat erilaisia suokasveja.
Ei siis ollut
seurattavissa tietä järven rannalle eikä edelleen tuota kautta
10-tien laitaan kohti Alajärven eteläpäätä, missä Koskensillan
silta on aikanaan ylittänyt Iso-Munakkaan ja Alajärven yhdistävän
joen. Palasin entisiä jälkiäni harjulle. Seisahduin uudestaan
näköalatasanteen vierelle ja katsoin uudestaan. Opasteksteihin
liitettyjä kuvia. Erityisesti yhden muistan jo vuosien takaa, sillä
siitä välittyvä tunnelma suorastaan vuodattaa katsojan ylle ilmaa
huokuvan avaruuden tunnun. Enok Rytkösen vuonna 1932 ottamassa
valokuvassa automobiili on juuri nousemassa harjulle. Tienkaiteen ja
penkan takana Harjun rinne on lähes puuton. Taustalla avautuu
hulppea peltonäkymä siellä täällä kohoavine ralennuksineen.
Ikään kuin tuo yksinäinen auto olisi päätynyt peltomeren
rannalle. Kuvatekstin mukaan kyseessä on näkymä länteen Luolajan
kylän suuntaan. Ero nykypäivään on suunnaton.Onneksi tuo kuva
löytyi yhä taulusta. Joenhiidelle siitä on tullut yhtä olennainen
osa paikkaa kuin näköalatasanteelta havaittavasta alituisen
muutoksen kourissa olevasta maisemasta.
Enää oli jäljellä
polkeminen harjun kaakkoispäähän ja laskeutuminen 10-tien
varteen. Hattelmalantien kaartuessa alas kohti Miemalaa ei voi olla
pohtimatta, kuinka väkivaltaisesti valtatiet ovat runnelleet näitä
peltoaukeita. Jospa pääsisi jonkin aikalaatikon kautta vilkaisemaan
muinaistien matkamiehiä. Asfalttinauhalla kiiruhtaneet peltilaatikot
jatkavat tauotta päättymätöntä säntäilyään omalla
hektisellä rytmillään. Niiden kiire vaikuttaisi varmaan
kiivasrytmisten hyönteisten liikkeeltä muinaisen Härkätien
taivaltajien silmissä. Yhtä kaikki, olkoonpa maailman aika mikä
tahansa kulkijat eivät tältä seudulta lopu. Tarve liikkua
vaikuttaa ikuiselta.
Lähteet:
Y.S. Koskimies ja Pekka
Lampinen (toim). Vanajan historia I
Raili Rytkönen. Vanajan
historia II
Hei, kiitos kiinnostavasta blogista! Saisinkohan luvan käyttää kuvaasi Kalmanmäestä 18.1. Hämeenlinnan kaupunginkirjastossa pitämässäni esitelmässä Hämeenlinnan arkeologiasta?
VastaaPoistaNyt olen syvästi pahoillani oltuani alkuvuoden sen verran saamaton tämän blogin kanssa, että päivittäminen ja muukn sen seuraaminen on jäänyt.
PoistaToki harrastajan mieltä lämmittää lukijoilta saatu palaute. Tietenkään en olisi ollut moista pyyntöä vastaan. Juuri tuossa vaiheessa alkuvuonna korona ja eräs lyhyt projekti yhtä aikaa varsin veivät huomioni rakkaasta blogiharrastuksestani, jonka pariin olen juuri tänään palannut.
Nyt olen lisännyt näihin sinänsä harvoin tulleisiin kommentteihin ennakkotarkistustoiminnon, jotten enää tästä lähtien sivuuttaisi huomaamatta, vaikka olisinkin kiinni aivan muissa puuhissa kuin blogiasioissa.
Hyvää kesää toivoen Joenhiisi