Kirjavaraston aarteita 5a
Vuosikymmenten aikana
tässäkin kaupungissa on nähty monta ilmaisjakelulehteä, joista
useimmat ovat jääneet lyhytikäisiksi joko tullen pian isompiensa
ostamiksi tai muuten uuvahtaen. Nyt Joenhiisi on löytänyt
Hämeenlinnan kirjaston varastosta helmen 1960-luvulta. Kyseessä on
Osallistuja-lehti, joka ilmestyi vuosina 1966-1968. Varastossa on
säilynyt vuoden 1967 vuosikerta yhtä numeroa lukuunottamatta ynnä
yksi numero vuodelta 1968. Katsaus 53 vuoden taakse osoittaa, kuinka
aikanaan arkipäiväiset asiat muuttuvat ajan saatossa
mielenkiintoiseksi paikallishistoriassa. Sitä sopii miettiä, vaikka
nykyiset julkaisut toisinaan tuntuisivatkin miltei joutavalta
postilaatikon täytteeltä ja saman asian toistelulta. Palatkaamme
nyt aikaan muutaman vuosikymmenen taakse, jolloin sota-ajastakin oli
vasta hiukan yli kaksikymmentä vuotta. Ensimmäisenä ovat
esittelyssä numerot 1-5.
Osallistujan vuoden 1967
ensimmäinen numero julisti etusivullaan tilipäivän menettäneen
entistä merkitystään. Taustalla oli ajatus palkan maksaminen
tilipussin asemesta pankkitilille. Muutos oli erityisen ajankohtainen
muuttuessaan seuraavana vuonna pääsääntöiseksi käytännöksi.
Tammikuussa 1967 Osallistuja kyseli erityisesti, kulutettiinko tili
yhdessä päivässä, käytiinkö ”pitkäripaisessa”.
Käyttäytymistä kyseltiin niin rakennustyömaalla,
vaatetusliikkeessä, kodinkoneliikkeessä, pankissa kuin Alkossakin.
Nykylukijan näkökulmasta mielenkiintoisen vivahteen antaa ainakin
vaatetusliikkeessä annettu vastaus meijeritilin merkitys, sillä
vaikka sekin jo tuolloin maksettiin suoraan pankkiin, oli
havaittavissa ajankohta, jolloin karjatilalliset saapuivat ”sankoin
joukoin” kaupunkiin kaupantekoon. Maininnan arvoisena pidettiin
myös miesten ja naisten erilaista ostoskäyttäytymistä. Myös
pankkien maksupalvelut olivat astuneet kuvaan. Alkossa tilipäivä
oli toki yhä havaittavissa.
Pankit ryhtyivät myös
vuoden 1967 alusta ottamaan vastaan rahaa 15-30-vuotiaille
tarkoitetuille nuorisotileille.
Hämeenlinnassa vuosi
1967 oli tärkeä senkin vuoksi, että silloin se sai osansa
lakkautetusta Vanajan kunnasta, joka jaettiin yhdessä Janakkalan,
Hattulan ja Rengon kanssa. Joenhiisikin on aiemmin käsitellyt,
kuinka lähellä kaupunkimme ydinkeskustaa Vanajan rajat ennen
liitosta olivatkaan. Osallistuja otti osaa keskusteluun heti
tammikuussa otsikolla ”Kun pitäjästä tuli kaupunki”. Se
vieraili Alajärven rannalla Rengontien varrella.
Muutos oli luonnollisesti
asukkaille merkittävä. Osallistuja otti esille vanajalaisten
menettäneen osittain itsemääräämisopikeuttaan ja
hämeenlinnalaisten velvollisuuksien lisääntyneen. Todettiin myös
ihmisten keskinäiset epäluulot ja kyräily. Yksityiskohtina
mainittakoon, että kahdeksan vanhusta siirrettiin Vanajan
vanhainkodista Janakkalaan, mikä sai Osallistujankin pohdiskelemaan
elämänsä ehtoota eläneiden suhtautumista asiaan. Samalla vastaava
määrä hämeenlinnalaisvanhuksia tuoitiin Voutilaan. Artikkelia
varten haastateltu Vanajan vanhainkodin asukas pitikin kuntaliitosta
hyvänä, mutta julisti samalla pysyvänsä Voutilassa.
Alajärven Kuuslahdessa
haastateltu rouva uskoi kaupunkilaisuuden tuovan aiempaa paremmat
sosiaaliset edut. Työasioissa hänen perheensä oli ollut jo
kaupungista riippuvainen. Maatilalla parisen kilometriä ”korpeen
päin” Alajärven rantaa pidettiin jokseenkin samantekevänä,
mihin kuuluttiin ellei verotus vain uhannut kiristyä.
Hämeenlinnassa oli
edellisenä syksynä virinnyt ajatus taidetalosta. Osallistuja
ihmetteli, miksi keskustelussa kaihdettiin kulttuuritalo-nimitystä
ja kyseli oliko kiistassa melua tyhjästä. Väittelyssä olivat
ilmeisesti erotettavissa kaksi leiriä eli kulttuuri- ja
urheilupuoli, joilla oli vaikeuksia asettautua tarpeineen samaan
rintamaan.
Aikansa merkki oli myös
äänentoiston kehittyminen. Kortensa kantoi kekoon myös Osallistuja
otsikoimalla ”STEREO-orkesteri olohuoneessa”. Aluksi esiteltiin
lyhyesti radiovastaanottimien kehitystä kahden edellisen
vuosikymmenen aikana. Lukijalle opetettiin myös termin HI-FI
merkitys. Stereofoninen äänentoisto levyiltä ja nauhoilta oli jo
yleistyvä tosiasia, ja stereofoniset radiolähetyksetkin olivat jo
tulossa. Niitä kerrrottiin lähetetyn jo useissa Euroopan maissa.
Itse muistan hyvin ne kuuluisat stereotestit 1970-luvulta. ”Jos
kuulette ääneni nyt epämääräisestä suunnasta...”
Yksi hätkähdyttävimmistä
kuvista on otettu tuonaikaisessa Hämeensaaressa, joka lumisine
joutomaineen, puisine sähkö- ja lyhtypylväineen näyttää kuin
jostain maalaiskunnista otetulta kahden lapsosen hiihdellessä.
Paikalla aikanaan olleet viinatehdas ja puusepäntehdas olivat
ilmeisesti enää muisto. Tuohon aikaan alue toimi lasten
leikkipaikkana ja sepelivarastona.
Osallistuja kertoi myös
sivun mitalta hämeenlinnalaisten kulttuurikeväästä. Aikakauden
nimiä olivat muun muassa taidemuseon intendentti Taisto Ahtola,
näyttelijä-ohjaaja Eikka Lehtonen, kirkallinen yhdistys Vana-66:n
puheenjohtaja, toimittaja Simo Ojanen sekä säveltäjä Tauno Marttinen. Esitys alkaa vanhalla toteamuksella Hämeenlinnasta
perinteikkäänä kulttuurikaupunkina. Vaikkei Osallistuja suoraan
mainitsekaan 1860-70 -lukujen kulta-ajasta kuluneen mittavasti aikaa,
se kuitenkin toteaa, että ”nykyaika on jo aika tavalla
rapistanut tätä käsitystä, sillä julkiset tiedotusvälineet ovat
lyhentäneet välimatkoja ja tuoneet todella merkittävät
kulttuurisijat niin lähelle , että hämeenlinnalaisetkin saattavat
mennä muualle harrastamaan kulttuuria. Väitetään, että
Hämeenlinnassa ei enää ole mahdollisuuksia tai yleisöä otsikon
alle kuuluviin tilaisuuksiin”.
Täysin synkkänä
tilannetta ei silti suinkaan nähty. Hämeenlinnan taidemuseon
intendentti Taisto Ahtolan mukaan museo edusti kokoelmaltaan maamme
karkeassa arvoasteikossa kolmatta sijaa, joten harrastajille
odotettavissa oli perustellusti nautinnollisia hetkiä.
Teatterin ohjelmistossa
olivat ”Lily Piper yllättää”, "Robortti Robs” ja ”Viktoria
ja hänen husaarinsa”. Teatterinjohtaja Eikka Lehtosen mukaan
ensi-iltaansa oli tulossa ”Niskavuoren Heta” pääosissa Raili
Veivo ja Artto Hammaren. Lisäksi odotettavissa olivat nykyaikaista
puolalaista näytelmää edustanut Slavomir Mrorekin ”Tango” ynnä
John Patrickin hirtehiskomediaksi luonnehdittu ”Rakas murhakopla”
pääosassaan kaikille hämeenlkinnalaisille tuttu Raija Paalanen.
Teatterin katsojamäärät olivat nousussa, sillä edellisenä vuonna
kävijöitä oli ollut 32000 eli 1300 aiempaa enemmän.
Vana-66:n puheenjohtaja
Simo Ojanen kuvaili yhdistyksensä toimintaa monitasoiseksi, jossa
esimerkiksi varsinainen sisärengas luovine kirjoittajineen oli
järjestävä joka toinen viikko ns. ”roihu-iltoja”, joisa
esiteltiin omia tuotoksia Osuuskassan kerhohuoneistossa. Tärkeässä
osassa olivat myös keskustelutilaisuudet. Suunnitelmissa oli niin
ikään ainakin yksi kirjallinen ilta vetonaulanaan joku tunnettu
suomalainen tai suomenruotsalainen kirjailija. Myös Hämeenlinnan
Soitannollisen Kerhon kanssa oli tarkoitus järjestää tilaisuuksia
esitellen jäsenten luomuksia ja jazzia. Ajankohdaltaan oli vielä
auki yksi kirjallinen show perustuen erääseen tunnettuun kirjaan.
Hankkeisiin kuului myös pieni kellariteatteri. Ohjelmaan kuuluivat
myös eri kirjailijaseminaarit ja neuvottelukokoukset.
Säveltäjä Marttisen
mukaan kevään musiikkitilaisuuksiin liittyen hankkeita oli vireillä
useitakin, mutta päivämäärät olivat olivat vielä avoinna.
Luvassa oli ainakin huhtikuussa Marttisen oma säveltäjäilta.
Eräiden muiden tilaisuuksien järjestymiselle olivat ehtona
taloudellisen puoln järjestyminen. Ilmi Marttisen liikunta- ja
balettikoulu toimi vailla minkäänlaisia avustuksia ja sen tähden
kamppaili vaikeuksissa.
Osallistujan vuoden 1967
ensimmäinen numero päättyy mielenkiintoiseen kirjoitukseen
”Asuminen vuonna 2000”, joka tarjoaa kurkistuksen siihen,
millaisena nyt jo toteutunut tulevaisuus 53 vuotta sitten nähtiin.
Ensimmäisenä lukija huomio kiinnityy maapallon väkiluvun kasvun
arvioon. Vuoden 2000 väliluvuksi ennustetaan ilman onnistuneita
rajoitustoimia 7 410 000 000. Vertailun vuoksi vuoden 2018
väkiluvuksi on arvioitu 7,594 miljardia (vuonna 2000 6,956
miljardia). Teknisten aopuvälineiden kehitys oli vasta kehittymässä
1960-luvulla, mutta jo silloin arvioitiin siirtyminen teollisuudesta
ns. palveluyhteiskuntaan. Tärkeänä nyanssina oli arvio asumisen
muuttumisesta liikuteltaviin koteihin ja luopuminen masiivisista
julkisivuratkaisuista. Niin kuin artikkeli toteaa:” Tulevaisuuden
kaupunki: siirrettäviä ja lisättäviä asunto-orgaaneja
päällekkäin vierekkäin, jotka muodostavat uuden arkkitehtoonisen
kokonaisuuden”. Paikallisen arkkitehtuurin tulavaisuus nähdään
ennustuksessa sangen synkkänä maapallon integroituessa, eri
kulttuuripiirien sulautuessa toisiinsa. ”Traditiot antavat
arkkitehtuurille omia erikoispiirteitä, mutta tulevaisuuden
maailmassa rakennetaan kaikkialla samalla tavalla”. Voimme itse
kukin arvioida, kuinka ennuste on toteutunut vai onko se ainoastaan
hiukan edellä aikaansa.
* * *
Toisessa numerossaan
tammikuun lopussa Osallistuja nostaa etusivullaan esille teatterin
hajasijoituksen vanhaan viljamakasiiniin ja työväentaloon. Vuotta
1967 pidettiin paitsi itsenäisyyden 50-vuotisjuhlavuotena myös
taloudellisenkasvatuksen vuotena. Kansalaisjärjetöjen kerrottiin
koonneen voimansa kiinnittääkseen ihmisten huomion talouden
peruskysymyksiin ja niiden ymmärtämiseksi. Radiossa oli alkanut
tammikuun 17. päivänä ohjelmasarka ”Talouden kiertokulku”.
Ohjelman tueksi oli julkaistu erityinen kirjanen.
Luettavissa on myös
Eikka Lehtosen kirjoitus kaupunginteatterin näytelmästä
”Niskavuoren Heta”. Sen mukaan Niskavuori-sarja on kuulunut
suomalaisen teatterin vahvimpiin tukipilareihin. ”Psykologisena
luonnekuvauksena ja erittäin dramaattisena sarja esittäytyy yhä
edelleenkin uusille katsojapolville tuoreena ja kulumattomana.”
Hämeenlinnalainen teatteri ei ole tehnyt kirjoituksen mukaan
poikkeusta vaan jo kolmekymmenluvulta asti saanut suosiota myös
Niskavuori-näytelmiä koko sarjan tultua jo esitettyä, osa jo
kahteen kertaan. Niskavuoren Hetaa on väitetty koko sarjan
parhaaksi. Hämeenlinnassa sen edellinen tulkinta oli saanut
ensi-iltansa 13.11.1952.
Osallistujan lukijat
saivat tutustua Veljekset Vekka Liikenne Oy:n alkuhistoriaan, johon
on toki ilmeisesti myöhemminkin eri yhteyksissä palattu. Joenhiisi
kuuluu siihen hämeenlinnalaisten sukupolveen, joka oppi tietämään
linja-autojen tarkoittavan Vekkaa tai Hämeen Linjaa. Osallistuja
toteaa tässä kirjoituksessa Jaakko Vekan ostaneen neljäkymmentä
vuotta aiemmin kuorma-auton ja aloittaneen puutavaran ajon
metsäyhtiöiden laskuun. Tuosta ajankohdasta laskettiin Veljekset
Vekka Liikenne Oy: syntyneen. Toinen kuorma-auto tuli hankittavaksi
Erkki-veljen hankkiessa ajokortin. Siitä toiset parisen vuotta
myöhemmin koitti aika aloittaa kesäinen linja-autoliikenne
Aulangolle. Aulangon liikenteessä ollut linja-auto onkin
entistettynä tullut viime vuosina eri tilaisuuksista tutuksi.
Kaupunkimme
linja-autoliikenteen nykytilasta on voitu olla monta mieltä, mutta
Osallistuja kertoo, että Linja-autoliiton vuonna 1962 tekemän
tutkimuksen mukaan kaupungissamme oli taajimmat vuorot ne olivat
sittemmin siitäkin tiivistyneet.
Toinen
hämeenlinnalaisittain mielenkiintoinen artikkeli käsitteli
hämeenlinnalaisen kaupan kehitystä. Skogsterin historiaa on viime
aikoina käsitelty ainakin kauounginmuseon siirtyessä linnalta
takaisin keskustaan Skogsterin entisen tavaratalon tiloihin. Osansa
artikkelissa saivat myös eräät muutkin kaupunkimme historiaan
liittyneet liikeyritykset otsakkeella ”Hämäläisten
kauppapaikalla takanaan värikäs historia”. Joenhiisi on
käsitellyt hämeenlinnalaisia liikeyrityksiä kirjoittaessaan
joulunajasta 1914.
Tässä numerossa myös
julistettiin kilpailu vuoden 1966 suosituimman hämeenlinnalaisen
löytämiseksi.
* * *
Helmikuun alun
Osallistuja aloitti etusivullaan palstan nimeltä ”Hämeenlinnan
teollisuus”. Jälleen lähdettiin liikkeelle perinteisellä
viittauksella maineeseen koulu-, virasto- ja varuskuntakaupunkina
unohtamatta kaikkinaista historiallista menneisyyttä. Heti aluksi
todettiin täällä suhtaudutun teollistumiseen erittäin
negatiivisesti. Se koettiin jotenkin likaiseksi ja tuovan kaupunkiin
sellaista väkeä, jota ei ilmeisesti kaivattu. Siten myöhästyttiin
kaupunkikehityksen lähtiessä toden teolla liikkeelle. Kaupungin
edullista sijaintia ei osattu käyttää hyväksi. Näkökulmaa
1960-luvun tilanteeseen kirjoitus antaa selittäessään Hämeenlinnan
olevan tietyllä tavalla paitsiossa mm. radio- ja TV-toiminnassa eli
yleisessä näkyvyydessä. Suuri alueliitos on tuonut vuonna 1967
uusia näkymiä kaupunkiin ja niitä myös kirjoituksessa pohditaan.
Mainitaan myös Hämeenlinnaan saadun teollisuustoimikunta, jolta
ilmeisesti toivotaan tarmoa.
Hämeenlinnalla todetaan
jo 1967 Hämeenlinnan Teollisuustoimhenkilöt Ry:n puheenjohtajan
Tuomo Mikkolan suulla olevan käsillä viimeiset hetket päästä
todella mukaan teolliseen kehitykseen. Kaikenlaisen kiertelyn ajat
ovat kuulemma lopussa. Teollisuustonttien puute oli alueliitoksella
poistunut. Tulijoita uskottiin löytyvän, jos ne vain otettaisiin
sopivasti vastaan.
Kulttuuri- ja
opetuspuolella harkittiin näyttämötaiteen ottamista koulujen
opetusohjelmaan. Opetusministeriö oli edellisenä vuonna asettanut
erityisen toimikunnan tarvittavan ehdotuksen valmistelemiseksi.
Oman näkymänsä vuoden
1967 suomalaiseen elämään tarjoaa myös kirjoitus TV-teatterin
kevätkaudesta, vaikka itse televisiolaite oli monessa kodissa vasta
tuloillaan. Aikakautta kuvastelee oma tuotanto. Joka toinen perjantai
oli vuorossa ns. pitkä näytelmä. Muu perjantai-iltojen
teatteriohjelmisto käsitti kolme pienimuotoista näytelmätekstiä,
kaksi runosta, laulusta ja kuvista rakentuvaa kokooomaohjelmaa sekä
sarjana esitetty Dostojevskin Rikos ja rangaistus.
Maailmandaramatiikkaa esityeltiin sarjassa antiikin draamaa.
Kirjailijaniminä mainittiin O´Casey, Shaw ja Horvath.Syksyllä oli
luvassa uutta pohjoismaista TV-dramatiikkaa.
Puolisen vuotta aiemmin
oli Oulusta Hämeenlinnaan ilmestynyt Erno Paasilinna, joka toteaa
Karisto Oy:n kirjallisena johtajana, että ”kirjoittaminen on
luonnollista toimintaa”. Artrikkeli on kiintoisa kurkistus vuoden
1967 todellisuuteen. Erno Paasilinnan mielestä muun muassa
”nykyinen sensuurikehitys on ajautumassa väärille linjoille.
Koska ennakkotapaukset lainkäytön periaatteen, saattaa joku
oikeudenpäätös aiheuttaa varsin paljon lisävaivaa kustantajalle
käsikirjoituksia luettaessa. Tällöin täytyy ruveta erikoisesti
etsimään jotain seikkaa, joka saattaisi olla vastoin tällaista
ennakkopäätöstapausta.” 1960- ja 1970-lukujen kirjallisee
elämään perehtynyt voinee arvailla, mihin Paasilinna tuossa
viittasi.
Seuraavaksi Osallistuja
ottaa tarkastelun alaiseksi taloudellisen kasvun tutkimisen
aloittamalla taloustieteilijä Joseph Schumpeterin ajatelmalla
”kapitalistinen markkinatalous ei ole kokenut eikä voi
kokeakaan paikoilleen jähmettynyttä tasapainon tilaa”.
Taustana lehden pohdinnalle oli kuluneiden parin vuosisadan aikana
länsimaissa koettu kasvukausi, jota ei kuitenkaan ollut koettu
tasaiseksi kapuamiseksi elintason vuorlle niin kuin kirjoituksessa
todetaan. Kirjoittajan mukaan taloustieteessä ei ollut juurikaan
kiinnitetty huomiota taloudellisen kasvun ilmiöön. Kirjoitusta nyt
lukiessaan saattaa kysellä mielessään, onko suhdannevaihtelujen
havainnointi ollut sellaista niiden kokemista irrallisina ilmiöinä
tai onko se enää sellaista. Osallistuja antaa siis askelmerkkejä
myös taloustieteellisille pohdinnoille kullekin lukijalle
edellytystensä mukaan.
Kenties lähempänä
keskivertolukijan maailmanpoliittisia pohdintoja on puolestaan
kirjoitus, jossa kysellään, onko YK:lla paperiarmeija. Lehden
kuvaamien ”epäsosiaalisten” kansojen ja valtaryhmittymien
yleismaailmallista rauhaa uhkaavat toimenpiteet eivät valitettavasti
ole mihinkään kadonneet. Siinä suhteessa selvästi
hämeenlinnalainen saattoi pohtia 53 vuotta sitten lehtensä
avattuaan aivan samoja asioita kuin nykyäänkin.
Kulttuuripuolella
Osallistuja perehtyi Juhani Peltosen runoilijakuvaan. Kirjoituksesta
ilmenee, että Peltonen oli jo saavuttanut kirjallisessa kentässämme
suhteellisen selvän aseman aloitettuaan varsinaisen kirjailijauransa
kolmisen vuotta aiemmin runokokoelmallaan ”Ihmisiät”. Peltosen
lahjakkuutta ennakkoluulottomana kielenkäytön uudistajana ja
”oikukkaiden kombinaatioiden luojana” jo ylistettiin.
Yleisöpalautteen
puolelta tässä yhteydessä on otettava esille nimimerkki T:n
jonkinlainen tuohtumus tai ainakin harmistuneisuus kaupunkimme
kulttuurielämää käsitelleestä kirjoituksesta, josta hänen
mukaansa sai sellaisen käsityksen, ettei muita vapaita
musiikkiharrastuksia ollutkaan kuin Musiikkiopisto tai Soitannollinen
Kerho. Nimimerkin mukaan esille olisi tullut ottaa myös erinäiset
musiikilliset yhdistykset.Esimerkkkieinä hän mainitsee Kaupungin
orkesterin, Hämeenlinnan Työväenyhdistyksen soittokunnan.
Hämeenlinnan näkyvimpänä musiikkiyhdistyksenä hän piti
kuitenkin Hämeenlinnan mieskuoroa. Kuoroista hän mainitsee myös
Laulu-Veljet , kirkkokuoron, Ty:n sekakuoron ja Karjalakuoron.
Toimitus vastasi
pahoitellen puutteita puolustautuen artikkelin uhanneen paisua
erittäin laajaksi.
Nykyisissä
sääolosuhteissa talvisista urheilu- ja harrastelajeista on mitä
ilmeisimmin sangen haasteellista kirjoittaa täkäläisissä
lehdissä. Toisin taisi olla vielä 53 vuotta sitten, jolloin jäähän
hakatusta avannostakin oli vaivatonta hankkia kuva ja kertoa
avantouinnin iloista jopa -40 asteen pakkasilla. Osallistuja arvioi
silloiseksi Hämeenlinnan aktiivisten avantouimareiden määräksi
noin neljäkymmentä ja totesi määrän hiukan edellisistä vuosista
laskeneen. Vuoden 1967 innovaationa lehti esitteli Ahveniston
avantoon rakennetun kehyksen, jonka varaan oli laskettavissa vinssin
avulla suojaava kansi.
Lopuksi lukijat pääsivät
vielä tutustumaan matkailuasiamies Ailo Linnakankaaseen, joka ei
suinkaan ole mikään salainen agentti. Miehen tehtäväksi oli
annettu Hämeenlinnan tunnetuksi tekeminen. Vielä kuutisen vuotta
sitten Ylen sivuilla oli arkistopätkä, jossa Linnakangas kertoi
juuri valmistuneen moottotitien pätkän ääressä Turuntien
sillalla tehdyssä haastattelussa kaupunkimme sen aikaisista
matkailukohteista. Mainittu arkistopätkä olisi ollut
mielenkiintoista liittää tähän, mutta ei siis enää ole
saatavissa esille. Vuonna 1967 Linnakangas oli toiminut virassaan jo
11 vuotta, joten jonkinlaista näkemystä oli varmaan jo ehtinyt
kertyä jo moottoritien pätkän valmistuessa 1964.
* * *
Helmikuun lopulla
kaupunginjohtaja Jaakko Vuorinen [50 vuotta sitten: Kaupunginjohtajan joulutervehdys vuodelta 1966] myönsi Osallistujalle haastattelun,
jossa totesi muun muassa: ”Hämeenlinnan kaupungin
teollistamispolitiikan päämääränä on luoda olosuhteet
sellaisiksi, että kaupungissa jo oleva teollisuus viihtyy ja
laajentaa toimintaansa nimenomaan täällä ja että uusi teollisuus
alkaa tuntea entistä suuempaa kiinnostusta Hämeenlinnan tarjoamia
mahdollisuuksia kohtaan”.
Hämeenlinnan teollisuus-
palsta jatkoi kaupunkimme elinkenorakenteen haasteiden ja
tulevaisuuden tutkailemista. Kuultavana oli tuolla kertaa siis
kauounginjohtaja. Kaupunginjohdon taholta ilmeni tekstin mukaan
jonkinlaista turhautumista Hämeenlinnan esittelemisestä
eräänlaisena kulttuurin kehtona. Samalla lehden etusivulla
kirkuukin vähintään provosoivasti otsake:”KULTTUURIN MERKITYSTÄ
LIIOITELLAAN H:LINNASSA”. Päättävissä piireissä pidettiin
erittäin kyseenalaisena taidetalon tarvetta. Kulttuuripiirejä
muistutettiin yksityisen veronmaksajan tarpeista.
Alueliitosta
mahdollisuuksineen ei nähty täysin ongelmattomanakaan mitä tuli
uusien alueiden hyväksikäyttöön. Asian kimpussa painisyeli myös
vasta perustettu teollistamistoimikunta, jonka lähtökohtana oli
osoittaa tarvittavat teollisuusalueet uuden yleiskaavan laatimisen
pitkäkestoisuuden vuoksi, jotta kauounki saattoi hankkia mainittuja
alueita omaan hallintaansa edelleen välitettäviksi teollisuudelle.
Vuoden 1966 suosituin hämeenlinnalainen ratkesi. |
Vuoden 1966
suosituimmaksi hämeenlinnalaiseksi valittiin kansanedustaja Timo Mäki. Toiseksi pääsi pop-laulaja Irwin Goodman, juontaja,
koululainen Markku Veijalainen kolmanneksi, säveltäjä Tauno
Marttinen neljänneksi. Edelisenä vuonna yleisölle avatun
Sibeliuskodin intendentti Jarmo Sermilä oli viides. Nuorten parissa
toiminut uusi kaupunginvaltuutettu Voitto Penttinen jäi kuudenneksi
ja kunnallinen ammattientarkastaja Eero Salo seitsemänneksi.
Vooittaja sai 146 ääntä ja toiseksi jäänyt 142. Seuraavat
sijoitukset ratkesivat jo huomattavasti alle sadan äänen saalilla.
”Helmikuun
yhdeksäntenä järjestivät Tyttölyseon seitsemännet luokat
kahdeksansille perinteellisen potkujuhlan...” Noin aloitti
Osallistuja sivun mittaisen selvityksen juhlasta, jonka kehyksenä
oli juoni oikeudesta tuomareineen. Varmati silloinen tilaisuus jäi
kyseisten abiturienttien mieleen.
Lehden takasivulla
puututtiin jälleen kestoaiheeseen eli Hämeenlinnan ja ympäristön
matkailun näkymiin. Otsikko uteli ”Onko maakunnallinen
matkailujärjestö nukahtanut?” Kirjoittaja oli kollegoineen
kuulemma takavuosina ammatinsa vuoksi seurannut Etelä-Hämeen
matkailijayhdistyksen toimintaa ja joutunut huomaamaan aiemmin vireän
toiminnan hiipuneen kohti täydellistä hiljaisuutta. Hän pohtii,
etteivät pelkät henkilövaihdokset olleet voineet johtaa mainittuun
tilanteeseen. Hän mainitsee kunnallisten matkailulaiutakuntien
saaneen kuluneina vuosina vauhtia toimintaansa ja kyselee, onko
matkailuyhdistys ollut niiden kanssa yhteistoiminnassa. Hän perää
myös talkoohenkistä panostusta.
* * *
Maaliskuun alun
viidenteen numeroon ehdittäessä Osallistuja on luonut katseensa
kohti Ahvenistonharjua maalaillen ” katsottaessa sopivasta
kulmasta Ahveniston harjulle päin, havaitaan hyppyrimäen
rakennustyömaan nosturin huippu mäntymetsän keskellä”.
Maisemaa suuresti muokkaavan hyppyrimäen rakennustyöt olivat siis
käynnissä. Rakennelman loiston päivinä Joenhiisikin pääsi
ihailemaan hyppytornin päältä avautuneita maisemia, jotka nykyinen
Hämeenlinna on tietyllä tavalla tuhlannut käsistään antamalla
mäen rappeutua. Joenhiisi on aiemmin kirjoittanut mainitusta hyppyrimäestä.
Vuonna 1967 Hämeenlinna
oli yksi ehdokas seuraavan vuoden yhdistetyn ja pienen mäen
mestaruuskisojen paikkakunnaksi. Ehtona oli mäen saattaminen
valmiiksi syksyyn mennessä. Rakennusmestari Juhani Palsan mukaan
pääurakoitsijan uskoi mäen valmistuvan ajoissa. Mäen korkeimman
huipun kerrottiin kohoavan 180 metriin merenpinnan yläpuolelle.
Rakennelmien korkeutta kuvattiin suurimmaksi vaikeudeksi. Sitä
verrattiin Kantolaan edellisenä kesänä rakennetun viljasiilon
korkeuteen, joka kuulemma jäi ainoastaan 80 metriin merenpinnasta.
Mäen kriitisen pisteen sijaintia arvuuteltiin jonnekij 80 metrin
paikkeille. Sitä ei vielä kirjoituksen aikoihin ollut tarkoin
määritelty. Wikipedian mukaan mäen K-piste oli aikanaan 79 metriä.
Osallistuja antoi myös
käytännön elämän tietoa eli valisti sopivan ompelukoneen
hankkimista. ”Ompelukoneen osaminen ostaminen on jo sitä
luokkaa oleva toimenpide, että on syytä tarkoin harkita koneelle
asetettavat suoritusvaatimukset, mutta huomioonotettava seikka on
myös se, etteä ompelukone vuosikymmeniksi eteenpäin...”.
Teksti luettelee joitain uusimpien tuolloisten koneiden toimintoja
ja kysyy liikkeenharjoittaja P. Ryynäseltä, osataanko uusimpia
ompelokonemalleja käyttää. Vastauksena on toteamus pelon
aiheettomuudesta kunhan markkinoilla oleviin koneisiin tutustutaan
ammattitaitoisen henkilön opastuksella,
Hämeenlinnan teollisuus
-palstalle oli etsitty joitakin kunnalisia luottamushenkilöitä,
jotka pääsivät esittelemään teesinsä. Sosiaalidemokraatteja
edustanut palomestari Veikko Väliö piti tärkeänä tonttien
hintojen pitämistä kurissa. Suhteellisen pienenä talousalueena
Hämeenlinna on sekä kärsinyt naapureinaan olleista aktiivisista
kaupungeista että omista laiminlyönnestään.Vaikka hän näki
tilanteen ja asenteiden muuttuneen. Kaupungin palvelukykyä hän piti
suurin pitein keskitasoisena, mutta tiedosti kunnallistekniikan
laahanneen perässä haitaten esimerkiksi asuntotuotantoa.
Myönteisenä Väliö piti kaupungin päätöstä olla valittamatta
harkintaverotuksesta ja että tuosta epäoikeudenmukaisesta
verotusmuodosta oli päästävä eroon. Vastaperustetulta
teollisuustoimikunnalta hän ei odottanut mainittavimpia saavutuksia.
Pääpuolueiden kunnallispoliitikot esittivät teesinsä paikakunnan kehittämisestä. |
Kokoomusta edustanut
ekonomi Eero Järvinen totesi heti aluksi, ettei Hämeenlinna ollut
viimeisten vuosikymmenien aikana pystynyt pitämään asemaansa
maakunnallisena keskuksena, vaan sen vaikutuksessa ollut talousalue
oli asteittan pienentynyt. Suurista maalaiskunnista Hämeenlinna oli
menettänyt naapurikaupungeille kauppakumppaneina muun muassa
Luopioisten, Sääksmäen ja Lammin kunnat. Suurimpana syynä
Järvinen piti kantahämäläisten kansaedustajien yhteistoiminnan
puutteen. Osasyylliseksi hän mainitsee itse kaupungin. Teesinään
hän julistaakin, että kaupunkia olisi hoidetava kuin liikeyritystä,
mikä hänen mielestään ratkaisisi kko kehityksen kulun ja suunnan.
Skdl:n muurari Osmo
Sievänen korosti teollistamisen merkitystä ja sen mahdollisuuksia
suuren kuntaliitoksen toteuduttua ja tarjottua runsaasti tilaa.
Sieväsen mukaan kaupunki oli ollut kunnallisteknisten töiden ja
muun palvelun suhteen siihen asti aivan kärkipäässä
teollisuusalueiden puutteen ollessa suurena haittana. Väliön tavoin
hänkin piti tonttipolitiikkaa tärkeänä. Olennaisin tavoite oli
uusien, tuottavien työpaikkojen luominen.
Liberaalisen
kansanpuolueen edustajana varatuomari Osmo Laakso otti esille
harkintaverotuksen, jolla ei pitänyt pilata mainettaan. Kyseisen
veron osuuden teollisuudelta saatavista verotuloista Laakso uskoi
olevan häviävän pieni, joten välillinn tappio oli suurempi kuin
välitön voitto. Teollisuuden hankkimnen oli vaikea tehtävä, johon
ei ollut annettavissa hänenkään taholtaan mitään valmista
reseptiä. Hän olisi kuitenkin katsonut itsenäistä
teollisuuslautakuntaa paremmaksi kuin kaupunginhallituksen alaisena
toimivaa teollistamistoimikuntaa. Joka tapauksessa laakso olisi
antanut lauta- tai toimikunnille ”riittävän pitkän”
tilaisuuden toimia, sillä muutamien vuosien hukkatöiden jälkeen ne
kerran onnistuessaan olisivat korvanneet monen vuoden tappiot.
Teollisuuden hankkimisessa olisi pitänyt olla etusijalla
pienteollisuus., koska sitä hän ei pitänyt kovinkaan
suhdanneherkkänä. Tuolloisesta valtuustosta hänellä ei ollut kuin
positiivista sanottavaa.
Aikalaistensa taatusti
muistama ja uusimpien sukupolvien vaikeasti mieltämiin tilanteisiin
kuuluu Hämeentien ja Viipurintien risteyksen hullunmylly. Maaliskuun
alun numerossaan Osallistuja kirjoitti asiasta sivun mittaisesti
otsikolla ”Valmistuva ”rengastie” helpottaa ruuhkaliikennettä”.
Tekstin tueksi oli piirretty liikenneympyrä täyteen erilaisia
kulkupelejä, joita täydentää oikeassa yläkulmassa jopa
höyryveturi. Vanhan hämeenlinnalaiset toki muistavat vielä ne
vanhat ratakiskotkin.
Viipurintie vaikuttaa
nykyisinkin ruhka-aikoina melkoiselta sumpulta, mutta millainen se
olisikaan ellei juuri tuollloin 1967 olisi ollut käynnissä uuden
väylän rakentaminen Vanajan kirkon läheisyydessä olleen
tasoylikäytävän viereen. Katisten kartanon pohjoispäässä oli
meneillään maanleikkauksia Turun ja Lahden välisen liikenteen
ohjaamiseksi pois Hämeenlinnan keskustasta. Voi vain jälkeenpäin
päivitellä, millainen sumppu nykyään olisi ellei liikenne pääsisi
mainittua väylää pitkin ohittamaan kauounkikeskustan. Tietenkin
Osallistuja esitti tekstinsä lopussa myös varovaisen pelkonsa
siitä, että ohikulkumatkalla olevat turistit vastaisuudessa eivät
enää poikkeaisikaan Hämeenlinnassa.
Tässä vaiheessa vuotta
edettiin Osallistujan palstoillakin ilmeisesti kohti kiihtyvää
polemiikkia Taidetalon tarpeellisuudesta. Edellisessä numerossa
ollut kirjoitus kaupunginjohtajan kielteisestä kannasta oli poikinut
yleisönosastolle kipakan avoimen kirjeen, jossa pyrittiin kiistämään
kaupunkilaisten jakaantuminen teollisuus- tai kulttuuri-ihmisiin.
Kirjoittajan mukaan teollisuutta ei saatu houkutelktua moisilla
julistuksilla. Samalla muistutettiin kaupunginjohtajan itsensäkin
pitäneen tuettyjä kulttuuritiloja puutteellisina. ”Olet jo
toinen Taidetalosäätiön hallituksen puheenjohtaja, jonka usko
asiaan on loppunut kesken. Tarvitaanko jälleen kymmenen vuoden
ruususenuni , ennen kuin asia lähtee todella edistymään?”
Kulttuuri- ja
talouspoliittisen keskustelun lisäksi Osallistuja oli havainnoinut
myös näkymiä kaupunkimaiseman yläpuolella eli maalaili lukijoiden
eteen kuvaa kattojen yllä kaarrelleista pienistä lentokoneista,
joita tuolloin oli ollut nähtävissä. Lehti aloitti juttunsa
kertaamalla Räyskälä-säätiön alkuhistoriaa ja otsikoimalla
”Lentolupakirja on nykyaikainen ajokortti”. Jutusta käy ilmi
myös, että tuolloin Katuman jäällä oli kiitorata, jolta
järjestettiin yleisölennätyksiä. Jälleen siis yksi palanen
yritettäessä näin yli puolen vuosisadan jälkeen hahmottaa
Hämeenlinnassa koettua elämää.
* * *
Lähteet:
Osallistuja-lehti; nrot 1-5/1967
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti