Kirjavaraston aarteita 5c
Vuosikymmenten saatossa monet arkipäiväisinä pitämämme asiat muuttuvat mielenkiintoiseksi paikallishistoriaksi. Ilmaisjakelulehtiemme artikkelit ja mainokset todennäköisesti ovat tulevaisuudessa oivaa materiaalia perehdyttäessä menneeseen aikaan. Niin ainakin on ollut laita vuonna 1967 ilmestyneiden Osallistuja-lehtien, joita selaamalla mennyt maailma on herännyt mielessä henkiin. Tällä kertaa vuorossa ovat lehden numerot 11-15.
Alkuvuoden 1967
villitykseksi paljastuu Osallistujan sivuilta huoltoasemien
pyörittämä jättiläiskuponkipeli voittoinaan laamapaitoja ja
autoja. Kevään ehtiessä toukokuun loppuun villitys oli kuulemma jo
laantumassa. Muun muassa Shell oli kertonut liikevaihtonsa aluksi jopa
nousseen huomattavasti kilpailun vuoksi. Näin vuosikymmenten jälkeen
luettuna on pakko todeta ihmisten pelihimoihin sortumisen olevan
ajaton ja päättymätön vitsaus, jota markkinamiehet ovat iät ja
ajat osanneet käyttää hyväkseen.
Leijona pukimo
Raatihuoneenkadulla mainosti nuorekasta Irwiniä eli kaksirivistä
irtotakkia vakosametista 76 ja villakankaasta 45 markkaa.
Samettihousut irtosivat 37 markalla. Mainittakoon tässä
kuriositeettina, että rahamuseon rahanarvolaskurin mukaan 76 markkaa
vastaa nyt vuoden 2020 rahassa 129,10 euroa.
Vielä
kuusikymmentäluvulla saattoi lehdenkin nähdä kirjoittavan piipusta rauhallisen
miehen nautintovälineenä. Lukija sai oppia Quarry-piippukiven
olleen se materiaali, josta Pohjois-Amerikan intiaanien kerrottiin
valmistavan rauhanpiippunsa. Piippuja tehtiin kuulemma aikanaan
paljon myös savesta merenvahasta, maissintähkistä, posliinista ja
puusta. Lehtikirjoitus korostaa jo otsikkonsa mukaisesti
piipunpolttoon liitettyjä rituaaleja.
Kaupunginpuisto sai antaa kulissit uuden muodin esittelylle. Tviggy oli päivän sana. |
Osallistujan diagnoosi
Suomen jalkapallosta ei ennustellut vielä joltistakaan menestystä. Pelillä ei ollut vielä tarvittavaa asemaa. Itse asiassa tuolloin
pelatut SM-sarjakierrokset olivat osoittaneet selvästi laskevia
katsojamääriä, joten seuroille ei ollut juurikaan jäänyt
mahdollisuuksia maksaa pelaajille palkkioita. Tekstiä lukiessaan
vain toivoo mahdollisimman monen sitä aikanaan tavailleen ehtineen
nähdä viime vuoden EM-karsintahuuman, vaikkei itse toimittaja sitä
ilmeisesti ollutkaan enää näkemässä.
Aikalaiset saattavat
muistaa paikallisen rautalankayhtyeen Reindeer Mossin, josta
Osallistuja kirjoitti. Pitkällisten pohdintojen pohjaa tarjottiin
seuraavalla sivulla kysymällä, mistä suomen kieli onkaan peräisin.
Kaupunginpuiston rauniolinnake oli päätynyt muotikuvien
näyttämöksi. Tavan takaa toistui sana Tviggy sitä ja Tviggy tätä.
Samalla sivulla Kaluste ja konekeskus mainosti nuorekasta Grundigin
C-kasettisoitinta ja transistoriradiota.
* * *
Moottoriradan
valmistuessa alkoi oitis keskustelu sen käyttötarkoituksista ja sen
monikäyttöisyyden todistamisen tarve. Kilpailutoiminnan lisäksi
radan merkitystä ajokoulutuksessa tahdottiin tuoda esille. Samalla korostettiin Ahveniston matkailullista ulottuvaisuutta, mikä saa
nyt viiden vuosikymmenen jälkeen hiukan toteutusta arvostelemaan
lähinnä kokonaisuuden kannalta. Pahimpana virheenä voi pitää
hyppyrimäen surullista kohtaloa. Mikä oiva näköalaravintolan
runko siellä olisikaan ollut käytössä kilpailutoiminnan
surkastuessa! Autokilpailujen aikana sieltä olisi voinut tarkkailla
lähes koko rataa. Näköalat ylitse kaupungin olisivat kauaksi
ympäröiviin kuntiin olleet hienot. Mäen murtuessa
vähitellen yhä muodottomammaksi betoni- ja rautamöykyksi
kaikkinainen hyödyntämien tai purkaminenkaan vaikuttavat tulleen
vuosikymmenten aikana mahdottomiksi.
Näin vuoden 2020
poikkeusoloissa retkeily on saattanut saada uusia kokeilijoita tai
ainakin siitä kiinnostuneita. 53 vuotta aiemmin retkeilyn ja
kalastuksen katsottiin kuuluvan oleellisena osana suomalaiseen
kesänviettoon. Niinpä lienee ollut aiheellista esittää
perimmäinen kysymys, käykö kesäretkeily kukkarolle. Tekstin
Osallistujalle laatinut kirjoittaja tosin katsoi touhun jopa
jonkinlaiseksi pakkopullaksi ja vavan heilutuksen sujuvan vaikkei
kalakeitosta pitäisikään ja retkeilyn sujuvan huolimatta ankean
kesäsateen herätyksestä vettyvässä teltassa. Todetuksi kuitenkin
tuli mainitun kesänviettotavan soveltuvuus kaikenlaisille
kukkaroille.
Toimittaja kävi
kyselemässä T:mi Järviseltä muun muassa hyödyllisiä
kalastusvinkkejä. Siinä hän sai vastaukseksi parhaan tavan olevan
kasvattaa kalaa itse. Eräänä tapa tuotiin esille kesämökkien
kala-altaat. Mato-onki kuvailtiin toki varmana välineenä kalakeiton
ystävälle. Onkisiimoja sai 35 pennillä ja koottavia ruokosauvoja 3
markasta ylös päin. Varsinkin tuohon aikaan kuusikymmenluvulla
voisi kuvitella mato-onkikalastajien tyytyneen ainakin
maaseutuoloissa pelkkän siiman hankkimiseen omien maiden tarjotessa
vapamateriaaleja. Pyyntimenetelmistä mainittiin myös pitkäsiima
unohtamatta virveliä.
Telttavalikoima
kerrottiin laajaksi; lähtökohtana pidettiin Erä-laavuksi nimettyä
eränkävijän ja kalamiehen yksinkertaista suojavaatetta
kyllästetystä nailonista painona 1 kg ja hintana 73 markkaa eli
vuoden 2020 euroissa 124. Uutuutena retkeilijälle esiteltiin
kylmälaukku, jollaisesta vuonna 1967 sai maksaa 13:45-19:80 eli
vuoden 2020 rahassa runsaasta 20 eurosta hiukan yli 30 euroon.
Toisena uutuutena esiteltiin Camping-pakkaus, johon kuului muovinen
sanko, pesuvati, lautaset, sarja erilaisia säilytysastioita, 4
kattilaa sekä paistinpannu. Tuota kalustoa tarjottiin 50 markan
hintaan. Sitten olivat tietenkin erikseen vielä koottavat
pöytä-tuoli sarja ja kaasukeittimet kumpikin noin kympin
halvemmalla. Kalastajien hankittavissa oli vielä savustuslaatikko.
Kesätunnelmia
Osallistuja tavoitteli vielä Hopealinjan matkassa. Vaikka maisemat
saattoivat ollakin perin tuttuja, laivamatkassa aterioineen oli
kuitenkin oma rentouttava tuntunsa turistiryhmineen. Visavuorta
kuvattiin kokonaisuutena taideteokseksi.
Vanajan aalloilta
siirryttiin raportoimaan Hämeenlinnan upouuden nuorisoteatterin
satuseikkailusta Liisa Ihmemaassa. Arvostelu ei
kuitenkaan mairittele esitystä, jonka arvostelija väitti, että
”Satuseikkailu Liisa Ihmemaassa nojaa epätoivoisesti
topeliaaniseen satuperinteeseen. Näytelmään on väenväkisin
ympätty häijyjen ihmisten ilkeitä juonia, yksinkertaisia mutta
niin hyviä ja lempeitä ihmisiä, sairasta sarjakuvamoraalia, joka
saa hulmuviittaisen ritarin lepakkoaforismit tuntumaan kirkkailta
totuuksilta...” Satua esitettiin elokuvateatteri Tarinassa,
joka arvostelijan mukaan tarjosi puutteelliset tilat seikkailulle,
vaikkei tuotakaan tilaan hänen mielestään ollut käytetty kokonaan
hyväksi. Ainakaan kyseinen arvostelu ei siis sortunut minkäänlaiseen
hymistelyyn, vaikka muunkinlaisia mielipiteitä saattoi esityksestä
olla.
Toisaalla lehden
takasivulla puolestaan kerrottiin hiukan toisessa hengessä, kuinka
Aulangon satuteatteri hioi harjoituksissaan omaa näytöstään
Adalminan helmeä. Omassa osiossaan toiminnanjohtaja Kauko Soirila
totesi Sadun tekemisen olevan kovaa työtä. Ainakin arvostelu
saattoi toisinaan olla rankkaan.
* * *
Heinäkuun 14. päivänä
Osallistuja otsikoi ”Onko B3 pahe”. Sillä
tietenkin viitattiin muun muassa oluen sisältämään niasiiniin eli B3-vitamiiniin. Hämeenlinnassa oli olut saanut ihmiset kuulemma joukolla
liikkeelle. Kaupunkiin oli perusteilla uusi olutravintola. Se oli
kuulemma nostattanut mielenkiintoisen valtuustokäsittelyn.
Osallistuja lainasi joitakin paikallisten lehtien
yleisönosastokirjoituksia. Raittiuslautakunta toki
totesi Hämeenlinnassa olleen jo aiemminkin tarpeeksi väkijuomien
anniskelukohteita. Kaupunginvaltuutettu Pasasen mukaan olutanniskelu
edisti juomatapojen yleistymistä. Pelättiin myös
liikennetapaturmia horjuvien tullessa sekä Hälläpyörästä että
kyseisestä uudesta baarista. Nimimerkki Pirkka Hämeen Sanomissa
oli kirjoittanut, että ”Sir Harald oli sitä mieltä, etteivät
alle 50 vuotiaat tarvitse lainkaan alkoholia, mutta sitä vanhemmille
se alkaa olla tarpeen lääkkeenä". Ekonomi Eero Järvisen mukaan
anniskeluoikeuksien myöntäminen olisi ollut rouva Partaselle
tunnustuksenosoitus hyvin suoritetusta työstä. Nimimerkki MMA
ihmetteli kohua, sillä hänen miehensä olisi saanut juoda vaikka
saavillisen, mutta sepä ei juonut eikä ollut koskaan humalassa.
Camping-alueista
kerrottiin tulleen lomailusuunnitelmiin jonkinlainen iskusana.
Hämeenlinnassa harrastajia kuulemma oli runsaasti. Uusimpanana
telttailu- ja retkeilyalueena kaupunki oli hankkinut Käkyen , joka
käsitti 3,5 hehtaaria. 22 kilometrin päässä kaupungista se on
mukavan retkimatkan päässä kotoa ihan päivän retkeäkin varten
Lepaan tuolla puolen Vanajanniemessä.
Osallistuja kirjoitti
myös sivun mittaisesti valokuvin Purnu-67
-näyttelystä. Lukija sai tietää sanan purnu tarkoittaneen alun
perin maahan kaivettua kivillä tai puukehikolla varustettua
säilytyskuoppaa. Kuvanveistäjä Aimo Tukiaisen ateljeekompleksin
Orivedellä arveltiin lehdessä muodostuvan Sisä-Suomen
erikoisuudeksi. Purnu aloitti kesänäyttelytoiminnan juuri vuonna
1967. Osallistujasta sai lukea, että kaikki esillä olleet
taiteilijat täyttivät itsenäisen Suomen keralla 50 vuotta.
Näyttelytoiminnastaan Purnu on tunnettu yhä tänäkin päivänä.
”Puiston suuntainen
hälisevä katu. Ruokatunnin sekunttitaistelu, päivän tärkeimmät
minutit. Punainen auto ulvahtaa sillalta ja koheltaa Hallituskatua
ylös. Tuskallista menemistä ja tulemista, liikettä liikkeen
vuoksi, pikkukaupungin suolistohäiriö, liikenteen krooninen
umpitauti...Viereisessä puistossa on liike pysähtynyt. Vanhan
naisen sormissa valmistuu ikävän mittaista pitsiä tyttärelle...”
Näin aloitti Osallistuja
tunnelmointinsa Rantapuistosta 13. heinäkuuta 1967.
Muiden kaupunkimme puistojen tavoin myös Rantapuisto on kuluneina
vuosikymmeninä kokenut monia muutoksia istutusten ja muun kasvuston
vaihtamisineen, mutta kenties vielä jossain siellä on niitäkin
puita, joita tuohon aikaan kasvoi tai jokin penkki nököttää
jokseenkin samoilla sijoilla kuin aikoinaan. Voimme ehkä aistia yhä
jotain samaa ihmisissä ja puiston ilmapiirissä kunhan vuoden 2020
poikkeusolot aikanaan helpottavat. Lukija saattaa kokea hetken jotain
läheisyyden kaltaista vuosikymmenten taakse.
* * *
Hämeenlinnan
moottorirata valmistui kesällä 1967, joten luonnollista oli
toiminnan esitteleminen myös Osallistujassa. Numeron 14 etusivu
elokuun 17. päivänä julisti ytimekkäästi: ”Varikko”.
Nuorimpien nykylukijoiden täytyy muistaa, ettei tuolloin ollut
saatavilla normaalioloissa 2020-luvulla esillä olevaa
urheilutarjontaa, joten moottoriurheilun ja varikon ympärillä
saattoi yleisön keskuudessa olla jotain salaperäistä kaikua niin
kuin lehti toteaa. Hämeenlinnan mittakaavassa tietenkin kuvat
kilpa-autoista, varikolta ja radan varrelta olivat hyvin uutta ja
erikoista, epäilemättä vuoden tärkeimpiä tapahtumia.
Paikallishistorian kannalta on mielenkiintoinen kuva radan
ensimmäisten kilpailujen ensimmäisen lähdön valmistautumisesta,
joka kuvan perusteella saatettiin tehdä erinomaisissa
sääolosuhteissa.
Lehden samassa numerossa
on päästetty ääneen myös entinen posti- ja lennätinlaitoksen
insinööri Niilo Ollikainen, joka tuolloin tunnettiin myös
kansanparantaja Joulupukkina. Osallistujan mukaan hän aikoi ”panna
lääketehtaat, apteekit ja alkoholiliikkeen konkurssiin”. Hän oli
kuulemma valmistanut luonnonjuoman, joka paransi kaikki sairaudet
syövästä päänsärkyyn. Puheena oli myös aineen valmistus
suuressa mittakaavassa ulkomaankauppa mukaan lukien. Joulupukki oli
harjoittanut kansanparannusta parisen vuotta. Tuona aikana hän oli
joutunut muuttamaan pois kaikilta paikkakunnilta, joihin hän oli
koetehtaansa pystyttänyt. Asian esitellessään Osallistuja oli
päätynyt otsikoimaan: ”Hämeenlinnasta maailman pääkaupunki eli
uskommeko joulupukkiin”. Kaikenlaisia hankkeita ja helppoheikkejä
on siis Hämeenlinnaan ilmestynyt ihan vuosikymmenten takaa viime
vuosiin asti...
Astetta edellistä
vakavampaa pohdintaa ehkä edusti kirjoitus palveluyhteiskunnan
esiinmarssista. Tuolloin 1967 elettiin tietenkin vielä aikaa kauan
ennen nykyistä tietokoneitsepalveluksi muuttumassa olevaa
maailmaamme. Eipä palvelu ollut tuolloin vielä lyönyt läpi kautta
rakenteiden. Nimimerkki Oikonen tarinoi kaskua Minkkisen Maito ja
leipä -yrityksen alkutaipaleesta kohti asiakaspalvelua.
Tarinalla oli toki vissi peränsä siinä, että jokin raja
palvelullakin on toki oltava. Sellaista joutuu varmasti moni
nykypäivänäkin oikeasti pohtimaan.
Kaupunginteatteri esitti
Kaupunginpuistossa ”nelinäytöksistä laulunsekaista
huvinäytelmää” eli esitysvuoron oli saanut ”Tukkijoella”
Meijän Maijana Raija Paalanen. Osallistujan mukaan näytelmä oli
saanut yleisön keskuudessa lämpimän vastaanoton. Esityksen
kerrottiin tehneen jonkinlaisen vaikutuksen jopa kertosäkeitä
hyräilemään alkaneisin ”nuoriin radikaaleihin”. Monenmoisia
värssyjä siis on vuosikymmenten aikana Kaupunginpuistossakin
kajauteltu.
* * *
Kaikuna aikakautensa
sosiaalipoliittiselle vireelle julkaisi Osallistuja elokuun
puolivälissä yleisönosastokirjoituksen, jossa esitettiin vakava
huoli alkamassa olleen koulu-uudistuksen pelättävissä olleesta
epäonnistumisesta koulun sisäisessä demokratisoimisessa. Samalla
kauhisteltiin vallinnutta opettajakeskeistä opetusta. Kirjoittajan
mukaan uudistusta suunniteltaessa ei nuorison ääntä ollut kuultu
nimeksikään.
Lukijat saivat myös
tässä numerossa tietää mikä kumma oikeastaan oli värisuhdittaja,
jonka tavoitteena on luoda väreiltään harmoonisia tiloja. Asia
väreistä kiinnostaa nykyajan lukijaakin. Katsaus ”yleisurheilumme
nykytilasta” tarjoaa nyt yli viisi vuosikymmentä myöhemmin
kurkistusreiän silloisiin asetelmiin.
Näin vuoden 2020
korona-aikana todennäköisesti kotimaiset ulkoilumaastot ovat jo
kokeneet väistämättömän arvonnousun. Onneksi meillä on sentään
moniin muihin maihin verrattuna sangen vapaat ulkoilu- ja
retkeilymahdollisuudet. Siitä huolimatta vuonna 1967 oli nimimerkki
Setä löytänyt yhtä sun toista vastoinkäymistä perheensä
kesäiselle automatkalle suvisessa maassamme. Kenties se kävi
lähinnä hyvästä kertauksesta jonkinlaisen ennakkosuunnittelun
tarpeesta.
Hämeenlinnan Suomalainen
Säästöpankki esitteli mainoksessaan Suomen ensimmäisen
pankkiemännän. Olikohan kyseessä pankit tulevaisuudessa
mullistusten hurrikaaniin syöksevän kehityksen airut?
Kaiken muun ohella Osallistuja esitti kysymyksen maidon riittävyydestä. Maatalouden rakennemuutos oli jo käyn- nistynyt. |
Entäpä millaista
ohjelmaa tuvan töllöttimen jo omistaneet hämeenlinnalaiset olivat
vuoden 1967 syksyllä saava iltojensa ratoksi? Joitain muutoksia oli
tulossa aiempaan. TV-ohjelma 2:n ohjelmia oli määrä esittää
valtakunnan verkossa kolme ohjelmaa viikossa maanantai- ja
perjantai-iltaisin sekä vuoroviikoin tiistai- ja keskiviikkoiltaisin. Ykkösohjelma lähetti vastavuoroisesti omia ohjelmiaan
kakkosverkossa. Maanantaisin tulivat valtakunnan verkossa
vuorottelemaan kakkosohjelman Heikki ja Kaija sekä
omatuotantoisten dokumenttielokuvien uusinnat. Kakkosen omaa
tuotantoa lähetettiin myös joka toisena tiistaina. Joka toisena
keskiviikkona lähetettiin jo aiemmin valtakunnan verkossa nähdyt
keskusteluohjelmat Lähimmäinen ja Kerho 66. Kakkosohjelman
perjantaiset vierailut ykkösohjelman puolella tapahtuivat
ajanvieteuusintoina. Klo 18.15 lähetetyt uutiset tultiin
syyskaudella näkemään myös kakkosverkossa niin kuin
ruotsinkielinen Från dag till dag, paitsi sunnuntaisin ja lauantaisin tuota
lähetystä ei ollut. Kesäksi lopetettu myöhäisuutislähetys
jatkui syyskaudella vain valtakunnan verkossa.
Syyskesän polttavana
kysymyksenä tuli Osallistujassa esille, oliko maito loppumassa. Loppuuko meiltä maito? Maito oli niin
yleinen hyödyke, että hetkittäin tultiin pohtineeksi, kuinka paljon
töitä pitää tehdä maitolasillisen eteen. Lehti oli ottanut
tarkastelun alle Hämeenlinnan Osuusmeijerin maidonkäsittelyketjun.
Valokuvista kävi ilmi, että tuolloin elettiin vahvasti
maitotonkka-aikaa eivätkä maitoauton käyttäneet mitään
valtateitä. Tuolloin 1960-luvun lopulla maidontuotannon vähennykset
olivat 5 prosentin luokkaa vuosittain ja kulutuksen lisäys noin 7 %, joten ei ollut ihme, että riittävyydestä alettiin olla
huolissaan. Karjattomaan maatalouteen siirtyminen oli siis jo
käynnistynyt vuoteen 1967 tultaessa.
* * *
Lähteet:
Osallistuja 1967, nrot
11-15
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti