eli hiukan Hämeenlinnan kuntaliitosten historiaa
Maaliskuun 25. päivänä
1966 saatiin sanomalehdestä lukea Hämeenlinnan ottavan
historiassaan merkittävän uuden askeleen. Valtioneuvosto oli tehnyt
päätöksen hevosenkengän lailla kaupunkia kolmelta suunnalta
reunustaneen Vanajan kunnan liittämisestä pääosin Hämeenlinnaan;
osia lakkautettavasta kunnasta saivat myös Janakkala, Renko ja
Hattula. Tietyllä tavalla kyseinen kuntaliitos ja varsinkin vuonna
1948 tapahtunut Hämeenlinnan maalaiskunnan liittäminen
Hämeenlinnaan olivat huomattavasti järisyttävämpiä muutoksia
pikkukaupungin elämässä ja tulevaisuudessa kuin vuoden 2009
suurliitos.
Hämeenlinnan kaupungin
rajojen kehitys ja kamppailu itse kaupungin olemassaolon
turvaamisesta on siksi monipolvinen, että sitä on turha edes
yrittää yhdessä kirjoituksessa tyhjentävästi selvittää.
Vanajan liittämisestä pian täyttyvät vuosikymmenet ovat kuitenkin
oma syynsä hahmotella kehitystä viimeksi kuluneiden liki sadan
vuoden aikana. Rajakehityksen ymmärtäminen on edellytys
lähdettäessä etsimään kaupungin asuntoalueiden historiaa.
1900-luvun alkupuolen pikkukaupunkilaiset ällistyisivät nähdessään
nykyisen Hämeenlinnan olosuhteet. Samalla täytyy tietenkin muistaa
elinympäristöän ja maailmanajan tyystin mullistuneen 1920-luvulta
meidän päiviimme.
Viime vuonna käsittelin
blogissani muun muassa kaupungin sähkövalaistuksen alkuvaiheita
1800- ja 1900-luvun taitteessa. Teollistuminen oli tuolloin vasta
ottamassa ensimmäisiä teknisiä harppauksiaan. Kun kaupunki
päätettiin 1777 pitkällisen ja piinallisen kädenväännön
jälkeen siirtää Saaristen kuninkaallisen latokartanon maille,
sillä oli takanaan kehitystä jarruttanut tilanahtaus ja naapureiksi
jäivät yhä valtion virkatalot Hätilässä ja Ojoisilla. Esteet
laajentumiselle jäivät, vaikka seinät toki etääntyivät hiukan
aiempaa kauemmaksi.
Lähestyttäessä toisen
maailmansodan mullistavien seurausten aikoja kaupungin alue rajoittui
nykykaupunkilaista kenties ällistyttävänkin pienelle alueelle,
joka ilmenee kartasta 1. Kaupunginisät olivat toki pyrkineet
kasvattamaan maa-alaa onnistuen muun muassa saamaan vuoteen 1913
mennessä pakkolunastukseen maa-alueen rautatieaseman ja kaupungin
välistä Hätilän virkatalolle kuuluneen alueen. Mainittu maa-ala
sai pitkällisen prosessin vuoksi nimensä Kiistala. Tultaessa
1920-luvulle tavoitteena oli saada lisäalueita Ojoisten
virkatalosta. Mainittuun asiaan liittyen Hämeenlinnan maalaiskunnan
arkistosta löytyy kunnanvaltuuston asettaman valiokunnan kielteinen
lausunto läänin maaherralle syyskuulta 1920. Koska tuosta
asiakirjasta löytyy sangen konkreettisesti esimerkkejä tuolloin
vallinneista olosuhteista ja aluemuutosten herättämistä
epäluuloista mainittuna ajankohtana, on lausuntoon syytä perehtyä.
Lausunnon johtoajatuksena
on huoli maalaiskunnan elinehtojen säilymisestä. Käsiteltävänä
oli pyrkimys vaihtaa maa-alueita Ojoisten ja Hätilän virkataloista
Hämeenlinnan kaupungin Padasjoen pitäjässä omistamaan Verhon
kartanon maihin. Lausunnosta ilmenee alun alkaen kyseessä olleen
koko Ojoisten ja Hätilän alueen vaihto metsineen päivineen ja
ehdotuksen supistuneen koskemaan virkatalojen kotipalstoja.
Maalaiskunnan asettaman valiokunnan näkemyksen mukaan ehdotus oli
muuttunut kunnan kannalta jopa entistä epäedullisemmaksi. Vilkaisu
karttakuvaan 1 osoittaakin, mitä aluevaihto olisi merkinyt jo
entisestään sangen hajanaiselle maalaiskunnan alueelle riistäen
elinvoimaisimmat osat.
Huolta kannettiin
maalaiskunnan syrjäalueiden torppareista. Samassa yhteydessä
valiokunta otti esille koululaitoksen ongelmat, mikäli Hätilän ja
Puistolan koulut olisivat siirtyneet kaupungille. Maalaiskuntalaiset
pelkäsivät joutuvansa rakentamaan uuden koulun. Avoimeksi olisi
jäänyt muun muassa Kirstulan alueen koululaisten koulupiiri näiden
kuuluttua Puistolaan eli Ojoisiin. Kuntaan olisi jäänyt valiokunnan
arvion mukaan tuskin 700 asukasta liki 1500 ihmisen siirtyessä
kaupunkiin, 2 kartanoa ja kolme pientä kylää, joten koulunkäynnin
järjestelyn käyminen liki mahdottomaksi oli kielteisen lausunnon
terävänä argumenttina. Nykypäivän lukijalle kiintoisana
yksityiskohtana mainittakoon valiokunnan toteavan lausunnossaan
maalaiskunnan tarjonneen koululaisille kirjat ja koulutarpeet
ilmaiseksi, mitä etua kaupunki ei ilmeisesti suonut. Huolena oli
siis myös köyhien perheiden asema lastensa kouluttamisessa.
Maalaiskunnassa pelättiin
myös köyhäinhoitokustannusten kasvamista maksukykyisen väestön
vähetessä. Virkatalojen vuokralaiset kammosivat kajoamista
etuihinsa ja oikeuksiinsa. Samoin huolissaan olivat alustalaiset.
Mielessä kummitteli vuoden 1915 virkatalojen vuokralle asettamista
koskeneen asetuksen alustalaisille suoneiden oikeuksien häviäminen
maanvaihtojen myötä. Vaadittiin, että vuokra-alueiden lunastaminen
itsenäiseksi olisi sallittu eduskunnassa työn alla olleen lain
vuokralaisten itsenäistymisestä astuessa voimaan.
Maalaiskuntalaiset
ottivat myös kantaa kaupungin väitteisiin tilanahtaudesta
toteamalla kaupungilla olevan yhä runsaasti rakentamatonta maata.
Useita tontteja todettiin olevan järjestämättä ja kortteleita
rakentamatta. Valtiolta pakkolunastetulla alueella otaksun viitatun
ainakin Kiistalan alueeseen. Samoin muistutettiin Sairion alueesta ja
hiljattain Jaakkolan talosta [ilm. Kankaantaka] ostetusta 14,56
hehtaarista. Valiokunta kiisti myös kaupungin läpi kulkevan, muka
Ojoisten ja Hätilän virkataloihin kuuluvan vesireitin supistavan
kaupungin satama-aluetta haitaten kauppaa, teollisuutta ynnä
asutusta. Valiokunnan mukaan vesireitin molemmin puolin olevan
maa-alueen, yhteensä 4 km, omisti Hämeenlinnan kaupunki. Me voimme
aprikoida argumenttia tarkastelemalla vaikkapa karttakuvaa 1.
Mielenkiintoisena yksityiskohtana tässä yhteydessä lausunto kertoi
aikeista rakentaa Hakalan torpan maille raakasokeritehdas. Tuon
Hakalanniemen alueen katsottiin olevan ainoa, vähäisesti kaupungin
teollisuutta lisäävä maanvaihdon seuraus.
Vielä lausunnossa
mainitaan paheellisina pidetyt ”esikaupungit” , joiden
syntymiseen virkatalojen hallinnan vaihdon ei katsottu vaikuttavan.
Päinvastoin Hakalan maalle aiotun tehtaan pelättiin synnyttävän
Kirstulan rajalle uuden paheiden pesäkkeen. Itse asiassa
virkatalojen uskottiin olemassaolollaan estäneen pahimmat siveyden
ja terveyden romahtamiset. Lopuksi lausunnossa varaudutaan
vastustetun aluevaihdon toteutumiseen vaatien kaupunkia osallistumaan
virkatalojen asukasluvun mukaan maalaiskunnan velkoihin,
alustalaisten etujen ja oikeuksien turvaamista, Hätilän ja
Puistolan koulujen opettajien virkaetujen – peltomaan ja lehmän
laitumen – pysyttämistä entisellä kannalla.
Sota seurauksineen,
väestön muuttoliike ynnä elinkeinorakenteen muuttuminen jne.
ravistelivat Hämeenlinnankin seutua. Niin kuin Teerijoki kirjassaan
toteaa tultaessa 1940-luvun alkuun olivat ajat ja kuntien velvoitteet
siksi paljon muuttuneet, ettei maalaiskunta enää vastustanut
kesäkuussa 1941 pidetyssä kunnanvaltuustonsa kokouksessa vuonna
1948 toteutunutta kuntaliitosta. Tuolloin noin 90% maalaiskunnasta
siirtyi Hämeenlinnaan, 6% Vanajaan ja Viialankulma lounaasta, n. 4
% Renkoon.
Vanajan entinen kunnantalo. Täällä (Lukiokatu 14, 16 ja 20) otettiin 24.3.1966 klo 14.30 vastaan tieto valtioneuvoston päätöksestä koskien kuntaliitosta. |
Tultaessa 1960-luvun
lopulle oli aika ajanut jo Vanajankin kunnan ohitse. Ajan eetoksesta
antaa hyvän kuvan vuoden 1966 maaliskuun 25. päivän Hämeen
Sanomien selaaminen. Noin puolet Vanajasta liitettiin siis
Hämeenlinnaan, suurimman osan toisesta puolikkaasta sai Janakkala
Hattulan ja Rengon tyytyessä rippeisiin. Se tiesi väkiluvun kasvua
yhdessä yössä 5000 asukkaalla. Kaupunginjohtaja Jakko Vuorisen
mukaan uusi aikakausi oli alkamassa. Ilman kuntaliitospäätöstä
hänen mielestään olisi 20 vuodessa ollut edessä jopa kaupungin
kuolema. Hän vertasi päätöstä kaupungin siirtämiseen vuonna
1777. Samalla hän kuitenkin rauhoitteli vanajalaisia ”Vanaja-nimi
ei kuitenkaan missään tapauksessa häviä historiasta, sillä
siitähän tulee merkittävä kaupunginosa ja sen historiaa tullaan
vaalimaan samanlaisella huolella kuin tähänkin asti...” Nyt
viisikymmentä vuotta myöhemmin voimme arvioida, kuinka
kaupunginjohtajan sanat ovat pitäneet paikkansa.
Valtioneuvosto teki
päätöksensä torstaina 24.5.1966. Vanajan kunanntoimisto otti
vastaan puhelun klo 14.30. ”Kuin sattumalta” ylimääräiseen
kokoukseen kutsuttu Vanajan kunnanhallitus sai viipymättä tietoonsa
historiallisen päätöksen. Kunnanhallituksen puheenjohtaja Leo
Lustre kertoi kunnan luottamushenkilöiden yksimielisesti uskovan
päätöksen olevan hyvä asia. Jo kahden-kolmen vuoden ajan
kunnassa ollut kestämätön tilanne ja päätöksen odottaminen
olivat vaikuttaneet asioiden hoitoon. Pakkopäätöksen uskottiin
koituvan kuitenkin koko alueen hyväksi. Toki historiallisten arvojen
menetys kunnan katoamisen kautta myönnettiin. Samalla todettiin
veroäyrin nousevan kolmella pennillä, joten entisille
vanajalaisille oli luvassa myös henkilökohtaisia vaikutuksia
kuntaliitoksesta. Raskaimmin seuraukset olivat tulossa pienituloisten
kannettaviksi.
Vanajan väki
valmistautui auttamaan ja tukemaan kaikin voimin alueensa
taloudellista kehitystä – vaikka sitten ”lojaalina oppositiona”.
Niin siis otettiin päätös
vuoden 1967 kuntaliitoksesta vastaan. Luonnollisesti muutoksen
vaikutuksiin ja uusien kaupunkilaisten elämää palattiin aikanaan
tarkastelemaan liitoksen tapahduttua. Eri lähteistä ja ympäriltämme
voimme tarkastella, kuinka kuluneet viisi vuosikymmentä ovat
seutukuntaamme kohdelleet. Nähtäväksi ja koettavaksi jää,
millaisia tarinoita kirjoitetaan ja kerrotaan vuonna 2059.
Millaisessa Suomessa tuolloin eletään? Yksi asia on selvä, rajat
ovat kautta aikain liikkuneet ja maanomistajat vaihtuneet.
* * *
LÄHTEET:
Koskimies. Hämeenlinnan
kaupungin historia 1875-1944
Teerijoki. Hämeenlinnan
historia ensimmäisestä maailmansodasta 2000-luvulle
Hämeen Sanomat 25.3.1966
Hämeenlinnan maalaiskunnan
arkisto. HMA.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti