Polku läpi sateen kostuttaman lehdon on
täynnä tuoksuja - ja hyttysiä.
|
Torpparimuseolta
johtavat tummiksi kuluneet polut metsään. Hyttyset odottavat
kulkijaa, joka joutuu niihin oitis tottumaan. Suunnistan
ensimmäiseksi kohti Laurinlähdettä. Viittoja seuraten pääsen
maantien varteen.
Hämetär
kirjoittaa 9.4.1914 Räikäälän lähteestä, Piispan lähteestä,
Janakkalan lähteestä tai Laurin lähteestä. Tuolloinkin jo paikka
arvostettiin tärkeäksi kulttuurikohteeksi, jota ympäröivät talot
käyttivät päivittäin. Lähde oli juuri hiljattain kunnostettu graniittikivin. Halsterilla kärvennetyn Pyhän Laurin
vaikutusta lähteen nimeämiseen sanomalehti varovaisesti epäilee.
Vielä
tuolloin sadan metrin päässä sijaitsi Räikäälän majatalo,
jonka uskottiin saaneen nimensä lähteestä eikä päin vastoin.
Itse Räikäälä-nimen on oletettu kuulemma saaneen alkunsa
äänekkäistä palvontamenoista, joita lähteen ympärillä aikanaan
on harjoitettu 1700-luvulle asti kalmistojen jumalan Taaran
kunniaksi. Piispan lähde- nimen on uskottu viitanneen
kastetilaisuuksiin, joita paikalla harjoitettiin kristinuskon
vakiinnutettua asemiaan. Laurinlähteen ympäristö on siis
ikiaikaista kulttiseutua, jossa puut ja pensaatkin ovat olleent
pyhiä. Ei siis ihme, että nykykulkija löytää vieläkin pari
uhrikiveä.
Menneisyyden haamujen joukkoon ovat siirtyneet myös entisaikojen tienkäyttäjät, joiden tarpeita kievarit
palvelivat. Räikäälän kievarin jäänteenä kurkistelee kivijalka kasvullisuuden seasta.
|
Janakkala
on ollut mahtipitäjä kartanoidensa suhteen. Tämä on tietenkin
juontunut seudun loistavasta ja hedelmällisestä sijainnista.
Jykevänä, monoliitin kaltaisena keskellä metsikköä seisova
Torpparien muistomerkki kertoo vahvasta torppariperinteestä.
Torppareiden voi syystä todeta edustaneen liki maaseudun elämän
muutoksen kuvaa liki kolmensadan vuoden ajan. Vuoteen 1743 asti vai
aatelisilla oli lupa perustaa torppa; sen jälkeen saivat myös
perintötilalliset ja vuodesta 1757 kruununtilallisetkin niitä
perustaa. Ennen kuin muuttuneet viljelytekniikat ja väestönkasvu
muuttivat tilannetta asettuminen torppaan oli ihmisille sangen
edullista, sillä kartanot ja vauraat maatilat tarvitsivat työvoimaa.
Koska vanhin poika peri maatalon, piti nuoremmille lapsille lohkoa
maapaloja eli niin sanottuja perintötorppia.
Torpparimuistomerkki |
Jälkiä kuin kahdelta eri ikäkaudelta. Kavion-
jäljetkö johtavat metsän kätköihin?
|
Suomen
torppariväestön syntyessä 1700-luvun loppupuolella täysi-ikäisiä
miehiä arvellaan olleen vajaat 6000 lukumäärän kasvaessa
viidessäkymmenessä yli nelinkertaiseksi. 1900-luvulle tultaessa
torpparien suulliset vuokrasopimukset alkoivat muuttua entistä
epäedullisemmiksi vuokralaisten kannalta. Vaikka teollinen kehitys
alkoi ottaa askeliaan ympäristön kaupungeissa, voi hyvin kuvitella,
kuinka muuttuva maailma alkoi ahdistaa maaseudun vähäväkisiä.
Torpparimuistomerkin 387 kiveä symboloivat sen väestön osan yhä
karumpaa osaa, joka joutui kohtaamaan paljaimmillaan tuon
rakennemuutoksen.
Lehtojen
osuus metsistämme on vähentynyt rajusti. Voi kuvitella, että ennen
tehomaa- ja metsätaloutta lähes jokaisen kylän ympäristö näytti
jotenkin tällaiselta. Rakennusten ympärillä ei sinänsä varmaan
ollut enempää puita kuin nykyään – päinvastoin – mutta
kotieläimet, karja pitivät kasvillisuuden tietynlaisena.
Alkeellisemmilla työkaluilla ja vähäisemmällä väkimäärällä
neliökilometriä kohti peltoja ei todennäköisesti saatu pidettyä
raivattuna siinä mitassa kuin nykyään. Sodat, katovuodet ynnä
muut poikkeusolot pitivät ihmisen vaikutukset aisoissa. Rengostakin
kirjoitetaan, että 1600-luvun ankeimpina aikoina pellot alkoivat
kasvaa paksua puuta.
Joenhiisi on saanut tietää myrskyn riehuneen uhrilehdossa. Näky säpsähdyttää, mutta luonto korjannee
tilanteen. Onpa lastenkin kuulemma kelvannut tutustua oikein läheltä suureen puuhun.
|
Hmm,
nokkoset, vuohenputket saattaisi olettaa tunnistavansa, mutta
vielä kun oppisi erottamaan vaikkapa tuon kotkansiiven. Se on
kuulemma saniaisista suurin... Lehtien ehdittyä kasvaa lähes
täyteen mittaansa valo siivilöityy alas kuin viidakossa ikään.
Pehmeä, kesäinen sadekin lankeaa alas hyvin lempeästi ja saa
luonnon aromit leijumaan sieraimiin. Saniasiten keskellä solisee
pieni puro. Opastaulu kertoo kosteiden rantalehtojen tyyppikasvista
lehtopalsamista, jota täälläkin ilmeisesti kasvaa. Latinankielinen
nimi Impatiens noli-tangere (=älä koske minuun) viittaa
kasvin tapaan singauttaa siemenensä kosketettaessa hedelmäperää.
Kasvitiede taitaa olla perin mielenkiintoista sekin.
Suojeltu mänty. Onkohan tämä se, jota on taannoin kutsuttu Janakkalan suurimmaksi puuksi? Juurelle olen
asettanut A4-kokoisen paperinipun havainnollistamaan rungon mittasuhteita.
|
Harhaillessaan
rehevän kasvillisuuden puolihämärässä saattaisi otaksua, ettei
tällaiseen rauhan kehtoon vaivautuisi ihmisen eripura ja raivo
tunkeutumaan. Valitettavasti niin vain ei ole. Sitä pohdin
Laurinmäki-aiheisten kirjoitusteni kolmannessa tekstissä, jossa
kapuan ylös juoksuhaudoille.
Lähteet:
Hämetär
9.4.1914
Petri
Karonen. Pohjoinen suurvalta. Ruotsi ja Suomi 1521-1800
Janakkalan
kunnan www-sivut
Uhrilehdossa riehui syksyllä 2013 Ukko Ylijumala. Ukon temmellys nostatti myrskytuulen, joka kaatoi lehdon kuusia. Hänen nöyrä palvelijansa sai luvan säästää kappaleen uhrikiven viereen kaatuneesta suuresta kuusesta, joka muuten olisi tunnottomien koneiden hampaissa jauhettu murskeeksi.
VastaaPoistaHuomattavan erityinen "tissioksakuusi" sai näin pysyä niillä sijoillaan, johon se oli luonnonvoimien seurauksena päätynyt. Siinä se lepää ja sen rungolla ja muhkeiden oksien lomassa on kevään ja kesän aikana kiipeillyt satoja lapsia riemusta kiljuen.
Jaha. Niin tuo Ukko toisinaan näyttää voimansa. Hyvä tietää tuokin. Kunhan tarpeeksi monta ajastaikaa kuluu, humisevat tuulet taas uusien puiden lomassa. Niin se aika vain kuluu, mutta meistä ja aatoksistamme jää tuskin mitään.
PoistaKiitoksia tiedosta.