Vaikka vuodet
kuukausineen eivät ole läheskään samankaltaisia, syyskuun
painuessa muistojen joukkoon meidän on lopultakin tunnustettava
vuoden lähestyvän loppuaan. Syksyn pimeät yöt ovat kestettävänä
huolimatta yhä alempana taivaanrannassa kurkistelevasta
auringosta. Jo sanana lokakuu viestittää kurasta ja loskasta, jossa
meidän tulee piakkoin kahlaaman.
Kustaa Vilkunan Vuotuinen
ajantieto on varmasti monelle tuttu teos. Sieltä voimme palauttaa
mieleemme ajankohdan toiset nimitykset eli lika- ja ruojakuu.
Niin kuin Vilkuna toteaakin, näiden viikkojen yleisluonne ja
tunneviritys ovat sangen kuvaavat. Kesän ja alkusyksyn väriloisto
on väistämättä katoamassa, vaikka toistaiseksi yhä selkeinä,
kuulaina päivinä luonto hehkuu kellastuneiden lehtojen liki
ylimaallisessa valossa, jota ei ymmärrä ennen kuin sen itse kokee.
Kenties yksi osa salaisuutta on kontrastin suuruus verrattuna
yhä synkempiin öihin.
Perinteisesti lokakuun
säät ovat olleet vaihtelevat. Vanhastaan lokakuuta on pidetty
syyskuun vastakohtana. Jos siis syyskuuta 2016 on ollut lähes
poikkeuksellisen kuiva ainakin Hämeenlinnan seudulla, alkanutta
kuukautta voisi olettaa määrittävän yhä runsaammat sateet.
Toteamus vaikuttaa aika synkältä, varsinkin vilkaistessa tätäkin
kirjoittaessa liki pilvettömältä taivaalta loistavaa päivänkehrää.
Elämme toki vasta kuukauden toista päivää.
Niin, piti kirjoittamani
jotain Mikkelinpäivästä, joka on tämän vuoden kalenteriin
merkitty 2.10. eli juurikin täksi päiväksi. Vanhan kansan
merkkipäivät -teoksessa Antto Laiho ja Jani Heikkinen kirjoittavat
ajan 29.9.-6.10. välille sattuvan sunnuntain Mikkelinpäivän olevan
arkkienkeli Mikaelin muistopäivä. Jo päivän nimestäkin tuon voi
päätellä. Vuoteen 1772 päivämäärä oli kiinteästi 29.9.
Päivän merkitystä kuvaa yksiselitteinen termi Mikonpäiväsantti,
mikä viittaa santtiin eli latinan sanaan sanctus, pyhä.
Nykyään mainittuna päivänä kalenterista löytyvät yhä ainakin
nimet Mika, Mikko ja Mikaela.
Tärkeästä ajankohdasta
siis on ollut kyse.
Ennen aikaan pyhimyksille
nimetyt päivät olivat tärkeitä vuotuisen ajankierron määritteitä,
paljon senkin jälkeen kun katolisuus oli pyyhkäisty uskonnollisessa
mielessä pois yhteiskunnallisesta asemasta. Eipä tuo
uskonpuhdistuskaan täällä korvessa ollut mikään on/off, mikä
olisi tyystin oman kirjoituksensa aihe. Mainittakoon tässä
kuitenkin, että Mikkelinpäivä piti pintansa muutosten kourissa
muotoutuen sekä Arki-Mikkeliksi että varsinaiseksi
Mikkelinpäiväksi. Niin kutsuttu Arkimikko oli tuo alkuperäinen
29.9. erotuksena luterilaisesta sunnuntain pyhämikosta, joka
ilmeisesri on nyt tämä tänäkin vuonna kalenteriin merkitty
Mikkelinpäivä 2.10.
Arkimikkona hätistettiin
naiset pois ulkotöistä, perunat ja nauriit kipattiin kuoppaan ynnä
vilja pyrittiin saamaan pellolta pois. Jos aikaisemmin oli jo puhuttu
jotain syksystä, nyt se todella oli hyppysissä. Mikkelinä
toimintojen pääosassa olivat maan hedelmällisyyteen keskittyneiden
elojuhlien sijasta karja ja erityisesti hevoset. Karja vietiin
talvisuojiin. Karjasuojien siivous oli erityisen tärkeätä tiettyjä
rituaaleja noudattaen. Elikoille syötettiin erityisen huolellisesti
valittua apetta. Syynä oli uskomus, että noidat olivat liikeellä
mikonaattona. On siis väärä luulo, että mainitut alisen maailman
oliot olisivat olleet liikeellä ainoastaan vuodenvaihteessa ja
pääsiäisenä. Kaikkinaiset vuodenkierron taitekohdat ovat olleet
otollisia hetkiä moiselle toiminnalle.
Mikonpäivä olikin monin
paikoin erityinen hevospäivä. Paimenet pitivät vapaapäivää.
Itä-Suomessa Mikon päivä oli yleinen kihlajaispäivä. Tärkeät olivat myös Mikkelinmarkkinat. Palvelusväen kannalta
Mikkelinpäivä (29.9.) oli perinteisesti tärkeä, koska silloin
varmistettiin ns. pestuuvikon jälkeen palveluspaikka. Ennen aikaan
itse kullakin piti olla voimassa jokin palveluspaikka ellei tahtonut
tekemisiin aikakauden tiukkojen irtolaissäädösten kanssa.
Vilkuna toteaa myös,
että ortodoksisella puolella vietetään Mikkelin päivää 8.11.
Hän kuvaa sitä sangen huomaattomaksi päiväksi. Sen sijaan
huomattava on ollut Raja- ja Vienan-Karjalasta Siperian metsäalueille
asti noudatettu Pokrova 1.10.. suomalaisena ”Marian edesvastauksen
ja esirukouksen juhla”, ”Herran Äidin suojelus” tai ”Kaikkein
pyhimmän Jumalan synnyttäjän suojelus”. Olennaisena osana
perinteessä oli kertomus Maarian suojelevasta kultaisesta vaipasta
tai hunnusta seurakunnan suojana. Maata ei saanut liikutella pokrovan
jälkeen. Pelloilla koitti talvikausi. Jos niitä olisi häiritty ,
kesäinen kasvukyky olisi kadonnut ja vain rikkaruohot olisivat
levinneet. Niin kuin lännessäkin karjan laidunnuskausi päättyi.
Paimen sai leikkauttaa hiuksensa, hevoselle annettiin aattoyönä
loimi. Pellavaloukun ylle pistettiin myös loimi ja laitetta
siliteltiin jne.
Kun Mikkelinaika 6.10.
päättyi, koitti Suomessa Pirkko (7.10.). Se kuului Pyhälle
Birgitalle. Pyhän Birgitan elämällä ja tarulla oli merkittävä
vaikutus. Vielä 1400-luvulla se saattoi painaa jälkensä niin
kieleen kuin ajatusmaailmaan. Siitä kenties jossain vaiheessa
myöemmin. Mainittakoon tässä yhteydessä vain, että Vilkuna tuo
esille, että Pyhällä Birgitalla ja leppäkertuilla oli kiinteä
yhteys. Pikkuelukalta tiedusteltiin niin säätä, sulhasta,
morsianta, kuoleman aikaa, kauniita vaatteiat, karjanantia.
Katolisena aikana pyhimys luonnollisesti otti luonnon paikan
tiedonlähteenä.
* * *
Vielä vuonna 1900 puhuttiin palvelusväen pestuuviikosta. Hämäläinen 3.10.1900 |
Vuonna 1900 kolmas päivä
lokakuuta oli keskiviikko. Hämäläisen sivuilla elää yhä vanha
aika muun muassa uutisessa, jossa todetaan palvelusväen
”wapaawiikon” olevan pian käsillä. Käytäntö oli siis viime
vuosisadan alussa hiukan liukunut alkuperäisistä Mikonpäivän
aattopäivistä. Toimittaja esittää jutussaan huolensa viikon
saaneesta pahasta maineesta. Toki artikkelissa suodaan palvelusväelle
vuotuinen vapaa-aikansa. Samalla kirjoittaja ilmaisee huolensa
moraalin höltymisestä. Tanssit, juopottelu, tappelut, tuhlaavaisuus
ynnä kaikkinainen irstailu kauhistuttavat.
Huolenaiheena näyttää
olevan pohtia, onko syy moiseen palvelusväessä. Onko se luonnostaan
turmeltunutta? Toimittaja ei tunnustaudu kyseisen ennakkoluulon
kannattajaksi. Samalla hän kuitenkin myöntää palvelusväen
käyneen ”yhä waateliaammaksi, turhamaisemmaksi, itsekkäämmäksi”.
Isäntäväen, isäntien ja emäntien ja sivistyneistö ylipäänsä,
esimerkki on kuitenkin hänen mielestään ollut viitoittamassa
palvelijoiden käytöstä. Toki joukossa on väkeä, joka aiheuttaa
pahennusta isäntäväkensä luonteenlaadusta riippumatta. Silti
kirjoittajan sanomana näyttää olevan: ”mimmoinen herra,
semmoinen renki”.
Kenties tuossa huomiossa
on nykypäiväänkin jokin totuudensiemen?
Lokakuun alussa koittaa jo aika etsiä almanakkoja seuraavaksi vuodeksi. Hämäläinen 3.10.1900 |
Lokakuun koittaessa
ajankierto on ehtinyt siihen vaiheeseen, että kulkijoille tulevat
tarjolle seuraavan vuoden almanakat. Löytäessäni mainoksen
vuodelta 1900 muistin oitis nähneeni pari päivää aiemmin
Goodmansin kirjakaupan ovella ilmoituksen ensi vuoden kalentereista.
Toden totta, vuotemme on vanhennut siihen vaiheeseen...
Saatamme usein todeta
jouluhössötyksen alkavan lokakuun tienoilla aivan turhan aikaisin.
Itse asiassa vilkaisu vuoden 1900 Hämäläiseen osoittaa, että
joulu mainittiin tuolloin ainakin jo 3.10. Kyseessä oli kirjallinen
ennakkouutinen uuden Joululehden julkaisemisesta mainittuna vuonna.
Hämeenlinnan Nuorisoseuraan kuuluneet henkilöt olivat ryhtyneet
puuhaamaan joululehteä. Nuorison Joulu -nimisen julkaisun kooksi
kerrottiin tulevan vähintään 24 sivua. Paperia mainostettiin
hyväksi. Avustajiksi oli onnistuttu saamaan useita etenkin
nuorisopiireistä tunnettuja kirjailijoita ja taiteilijoita.
Avustajakunnasta mainittiin muun muassa kirjailijat Iida Ahlberg [?],
Wäinö Andelin, Seweri Alanne, Ilmari Calamnius, Anna Forsgren,
Kaarlo Forsberg, Maiju Helenius, Waltteri Juwa, Wäinö Kataja,
Juhani Kattelus, Aug. Koponen, Niilo Mantere, Aapo Pärnänen.
Kuvituksesta tulivat vastaamaan taiteilijat Rurik Lindqvist ja Toivo G. Tuhkanen. Kansikuvasta oli tulossa värillinen ja tekstistä
runsaasti kuvitettu.
Epärehellinen emäntä omi piikansa käityön omiin nimiinsä. Aina moraalittomuus ei suinkaan ollut työväen keskuudessa. Hämäläinen 3.10.1900 |
Talvikauden alkaminen
näkyi myös Hämäläisen lainatessa Pohjanmaan Raiwaaja -julkaisua.
”Älkää pitäkö eläimiänne liian kauan ulkona syksyllä - - -
Silloinkuin tämän Raiwaajan seuraawa numero ilmestyy on jo
warsinainen talwiruokinta alkanut suuressa osassa maamme karjataloja
ja warsinkin niissä, joissa karjaa on alettu nykyajan waatimusten
mukaisemmin ruokkia ja hoitaa. Mutta wielä ei ole kaikkialla näin
laita, ei lähestulkoonkaan! Warsin yleisesti woi lokakuun lopulla
wieläpä marraskuun alussakin nähdä eläinten päiwät läpeensä
kuljeksimassa ulkona kylmässä ja sateessa, etsien sieltä itselleen
useinkin niukan ja riittämättömän rawinnon. Tämä ilmiö, jota
niin yleisesti wielä on käytännössä kautta koko maan, on
epäkohta, josta todella pitäisi muutos aikaansaataman. Siitäpä
senwuoksi tällä kerralla jonkun sanan sanomme...”
Jos vaihtuva vuodenaika
aiheuttaa ongelmia eläimiä hoitaville ihmisille, hämmennyksiin
joutuu itse luontokin. Nykyään puhutaan niin sanotuista
city-ketuista. Vuonna 1900 suhtautuminen kaupunkialueelle
harhautuneisiin pikkupetoihin oli nykyistä yksioikoisempaa, mihin
osaltaan varmasti vaikutti tiheimmänkin asutuksen piirissä yhä
harrastettu kotieläintalous. Jo edellä siteerattu Hämäläinen
kertoo Porin Kuudennessa kaupunginosassa sijaitsevassa Ukkokodissa
yöllä tapahtuneesta hämmingistä. Yövahti oli havainnut koiran
ajavan jotain eläintä takaa. Aluksi vahti oletti kissan
piiloutuneen rakennuksen alle.
Vielä seuraavanakin yönä
oli havaittavissa rapinaa Ukkokodin alta, joten vartija kehotti
aamulla työhön saapuneita miehiä aloittamaan jahdin. Eräs
miehistä hivuttautui rakennuksen alle toisten asettuessa
ulkopuolelle odottamaan. Pian vilahti jotain ikkuna-aukosta kadulle.
Tunkeilija osoittautui ketuksi, joka juoksi aluksi metsää kohti,
mutta kääntyi ilmeisen ällistyneenä takaisin. Eräs kadulla
kulkenut mies sattui eläintä vastaan ja tarttui häikäilemättä
ketun kurkkuun. Toinen miekkonen iski repolaista kirveellä päähän,
mikä oli otuksen surma. Niin ikävästi tuohon aikaan kävi väärään
paikkaan erehtyneelle edellisen kevään poikaselle. Toki jutun
lopuksi muistettiin huomattaa, ettei moinen ollut kovin yleistä. Se
ei tietenkään ketun mieltä lämmittänyt.
Syysyö toi torppaan ryöstömurhaajan. Hämäläinen 3.10.1900 |
Veriteot eivät
rajoittuneet pelkästään eläinkuntaan. Liekö syynä syystöiden
päättymisen aikaansaama moraalinen herpaantuminen vai mikä,
Korpilahden Riihelän torpassa ajauduttiin syyskuun 26. päivänä
mainittuna vuonna 1900 murhatöihin. Torpan isäntäväki havahtui
yöllä kolkutukseen ovellaan. Torpan iäkäs emäntä astui yhdessä
miehensä kanssa ovelle. Koska oli sateinen yö, he olettivat
matkamiehen kaipaavan suojaa. Kysyttäessä asiaa, muukalainen
vastasi: ” Sittenpähän näet, kun olen päässyt sisään”.
Pahaa aavistamaton
pariskunta avasi oven, jolloin pamahti pyssy, ja emäntä kaatui
kuolleena maahan. Seuraavaksi murhaaja ojensi pyssynsä kohti
isäntää, jota luoti ei kuitenkaan kuolettavasti haavoittanut. Vain
kättä laukaus nirhaisi. Isäntä ehti päästä karkuun rikkomalla
ikkunan. Avunhuudot hälyttivät paikalle väkeä naapuritalosta.
Ilmeisesti ryöstötarkoituksissa liikkunut murhaaja ehti kuitenkin
paeta paikalta.
Pimenevät syksyiset yöt
ovat vanhastaan siis kaikenlaisten peikkojen ja kyöpeleiden aikaa.
Aina pelko ei valitettavasti ole aiheetonta. Niin vuodenvaihde kuin
kesän vaipuminen syksyyn ovat elämänkierron taitekohtina jättäneet
kansan kollektiivimuistiin omat jälkensä.
* * *
Lähteet:
Kustaa Vilkuna. Vuotuinen
ajantieto
Antto Laiho & Jani
Heikkinen. Vanhan kansan merkkipäivät
Hämäläinen 3.10.1900
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti