Hämeenlinnan risteyksissä ohjaavat silmät ovat vilkkuneet 45 vuotta
Tuomari Nurmio lauloi
aikanaan yön ainoasta valopilkusta taksin katolla. Aivan
samanlainen tuiketta ovat pitäneet liikennevalotolppien silmät
hiljenneen kaupungin risteyksissä. Niistä on tullut kiinteä osa
nykyaikaisen kaupungin maisemaa. Ajoittain polemiikki lehtien
mielipidepalstoilla palaa mainittuihin valoihin, toiset vaativat
niiden sammuttamista yön hiljaisina tunteina toisten teorisoidessa
vaikkapa niin kutsutusta vihreästä aallosta. Hiljattain muuan
Hämeenlinnan yhdyskuntalautakunnan jäsen ehdotti [HäSa
24.9.2016] jopa joidenkin valoristeysten kokeilemista vallan
pimeinä. Pitkä matka on tultu viiden vuosikymmenen vuoden
takaisesta tilanteesta.
Hämeenlinnan pahimmat kolaripaikat olivat vuonna 1966 liiankin hyvin selvillä. Ei ollut tiwetenkään sattuma,minne ensimmäiset liikennevalot viisi vuotta myöhemmin sijoitettiin. |
Kesällä 1966
liikenneturvallisuus ja etenkin risteysajaminen olivat huolestuneen
kirjoittelun kohteena. Vaikka vuosi oli hädin tuskin ennättänyt
yli puolenvälin, todettiin Hämeen Sanomissa kaupungissa tapahtuneen
jo 236 liikenneonnettomuutta. Aiheellisesti kolareita kuvattiin
päivittäisiksi tapahtumiksi. Hämeenlinnan kaupungin sivuilta
saamme tietää, että ensimmäiset liikennevalot saatiin vasta
11.8.1971, Turuntien, Kaivokadun ja Eureninkadun liittymiin.
Aikaa edellä mainitusta kirjoituksesta ehti siis kulua liki tasan
viisi vuotta. Mikäli olettaa koheltamisen risteyksissä ja kaduilla
jatkuneen suunnilleen samaan tahtiin liikennevirran vähittäin
kasvaessa, voi hyvin pohtia mielessään sitä pellin määrää,
jota tuona aikana rutattiin. Toki itse valot ja niiden sanoman
noudattaminen ovat kaksi eri asiaa, mutta vuosikymmenten takaa
välittyvä sanoma on sangen selkeä.
Mielipidekirjoituksissa
perätty joustavuus on ymmärrettävä vaatimus, jota tuskin koskaan
on mahdollista täysin toteuttaa. Itse kukin varmasti toisinaan
joutuu manailemaan mielessään seistessään milloin jalan tai ajoneuvossa tyhjän risteyksen kulmassa. Silti liikenteessä on mentävä
tyhmimmän ehdoilla eli tulkinnanvaraisuuksia välttäen. Vanhoja
liikenneoloja kuvanneista teksteistä on mieleeni jäänyt kuvaus
olosuhteista maanteillämme jokunen sata vuotta aiemmin. Tuolloin
sääty-yhteiskunnan oloissa kaksi kiesiä saattoi joutua kapealla
tiellä vaikeuksiin kohdatessaan kenties kerran pari viikossa.
Säätynsä mukaisesti ylempi oletti oitis alemman väistävän.
Luonnollisesti pikaisessa tilanteessa nokkimisjärjestys jäi usein
epäselväksi ennen kuin rysähti. Muistelemani tekstin mukaan
pientareelle keikahtaneet kärryt olivatkin teiden varsilla sangen
tuttu näky, vaikkei tuolloisia liikennemääriä järin suuriksi
voine kuvailla. Jotain ”säädynmukaista” kunnianherkkyyttä
taitaa toisinaan yhä olla havaittavissa teillämme. Tiettyyn rajaan asti siis
meidän lienee syytä vain hyväksyä ne valot: ties mistä kulman
takaa ilmestyy se oman elämänsä ari vatanen, jonka on ehdottomasti
päästävä jonnekin muutama minuutti tavanomaista aikaisemmin.
Viidenkymmenen vuoden
takaisilla liikennemäärillä siis kolisi säännöllisesti. Itse
asiassa kuvaavaa oli edellä viittaamaani 236 liikenneonnettomuudesta
kertovalle jutullekin aikanaan, että pahimmassa kolaripaikassa
Kasarminkadun ja Lukiokadun risteyksessä oli tapahtunut tekstin
painossa ollessa taas kerran onnettomuus, joka ei siis
ollut vielä ehtinyt tilastoihin. Tekstistä jää epäselväksi,
onko tuo viimeisin rytinä lisätty otsikon lukuun. Joka tapauksessa
toimittaja on ynnäillyt 239 päivässä tapahtuneen 236
liikenneonnettomuutta – siis vuoden 1966 liikennetiheydellä tuon
ajan Hämeenlinnan kaupunkialueella! Muistutettakoon, että suurin
osa Vanajan kunnasta liitettiin kaupunkiimme vasta 1.1.1967.
Henkilövahinkoja oli ehtinyt tulla 50, ja yksi kolari vaatinut
kuolonuhrin.
Kesällä 1966
Kasarminkadun ja Lukiokadun risteyksen turvallisuutta pyrittiin
parantamaan uusimalla liikennemerkit. Kasarminkadun etuajo-oikeutta
jatkettiin Lukiokadun ylitse. Noin viikko uusien merkkien asentamisen
jälkeen paikalla oli ehtinyt sattua jo pari kolme kolaria, mutta
asiasta kertonut Hämeen Sanomat toivoi kaupunkilaisten oppivan
muuttuneisiin ajo-oikeuksiin.
Pahin kolaripaikka sijaitsi vuonna 1966 Kasarminkadun ja Lukiokadun risteyksessä. |
Hyvin tyypillistä
aikansa tilanteelle oli, että 1.1.1969 astuivat maassamme voimaan
uudet säännöt, jotka määrittelivät toiminnan liikennevaloissa.
Tällöin astui voimaan säädös, joka ehdottomasti kielsi
jalankulkijaa ryhtymästä ylittämään ajorataa punaista valoa
kohti. Säädökset annettiin erikseen niin autoilijoiden kuin
jalankulkijoidenkin näkökulmasta.
Viimeksi mainittujen tuli
ennen ajoradan ylitystä varmistua, oliko ko. paikassa
liikennevalo-ohjaus. Tuolloin ei ilmeisesti vielä ollut yleisesti
myös heille tarkoitettuja opasteita, koska tarvittaessa myös
jalankulkijoiden oli noudatettava ajoneuvoliikenteelle tarkoitettuja
opasteita., muuten vain omia valojaan. Asetuksessa painotettiin, että
ajorataa sai lähteä ylittämään ainoastaan ns. vihreätä ukkoa
kohti. Valon vaihtuessa ylitettäessä oli kiirehdittävä joko
seuraavalle jalkakäytävälle tai ajoradalla olevalle korokkeelle.
Valojen todettiin olevan suunniteltuja yleensä siten, että
normaalia kävelyvauhtia oli mahdollista seuraavalle jalkakäytävälle
tai korokkeelle ennen niiden vaihtumista. Keltaisen tai punaisen
valon aikana ei saanut lähteä ylitykseen. Sääntöjä kuvailtiin
jalankulkijoille ankariksi, mutta toisaalta painotettiin sitä
muutosta aiempaan nähden, että heillä oli muutoksena aiempaan
ehdoton etuoikeus vihreän aikana suhteessa kääntyvän ajoneuvoon.
Tässä yhteydessä kiinnittyy huomio siihen, että tuon 1967
voimaantulleen asetuksen mukaan kaupungeilla oli mahdollisuus
sallia saman liikennevalojakson puitteissa sallia sekä risteävän
ajoradan ylittävä jalankulkuliikenne että kääntyvä
ajoneuvoliikenne, mikä kuluneiden vuosikymmenten aikana on
osoittautunut huomattavaksi, lukuisin pahoin onnettomuuksin todistetuksi
vaaratekijäksi. Aikaisemmin ei siis useissa kaupungeissa ollut
sallittu minkäänlaista, samanaikaista risteävää ajoneuvoliikennettä.
Paperilla mainittu
järjestely on toki nopeuttanut jalankulku- ja ajoneuvoliikennettä.
Silti itsekin on tullut nähtyä hiuksianostattavia vaaratilanteita
noissa kääntymistapauksissa. Kuten sanottu, lukuisia
kuolemantapauksiakin on niiden vuoksi tullut. Aina ei siis voida
tavoitella pelkkää ”joustavuutta”.
Jalankulkijoiden
todettiin joutuvan 1.1.1969 alkaen autoilijoiden tapaan ehdottomasti
noudattamaan liikennevalojen määräyksiä. Tavoitteena oli toki
saattaa heidät aiempaa kurinalaisemmiksi. No, me nykypäivän
kaupunkiliikenteessä, kuinka siinä on viidessä vuosikymmenessä
onnistuttu. Vastapainoksi edellä mainituille säännöille
tieliikenneasetukseen oli sisällytetty autoilijoita varten
jalankulkijoihin suhtautumiseen liittyviä määräyksiä.
Olennainen yksityiskohta olim jo äsken esillä ollut
väistämisvelvollisuus käännyttäessä risteävälle ajoradalle.
Lisäksi suojatien tai risteyksen eteen pysäytetyn ajoneuvon
ohittaessaan tuli tästä lähtien aina vihreästä' valosta
huolimatta turvattava jalankulkijalle esteetön tien ylitys ennen
kuin jatkoi omaa matkaansa. Lisäksi oli säännöksiä risteysajosta
ja risteävän liikenteen kohtaamisesta.
Liikennevalot Kasarmikadun ja Lukiokadun kulmassa maaliskuussa 2016. Tämäpaikka oli siis viisikymmentä vuotta aiemmin kaupunkimme pahin kolarikulma. |
Liikennevalot ovat
tulleet viime vuosikymmeninä yhä olennaisemmaksi osaksi
autoistunutta yhteiskuntaa. Tekstissäni olen pyrkinyt tuomaan
esille, millaista kaaosta liikenne kaupungissamme alkoi olla jo
1960-luvulla. Sittemmin autokanta on kasvanut räjähdysmäisesti.
Vaikka seisahtelu valoissa laukaiseekin usein kuljettajissa vahvoja
primitiivireaktioita ja punaisen ukon odottaminen raivostuttaa
jalankulkijoita, vaihtoehtoja ei ole niin kauan kun täysin
automatisoidut kulkuvälineet eivät vie päätäntävaltaa
ihmisiltä. Tällöinkään virta ei kulje ilman seisahtelua, kaikki
eivät ikinä tule pääsemään kaikkialta yhtä aikaa. Kaupunkimme
yhdyskuntalautakunnan jäsenen kantaan on helppo yhtyä siinä, että
liikennevalot tulisi voida kokea enemmän palvelijoiksi kuin
kiusaksi.
* * *
Lähteet:
Hämeen Sanomat 1966 ja
1968, elokuu 1966, 16.12.1968
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti