Keväällä
1914 Hämetär toteaa, että ”Hämeenlinnaan on alkanut ilmestyä
uusia autoja kuin sieniä sateella; toistaiseksi tänne on
siunaantunut niitä ainakin yksi uusi viikossa”. Tämä kehitys on
tuonut mukanaan kilvoittelun kiinnostuneiden sieluista. Huimapäinen
kaahaaminen näyttää lehden mukaan houkuttelevan sivullisia.
Hurjastelu
on kuitenkin tuonut jalankulkijoille kasvaneen hengenvaaran. Kadun
ylittämiseen kun on valmistauduttava entistä tarkemmin.
Kaupungissa on lehden mukaan kyllä olemassa kuvernöörin vahvistama
ohjesääntö autoilijoillekin, mutta sen noudattaminen ei tunnu
olevan mobilistien sydäntä lähellä. Järjestysvalta taitaa
odotella parin kolmen ihmishengen menettämistä ennen kuin asiaan
puututaan.
Tammelassa
on kuulemma tartuttu jämäkästi toimeen heti ensimmäisen auton
ilmaannuttua Forssaan. Nyttemmin forssalaisilla kaduilla huristelee
jo peräti 4 vaunua. Toiveissa on saada valtava kuorma-auto kulkuun.
Tammelan piirin nimismies on muistanut kasvavaa liikennettä
päiväkäskyllä, jonka mukaan Forssan tiheästi asutussa
tehdaskylässä ylin sallittu nopeus on 15 kilometriä tunnissa, mikä
merkitsee aluetta Linikkalan koululta Kuhalan
koululle, Wiksbergin tehtaalta hautausmaalle ja Lamminrantaan.
Mainittua Wiksbergin tehdasta edemmäksi on huviajelu kielletty,
sillä tie siitä eteenpäin on Wiksbergin kartanon yksityinen.
Forssan puiston kautta ei ole muiden lupa ajaa kuin siellä asuvien.
On myös syytä muistaa, ettei Linikkalan koulun kartanon kautta saa
ajaa.
Hevosen
kohtaamisen varalta on annettu ohjeita. Tavatessaan pelonsekaisen
hevosen on mobiilinkuljettajan pysäytettävä kulkupelinsä, kunnes
tämä on päässyt turvallisesti ohitse. Hyvissä ajoin ja vähintään
20 metriä ennen mutkia on soitettava merkinantotorvea. Ohjeiden ja
määräysten noudattamatta jättämisestä uhataan 5-25 markan
sakolla.
Nämä
edellä mainitut ukaasit ovat tarpeen, sillä jo muutaman vuoden
olemme saaneet lukea eri aviiseista meiltä ja maailmalta mitä
kummallisemmista onnettomuuksista, joissa automobiilit ovat olleet
osallisina. Satamissa ja tavara-asemilla ne ovat saattaneet hevoset
kauhun valtaan. Telefoonipylväät sun muut esteet ovat saaneet kokea
kovia. Jo viitisen vuotta aiemmin on Suur-Savo välittänyt tiedon,
kuinka suuri nopeus Moskovan 100 virstan automobiilikilpailuissa
aiheutti kaamean onnettomuuden. Muuan pietarilainen miljonääri
kuljettajineen suistui autolla sillalta Shosha-jokeen. Suuri
vauhti, jyrkästi kohti siltaa kääntyvä maantie ynnä väärä
ohjausliike saivat aikaan ajopelin joutumisen poikittain sillalle ja
muutamassa sekunnissa läpi kaiteen. Vaikka kuljettaja ponnisteli
vielä joesta pinnalle, hän menetti tajuntansa ja henkensä kaikesta avusta huolimatta.
Yllä
mainittu valitettava onnettomuus tuli nyt esille kirjatuksi
ainoastaan muistutukseksi siitä, kuinka vaarallista on mobilistien
olettaa voivansa teillämme esitellä temppujaan noudattaen
esikuviaan kaukaisilta mailta. Ei ole toki tarkoitus kieltää
kaikkia niitä hyötyjä, joita sääntöjen mukainen mekanisoitu
matkanteko meille kiistämättä suo. Niinpä on vielä lopuksi
tyydytyksellä todettava, että 23. päivänä kuluvaa huhtikuuta
1914 on koeteltu Punkalaitumen kunnan autoa. Mainittu automobiili on
viime vuonna välittänyt liikennettä Humppilaan ja ilmeisesti
menestyksellä selviytynyt talven levosta ollen valmiina kuljettamaan
matkustavaisia tulevana suvena maanteiden vapauduttua lumista ja
kelirikosta. Tämä hyödyttänee kaikkinaisesti mainitun kulmakunnan
asuvaisia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti