Siinä
tuo esine nököttää kirjoituspöydän kulmalla. Jos viskaisin sen
mennessäni ojanpientareelle, se kenties hautautuisi unohduksen
tomuun. Sitten jonain päivänä joku saisi sen käsiinsä ja
pohtisi, miten ihmeessä moinen kapistus on saattanut ilmaantua
hämäläisen maantien varrelle. Esine on ilmiselvästi kiikari,
mutta se on kokenut kovia.
Tällä
kapineella on historiansa, joka ulottuu ylitse ihmisten ja eliniän.
Joenhiisi on saanut sen käsiinsä Jugoslaviasta, jota ei ole enää.
Ostajaansa se odotti Skadar-järven lounaispuolisilla vuorilla,
pienessä vuoristokylässä. Se on todennäköisesti nähnyt vanhan
Montenegron ja vanhan Serbian. Voi vain arvella, onko se ongittu
järvestä vai Adrianmerestä. Millaiset ihmiset ovat sitä
pidelleet? Kuinka he ovat joutuneet siitä luopumaan? Missä se on
rakennettu? Monessako maassa se on kulkenut? Joenhiisi on tuonut sen
päähänpistostaan tänne pohjoiseen, missä se on levännyt hyvissä
ajoin ennen kuin Balkan viime vuosisadan lopussa jälleen syttyi
tuleen.
Näin
on tullut lisättyä uusi arvoitus esineen historiaan. Hajonneena ja
kolhiintuneena sillä on muistoarvo ja mielikuvitusta kiihottava
huutomerkin tehtävä kirjoitellessani tämän ja menneen maailman
asioista. Nämä kiikarit eivät toki ole mikään muinaismiekka,
mutta aivan yhtä hyvin arvoituksellinen esine kuin jokin ase tai koru ilmestyessään jokin
päivä esille Joenhiiden jo vaivuttua unholaan.
Maailman museoissa on esineitä, jotka ovat aikansa muistomerkkejä siinä kuin rakennukset, kirjat tai maalaukset. Esineet ovat erottamaton osa maisemaa ja niitä on ilo yhä uudelleen tarkastella vanhojen mestarien maisemamaalauksissa, joissa niillä toki onkin ollut tarkkaan harkittu tehtävänsä. Massatuotannon aikana käyttöesineiden arvo vai on hämärtynyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti