Kesäkuun ensimmäisenä
viikonloppuna on haudattu Hämeenlinnan entinen bussilinjaverkko ja
juhlittu 50-vuotiasta moottorirataa. Siksi lienee aiheellista omistaa
tämä teksti kumirenkailla liikkumiselle.
Kaupunki oli vasta herääämässä kirkkaaseen mutta koleaan aamuunsa linjan kahdeksan bussin seistessä rautatieaseman edessä. Pysäkeiltä oli enää turha etsiä kahdeksikkoa. Sekaannuksia tiedossa. |
Kesäkuun alun aamut ovat
olleet erityisen koleita. Tuuli on piiskannut maisemaa lennättäen
kauan kaivatun sateen niin verenä kuin rakeinakin. Siten ilmasto tuo hyvin mieleen ne ankeat koiranilmat, jolloin linja kahdeksan on tuonut helpotusta liikkumiseen. Tämä lauantai
on monille erityinen lähinnä koulujen päättäjäisten ansiosta.
Vaikka sää muistuttaa lähinnä syyskuun loppua, ihmiset koettavat
harppoa kadunvierillä ohuissa kesähepenissä. Vain muutamat ovat
alistuneet ja kiskoneet ylleen talvitakin. Itse en etsi maisemasta
kesää odottavia lähimmäisiä, vaan nostan katseeni kohti lähintä
bussipysäkkiä. Siellä ne ovat, uudet vuoronumerot ja aikataulut.
Vaikka asiasta on kirjoitettu paikallislehdessä, seuraavana
maanantaina on odotettavissa sekaannusten suma. En tietenkään tarkoita, etteivätkö katveessa olleet asuinalueet ansaitsisi bussivuorojaan.
Tämä aikataulu on jo katukuvasta kadonnutta paikallishistoriaa. Aikansa se hyvin käyttäjiään lienee palvellut. |
Suunnittelijoiden mukaan
bussilla pääsee pian entistä useammalle asuinalueelle. Mielessäni on kuitenkin
eräs tietty bussilinja, joka on palvellut hyvin monet vuodet. Olen
tullut seuraamaan vanhan Kasin eli numero kahdeksan viimeistä
päivää. Päätän matkustaa vielä sen osan lenkkiä, jota en ole
koskaan käyttänyt. Samalla saan seurata vierestä matkustajien
vaihtumista ympärilläni. Aluksi kulkupeli kiertää Ojoisten ja
Kaurialan kautta. Ikkunan lävitse aurinko toki alkaa lämmittää
kohmeisia jäseniä. Elenia-areenalle virtaa väkeä
päättäjäistapahtumia varten. Panen sivusilmällä merkille
pyhäpukuiset kulkijat kukkineen. Parolantie on tukossa kuin
ruuhka-aikaan.
VPK:n talon edessä
Palokunnankatu on poikki, joten bussit joutuvat mörisemään mäkeä
raatihuoneen eteen. Itse Raatihuoneenkatu taas on niin kapea isoille
autoille, että kyydissä miltei ahdistaa. Kunpa vanha keskusta olisi
aikanaan rauhoitettu vilkkaimmalta liikenteeltä, ja liike-elämä
pikkuputiikkeja lukuunottamatta sijoitettu jonkinlaisen uuden
keskustan alueelle. Vanha puutalokeskusta olisi jo sinänsä
vetonaula rumien elementtikolossien sijasta. Auton laskeutuessa
lopulta Arvi Kariston kadun kulmaan ja Viipurintien sillalle
matkustaja tuntee jo jonkinlaista helpotusta.
Kahdeksikon reitti
rautatieasemalta eteenpäin on jäänyt tähän asti mielessä
epäselväksi, koska sinne ei ole ollut autolla asiaa. Kurjan sään
tai kiireen sattuessa on ollut tarvetta ehtiä joko torin laitaan tai
juna-asemalle. Hyvin pian Viipurintien päässä Papinniityntietä
kierrettäessä tuntee melkein olevansa vieraassa kaupungissa. Kasvot
bussissa vaikuttavat jopa vieraammilta kuin reitin sillä osalla,
jota vuosikaudet olen käyttänyt. Jäädessäni viimein kyydistä
rautatieaseman eteen palattaessa tiedän nouseeni viimeisen kerran
Kahdeksikosta. Seuraavan kerran kiiruhtaessani kotiovelta metsäistä
mäkeä pysäkille joudun tähystämään aivan muita numeroita ja
painamaan mieleeni uusia kellonaikoja. Hämeenlinnan joukkoliikenteen
mullistus ei siis ole rajoittunut ainoastaan uusien yrittäjiin saapumiseen ja
entisten toiminnan hiipumiseen.
* * *
Lauantaina on liikuttu
renkailla muussakin mielessä kuin vain kaupungin katuja kierrellen.
Moottorirata on virallisesti juhlinut viittäkymmentä vuottaan.
Joenhiisi kirjoitti radan alkuvaiheista kolmisen vuotta sitten.
Päivän teemaan sopii siis siirtyä busseista kilparadan vierelle.
Kisapäivistä ensimmäinen on jo alkanut moottorien jyrinän
kantautuessa Kaurialaan. Peltiä ruttaantuu kuitenkin jo
Parolantiellä, jossa Meijerikadun risteyksen tuntumassa yllättävä
pamaus kantautuu korviini hiukan selkäni takana. Ruuhka kadulla on
jatkunut puolillepäiville asti ja seurauksena kolmen auton kolari.
Asianosaisten jäädessä
pohtimaan tapahtunutta kiiruhdan seuraamaan kilvanajoa.
Siellä jossain vihreyden takana erottuu kaupunki, joka toivottavasti jatkossa jaksaa ja osaa hyötyä radastaan. |
Ihmisillä on toki
päättäjäispäivänä muutakin tekemistä, mutta oitis Ahveniston
rinteille päästyäni huomaan ihmetteleväni, kuinka vähänlaisesti
väkeä näyttäisi olevan paikalla. Kuten päivän mittaan saan
huomata, heitä harhailee toki epälukuinen määrä metsässä ja
Suolenkkiä reunustavilla rinteillä. Hitaasti lämpenevä päivä
saa tähystämään rinteeltä näkymää radan ylitse. Vihreän
lehtimassan takaa häämöttää kaupunki. Laakson keskipisteen
näyttää muodostavan kirkontorni. Sama ilmiö on alkanut erottua
Tampereentien varrella, jonka reunasta äskettäin kaadettiin
huonokuntoista puustoa: mainittu torni vaikuttaa suuremmalta kuin
kauppatorin laidalta katsottuna.Vuosikymmeniensä aikana moottorirata
on sulautunut maisemaansa. Sen vieressä kohoava hyppyrimäki on itse
asiassa jopa kasvamassa yhteen sitä reunustavien puiden kanssa.
Suolenkin laidalta lyhyt koukkaus entiseen mäkimonttuun paljastaa
tiheän kolmimetrisen lehtipuuvasakon, jonka takaa näkyy hyppyri
kaikessa alennustilassaan.
Lähdön jälkeisessä kaarteessa oli sangen ahdasta. |
Nyt juhlitaan kuitenkin
moottorirataa, joka on käsitykseni mukaan sivuuttanut omat
kriisihetkensä. Moottorigladiaattorien kaasuttaessa talla pohjassa
varikon mutkasta jyrkän mäen ylitse kohti alas kaartuvaa mäkeä
Suolenkille ei voi olla tunnustamatta taitoa ja uskallusta. Suolammen
nurkalla autojen välissä ei ole paljonkaan ilmaa. Renkaiden
kuopaistessa silloin tällöin hiekkaa päällysteen ulkopuolelta
pölypilvet kiemurtelevat sankkoina kohti taivasta. Bensan ja
kuminkäry varmasti herättävät jonkinlaisia vaistoja. Moottorien
jyrinä aaltoilee kahta puolta harjua. Lähdön hetkellä jyly kiirii
kuin jostain maan alta.
Varikon jälkeisestä noususta autot ilmestyvät kuin tyhjästä... |
kadotakseen jälleen vauhdilla tyhjyyteen... |
Viisi vuosikymmentä ovat
toki jättäneet jälkensä polkuina harjun kupeelle. Silti lienee
vaikea erottaa kaikkia niitä alueella ajojen välisinä aikoina
ulkoilevien synnyttämistä. Rataa on tietenkin myös vuosien
kuluessa vastustettu. Silti suolammella on kerrottu jopa joutsenten
joskus viihtyneen. Sitä paitsi toiminta radalla on myös suojavyöhykkeineen
epäilemättä synnyttänyt puskurin laajentuneen
kaupunkitonttialueen ja varsinaisen luonnonsuojelualueen väliin.
Moottorien ääni on toki oma kiistämätön ongelmansa, mutta
toisaalta jakaahan kaupungin vilkas moottoritie, jolta sopivissa
olosuhteissa kantautuu taukoamaton jyrinä Kettumäkeen asti,
jouluaamua lukuunottamatta. Niin kuin eräs näitä ajoa seuraamaan
saapunut katsoja satunnaisesti ohi kulkiessani tajuntaani
nappaamassani kommentissa toverilleen totesi, viitisenkymmentä
vuotta sitten alueella asuneista tuskin kovin moni on enää
keskuudessamme. Kuten olen itsekin ympäristössä liikkuessani
huomannut radan varren entisestä mäkitupalaisalueesta ei ole enää
juuri mitään jäljellä. Uusien asukkaiden tiedossa ajotoiminnan pitäisi olla.
Myös tällä kohdalla tapahtui viikonloppuna yhtä sun toista. Maallikosta uskomatonta, kuinka lujaa tästäkin ajoivat ja lähellä toisiaan. |
Harjun laelta on
huikaiseva näköala myös kohti Pälkäneentietä. Sieltä päin ja
sinne Parolantietä huristavan liikenteen vaikutus alueen uusien
asuintalojen asumismukavuuteen on myös ilmiselvä.
Joenhiisi voi kaivella
lapsuudestaan häivähdyksiä moottoriradan alkuvuosilta. Seuraavan
viiden vuosikymmenen lopputulemaa hän tuskin on näkemässä tai
kokemassa. Välttämättä tulevaisuus ei täysin nitistä
ringinajamista. Kilpailu- ja vaaranhakemisvietti ovat sen verran
pysyvä yhdistelmä tietyllä osalla väestöä, että jotain kaahailua tulee aina olemaan. Niin kuin kolmisen
vuotta sitten totesin, Pullerinmäen kupeelle ei tullut varhaisten
suunnitelmien mukaisesti hautausmaata vaan erittäin elävien
ihmisten kokoontumispaikka. Kilpavaunujen käyttövoima vain saattaa
vaihtua pikaisemmin kuin arvaammekaan ellei yhteiskunta sitten
jotenkin romahda. Jo nyt maailmalla kilpaillaan sähköformuloilla.
Ikuisuusongelmalta vaikuttanut metelikään ei siten ole mikään
ohittamaton.
Ohessa vielä moottorirata-asiaa Ylen Elävästä Arkistosta.
Nykyään alkaa olla jo linja-autoasematkin monin paikoin historiaa. Muutama viikko sitten sulkeutui Lieksan linja-autoasema. Tavaraliikenne siirrettiin ABC-asemalle, mutta matkustajat saavat seisoskella entisen linja-autoaseman ulkopuolella kyytiään odottamassa.
VastaaPoista