Talvinen kävelyretki
ojanperkauksen sivuitse nostaa mieleen sen vuosisataisen kamppailun,
jota myös meidän kaupungissamme on käyty luonnonveden
hallitsemiseksi. Meijeriojan perkaaminen on kuin repinyt esille
kaupungin suonistoa. Vaikkemme toki missään Venetsiassa sentään
elä, ojat ja viemäröintitekniikan kehitys ovat olleet täälläkin
olennainen edellytys kaupungin kehitykselle ja laajentumiselle. Oma
osansa toki on ollut myös Vanajaveden pinnan säännöstelyllä ja
1700-luvulla aloitetulla koskien perkauksella ja Lempäälän
kanavalla. 1773-1774 noiden Lempäälän koskien on sanottu laskeneen
Vanajan pintaa noin 90 cm, Kuokkalankosken perkaus laski 1800-luvulla
vielä parisen metriä lisää. Oma lukunsa on vielä kevättulvien
säätely.
Meijerinojan perkaus helmikuussa 2017. Rakennetun maiseman perusta paljastuu. |
Vanhankaupunginlahteen laskevan ojan varrella näkyy ihmistyön jälkiä ilmeisesti kaukaa vuosien takaa. |
Kun kaupunki siirrettiin
1770-luvun lopulla Saaristen kartanon Niementaustan mäelle, tuo
kivikoinen mäki oli todellakin saari, jota reunustivat Vanajan
rannat ja vetinen suo.Nykyisen Goodmanin paikalla sijaitsi Selkäsuo,
joka elää enää kadunpätkän nimenä Myllymäen kupeella.
Vanhempia kaupunkilaisia on turha muistuttaa Niittykatuja [Eteläkatu
ennen Eteläinen Niittykatu] reunustaneista tulva-alueista.
Vanhoista kartoista voimme nähdä, kuinka ojien verkosto on ollut
olennainen osa asutun alueen rakentumista. Kävelylenkillä linnan ja
Ojoisten välistä saan huomata, kuinka Meijeriojan perkaus on
paljastamassa ikivanhan maiseman perustaa eli paikkaa, jossa suota
halkoi jonkinlainen oja ainakin jo 1600-luvulla yhtyen pappilan ja
kirkkomaan välistä nykyiseen Vanhankaupunginlahteen. Kostein
kaistale on ollut vuosisatoja jonkinlaisena joutomaana. Kaivinkoneen
nyt auki uurtama ura symboloi ihmisen loputonta kamppailua luonnon
kanssa.
Vesi ei ole koskaan kadonnut Linnanpuistosta. Kosteana aikana välillä yli äyräidensä virtaava oja sukeltaa joksikin matkaa maan alle ennen Vanajaa. |
Jatkaessani matkaani
kohti Linnanpuistoa muistan hyvin näkemäni kartat, joissa nykyisen
Käänteenaron ja Niittykadun välinen alue on merkitty upottavaksi
suoksi. Tulva-aikoina siinä on voitu ja täytynyt kulkea
jonkinlaisella veneellä tai ruuhella. Koska osa Linnanpuistosta on
yhä joenpintaa matalammalla, paljon kaupungistamme on yhä
keinotekoisesti kuivana huolimatta siitä, että Vanajavesi on
säännösteltynä. Puistoa halkovat ojat täytyvät sadeaikoina ja
osa puista joutuu nököttämään silkassa lammikossa. Ojien ja
viemäröintitekniikan ei tarvitsisi olla kauan epäkunnossa ennen
kuin monien kaupunkilaisten olo alkaisi muuttua sangen tukalaksi.
Sikälikin järjestäytyneellä ja yhteisiä varoja käyttävällä
yhteiskunnalla on eittämättömät puolensa.
Gustafssonin asemakaavassa vuodelta 1845 erottuu hyvin suoaluetta halkonut karnaalioja. Kartta: Hämeenlinnan Lydia / Hämeenlinnan kaupunginkirjasto |
Ojat ja viemärit ovat
keskustassa lähinnä maanpoven kätköissä, mutta siellä täällä
ne pilkistävät esille aivan yhdinkeskustassa Goodmanin vieressä,
missä oja yhtyy Vikmaninlahteen. Carl Johan Edvard Gustafssonin
laatimassa asemakaavassa vuodelta 1845 näkyy selvästi jonkinlaisena
pääsuonena suoaluetta halkova ja kaupunkialuetta niin lännestä
kuin pohjoisesta reunustava karnaali eli viemärioja. Jokseenkin
samoilla sijoilla on siellä täällä näkyvillä yhä oja.
Yhä näin vuonna 2017 virtaa vesi ojassa, joka yhtyy Vikmaninlahteen. |
Vuosien varrella olen
kuullut vanhempien ihmisten kertomuksia, kuinka ruta velloi
rakennettaessa kaupunkia halkovaa moottoritietä. Kuormakaupalla
Ahvenistonharjun kyljestä kiskottua soraa on laskettu patjaksi suon
päälle; vaikuttaakin siksi ihmeelliseltä, että tielinja on
säilynyt tuollaisena vuosikymmenet. Nyt sitten vielä Selkäsuolle
on pystytetty uhkea, joskin sangen ruma kauppakeskus.
Brahenkadulla ovat velloneet vedet joka kesä. Maaperän kosteuden näkee parhaiten alkukevääästä lumen ja jään sulettua mutta puiden ja pensaiden ollessa vielä lehdettömiä. |
Vesi ei kuitenkaan anna
unohtaa itseään. Brahenkadun alikulkusillan jokakesäiset
käyttökatkot ovat yhä tuttu ilmiö sadevesien syöksyessä
moottoritien alle jätettyyn painanteeseen. Seminaarin koulun
suunnasta maaperä näyttää kesäisin tihkuvan vettä, ja koivikkon
alta kiemurtelee ojia Brahenkadun laitaan. Jatkettaessa matkaa kohti
pohjoista ja Puhelinkatua löydän jälleen Meijeriojan, jonka jää
yli kymmen asteen pakkasessakin on läpikuultavaa. Suomaa voi olla
kesytettyä, mutta pinnan alla virtaavat yhä vedet. Riennän jälleen
moottoritien alitse ja suuntaan kohti Härkätien siltaa. Leveän
tielinjan suojavallia reunustaa selvä ojamainen painanne, ja
palloiluhallien kohdalla sillankupeessa pistää vallista esille
putken pää kuin odottaen mahdollisia tulvavesia ja antaen
pikkunisäkkäille reitin suunnistaa kohti Tiiriötä.
Puhelinkadun varrella kulkija löytää jälleen Meijeriojan. Merkkejä ojalinjoista näkee moottoritien varressa matkalla kohti Härkätien siltaa. |
Itselleni varsinainen Suo
on ollut aina juuri Tiiriönsuo, jota kohti kulkiessani usein muistan
lapsuudessani kuulemani tarinat veneistä, joita vanha kansa säilytti
suon laidassa, lähellä paikkaa, jossa nykyään ilmeisesti on jokin
autoliike ja kierrätyskeskus. Ojista sai kuulemma myös aikanaan
kutuhaukia. Tuota lapsuuteni suota reunusti valtaoja, joka lapsen
silmin toki oli varsinainen vallihauta vihertävine vesineen. Tuo
este oli tavalla tai toisella ylitettävä matkalla toisinaan
uhkarohkeillekin retkille . Siellä suonlaidassa kasvoi myös
tukevarunkoinen aukeanpaikan mänty, jonka alaoksilta kelpasi lapsena
tähyillä maisemaa kohti Ojoisia. Nykyisten rivitalojen paikalla oli
tuolloin pelto, jota ainakin yhtenä keväänä selkeästi muistan
peittäneen vesikerroksen. Näin jälkeen päin ajatellen en enää
niin kovin ihmettelekään niitä tarinoita vanhankansan venepaikoista samalla tavoin kuin lapsena.
Tiiriönsuon itälaitaa helmikuussa 2017. |
Vaikka vuosikymmenet ovat
muovanneet suota ja sen laitaa, Teerentien länsipäästä kohti
Katsastusmiehentietä johtavan kevyenliikenteenväylän
lounaispuolella on jäljellä yhä joitain tuttuja piirteitä. Suon
itälaidan pusikoiden ympäröimien suonsilmien paikalla on jo kauan
ollut tavaratalo, samalla tavoin suon päällä sorapatjallaan kelluen
kuin monet muutkin alueelle pystytetyt rakennukset. Kaupparakennuksen
seinustan suuntaisesti erottuu miltei viivasuorana oja. Jossain
jäljellejääneen pellon reunassa, suon kaakkoiskulmassa seisoi se
mänty, joka toisinaan yhä mieleeni palaa. Seuratakseni ojalinjaa
minun täytyy kiertää tavaratalon toiselle puolelle ja lampsia pitkän
rakennuksen eteläpäätyyn.
Siinä se yhä on, lapsuuden vallihauta. Kovin ovat penkereet loiventuneet ja maisema metsittynyt. |
Siellä sijaitsee kenties
ensimmäinen eläessäni näkemäni oja. Kuten jo mainitsin, silloin
se ei suinkaan ollut pieni raapaisu maisemassa. Nyttemmin penkereet
ovat madaltuneet ja metsittyneet siten, että paikkaa tuskin kesällä
erottaa kuin aivan kohdalta. Jäästä päätellen ojassa on sentään
yhä runsaasti vettä. Muuttuneenakin oja lienee liki ainoa
tunnistettava piirre maisemassa verrattuna entiseen. Poissa ovat niin
suopelto, entinen maatila kuin suonsilmät kannaksineen. Yhtä
kaikki, syvällä maiseman iholla on täälläkin virtaa vesi. Voin
yhä tavoittaa suota reunustaneen ojan Pitkätanhuankadun reunasta.
Ihmiset saattavat kuvitella kesyttäneensä suon, mutta siellä
ojanpenkalla talveaan nököttävät osmankäämit patukoineen
vihjailevat sen vain uinuvan rakentamamme vaipan alla niin kuin
muuallakin Niementaustan mäen ympäristössä.
Ilman ojien ja
viemäreiden suonistoa luonto ottaisi laaksossa omansa takaisin.
Niin, ojitus on ollut tärkeä osa maamme kehittämistä. Näin kirjoitti Hämeen Sanomat 9. elokuuta 1910:
* * *
Niin, ojitus on ollut tärkeä osa maamme kehittämistä. Näin kirjoitti Hämeen Sanomat 9. elokuuta 1910:
* * *
Lähteet:
Palmunen Einar. Saaristen
kuninkaallinen latokartano
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti