Näin vuoden
alkaessa välkkyy mielessä armoton klisee ajan nopeasta kulumisesta.
Blogistina pidän itseäni niin sanottuna myöhäisherännäisenä.
Silti ensimmäiset tekstit tänne on laadittu jo vuonna 2014. Siitä
onkin jo pian kolme vuotta. Siinä missä tavoitteeni on ollut
maisemassa kierrellessäni kurkistaa kohti merkkejä historiasta itse
retkistä on hyvää vauhtia tulossa omaa henkilökohtaista
historiaansa. Toivottavasti niiden muistijälki säilyy urina
mielenmaisemassa. Taannoin eräällä museokäynnilläni oivalsin
erään toisen maisematyypin, joka ansaitsee oman kirjoituksensa:
museot itsessään.
Nykyajan hektinen
elämärytmi pyrkii pyyhkimään tieltään pysyvän. Kenties ajan ja
sen hengen päivittely kuvastelee myös kirjoittajan omaa
vanhenemista ja vieraantumista ympäristöstään. Silti mielestäni
on syytä ottaa esille nykyisen tapahtuma- ja elämyskeskeisesti
tarjotun vapaa-ajan viettämisen keskellä niitä erittäin
rauhoittavia hetkiä omien ajatustensa kera, joita asianharrastaja on
saanut viettää vanhanaikaisissa museoissa, siis niissä joissa
vitriini toisensa jälkeen on esitellyt menneen maailman esineitä.
Huikeana lisänä silloin tällöin ovat esittäytyneet huolella
viimeistellyt diodraamat eli pienoismallit tietyistä maisemapaloista
tai tapahtumista.
Joenhiiden kiinnostus
historiaa kohtaan syveni ensimmäisillä käyntikerroilla vanhassa
Hämeenlinnan kaupunginmuseossa, joka sijaitsi puutalossa Linnankadun
ja Lukiokadun kulmassa. Vaikka tilaa oli ainoastaan kolme tai neljä
huonetta, kokemus väreilee yhä mielessä uskomattomana. Niin
kirjailija Larin-Kyöstin työinteriööri, ammattikuntakiltojen
työnäytteinä olleet esineet kuin ammoin kadonneiden
käsityöläisliikkeiden nimikilvet loivat mielikuvia menneestä.
Ensimmäinen käyntini taisi viedä vähintään kaksi tuntia.
Myöhemmin museo muutti
linnan kupeelle entisen vankilan tiloihin ja nyttemmin Museo Skogter -nimellä takaisin keskikaupungille. Vanhoissa tiloissa saattoi kävijä
tutustua hävitetyn puutalokaupungin talojen esineisiin ja tutustua
muun muassa läkkiseppien töihin. Erittäin tutuksi tuli muuan
valokuva Lietsankoukun suunnalta, Härkätien varrelta. Itsekin
jonkin verran Rengossa liikkuneena Joenhiisi saattoi kuvitella
mielessään ne metsätaipaleet, jotka reunustivat valokuvasuurennoksen
esittämää taloryhmää. Se oli museokäyntien tärkeä kohde, tuo yksi
maisema. Uusille tuttavuuksille oli selkeätä esitellä
kotikaupunkinsa historiaa kattavan, vakaana säilyneen perusnäyttelyn
kautta.
Myös itse linnan
kehämuurirakennuksissa olleet pysyvät näyttelyt olivat kuin vanhoja
tuttuja, joiden luokse tahtoi palata nykypäivän älyttömyyksien
painaessa liikaa mieltä ja sotkiessa ajatuksia. Ilmeisesti jo usean
vuosikymmenen aikana Hämeen esihistoriaa esitelleen näyttelyn
esineet niin kuin ruuhi, haudasta löydetyt puvun osat, miekat ynnä
muut kapineet tai niiden osat olivat kuin hipaisu kohti muinoin
eläneitä ihmisiä. Vaikkei museokävijä tietenkään pääse
koskettamaan esineitä, hän saattaa silti pohtia niitä,
jotka aikanaan ovat tavaroita käsitelleet ja millaisten vaiheiden
kautta ne ovat esille päätyneet. Viime aikojen esinelöytöjen -
kuten Janakkalan miekkamiehen tai suuren rahalöydön - tietojen
lisääminen vanhaan perusnäyttelyyn olisi ollut loistava
lisämauste. Erittäin mieleen ovat painuneet Tavasterum-näyttelyssä
olleet piirrokset, karttakuvat ja valokuvasuurennokset, jotka loivat
laatijoidensa selkeän tulkinnan muinaisesta maailmasta. Mikään
ohitse kiitävä videokuva ei sellaista kokemusta korvata. Sääli,
mikäli uudet sukupolvet ovat menettäneet kyvyn pysähtyä esineiden
ja karttojen eteen.
Vanhat perusnäyttelyt
ovat olleet myös palanen historiaa jo itsessään, sielunmaisema,
jonka ympärille kulkija on saattanut hahmottaa omaa mielikuvaansa
menneestä. Niiden äärellä on myös itse tavallaan vanhentunut,
koska on saattanut palauttaa mieleensä menneitä tuokiokuvia vuosien
takaa ja niistä ihmisistä, joiden kanssa on juuri noita esineitä
tarkastellut ja pohtinut kadotettua maailmaa. Itse olen sellaista
sukupolvea, jonka mielestä esineitä on ollut ennemminkin liian
vähän kuin paljon esillä. Luonnollisesti lähellä asuneena olen
kyennyt palaamaan yhä uudestaan näyttelyn ääreen. Ulkomailla
käydessä jo käytettävissä olleen ajan asettamat fyysiset rajat
ovat toisinaan tuskastuttaneet.
Museoiden mielenmaisemat
ovat kohdanneet melkoisen paradoksin kansakuntamme vaurastuessa.
Tilojen laajentuessa sinänsä luonnollinen ja toivottava vaihtuvien
näyttelyjen osuus on kasvanut luonnottomaksi ja kiertosykli
kiihtynyt. Monta kertaa uudet näyttelyt ovat kooltaan odottamattoman
suppeita, vain yhden huoneen kokoelmia. Vaikuttaa , ettei yhä
vauraampi kansakunta tahdo investoida menneisyytensä esittelyyn enää
samalla tavalla kuin vasta sodasta toipunut rampa yhteiskunta. Enää
on hankalampi palata uudelleen ja uudelleen tiettyjen esineiden
pariin. Samalla toki on satunnainen tarkkailija ollut huomaavinaan
sellaista tulkintaa, ettei uudelle polvelle enää aseteta
samanlaista esinemäärää nähtäville. Tilalle on tahdottu tuoda
kaikenlaista toiminallisuutta. Kaipa sitä sitten itse alkaa olla
lähellä museoesinettä, koska kaipaa enemmän vuosikymmenten
takaista ”jähmeätä” pysäytyskuvaa menneestä läkähdyttävästi
etenevien videopätkien asemesta.
Sukupolvikuilu taitaa
siis railona avautua Joenhiidenkin edessä. Kertakäyttöisyyden
leima uhkaa museoalaakin ja sen tarjoaman kokemuksen
kerroksellisuutta ja kertausta. Onneksi museomaisema ei koostu
pelkästään esineistä. Olennainen osa kokonaisuutta ovat seinät,
muurit ja portaat. Niistä voi vuosienkin jälkeen etsiä tutuiksi
tulleita uurteita. Ne tervehtivät oltuaan paikalla jo kauan ennen
kulkijaa tai tämän jälkeen seuraavaa maailmaa, kunnes joskus
koittaa aika vallienkin sortua. Meillä Hämeenlinnassa on onneksi
ollut linnan kaltainen tiilikasa, jota grynderit eivät ole
puutalojen lailla kyenneet sortamaan tieltään. Paksujen seinien
suojassa ikkuna-aukkojen ääressä kelpaa hiljentyä istumaan ja
katsomaan lasin läpi siivilöityvää valoa. Sykähdyttävimpiä
kokemuksia on ollut seisahtua linnaan sankan talvipyryn päivänä,
jolloin näkyväisyys kaupungin suuntaan on ollut vain joitain
kymmeniä metrejä kätkien tyystin ulkopuolisen maailman. Tällöin
on voinut tehdä mielessään aikamatkan sankkojen metsien
ympäröimään muinaisuuden Vanajaveden laaksoon ja kuvitella sitä
eristystä, jota keskitalvi on myrskyineen on merkinnyt.
Jos seisahdumme museoissa, saamme tilaisuuden kokea pienuutemme ajassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti