Tuokiokuva menneisyydestä
Taannoin etsiskellessäni
muistumia Hämeenlinnan historiasta silmiini osui kuva Hämettärestä
vuodelta 1911. Pahaenteisenä Vanajan takana kohoava linna näyttäytyy
nykypäivän katsojalle ikään kuin varoituksena murhenäytelmistä,
jotka tuolloin 1900-luvun alussa olivat vasta edessä. Kuinka usein
olenkaan kiiruhtanut Rantareitillä tuskin vaivautuen luomaan
katsetta tuota näkyä kohtaan. Silti tuo näkymä on aivan kuin
ikivanha olento, kaupunkimme vanha sija ja tavallaan maisemamme
vanhin asukas.
Hämetär 29. kesäkuuta 1911. Näky linnasta on toki jo jotenkin pahaenteinen, mutta silti alue yhä uinuu tietämättä tulevien vuosikymmenten murhenäytelmistä. |
Vanha sanomalehtikuva
kaikessa epäselvyydessään tavallaan sopii mainiosti tilanteeseen
kurkistaessamme menneisyyteen. Kuvasta sentään erottuu muotoja,
jotka ovat jo vuosikymmeniä sitten kadonneet. Rakennuksia on
purettu ja rantaviivaa muokattu. Nyttemmin valokuvaa tutkiessani
mieleen palautuu hajanaisia muistikuvia oman, tähän seutuun
verrattuna lyhyen taipaleeni varrelta. Päällimmäisenä pyrkii
tajuntaan muuan armottoman lumipyryn ilta, jolloin olin palaamassa
töistä Sairionrantaa kohti Rautatiesiltaa. Lunta oli pyryttänyt
liki polviin asti. Askeltaminen oli vaivalloista.
Viti piiskasi kasvoja.
Lyhtyjen valo kutistui tavallista heikommaksi. Joen jään toiselta
puolelta kajasti heikosti muutaman lampun loiste kadoten välillä
miltei tyystin. Hetki oli jotenkin ajaton, koska sää sulki
tajunnasta miltei kaikki nykyajan ärsykkeet. Tulin pohtineeksi,
millaista elämä onkaan ollut linnan ympärillä kuutisensataa
vuotta aiemmin. Jospa olisinkin jään yli kompuroiden päätynyt
ajassa taakse kurkistamaan noita ammoin linnassa ja sen kupeella
talveaan kyyristelleitä linnanpalvelijoita, käsityöläisiä ja
sotilaita. Aivan erityisesti tuolloin mieleeni nousivat jostain
syystä tilikirjoihin aikoinaan pistetyt kruununraakit, invalidit ja
vanhukset, joille oli myönnetty ylöspito.
Hämeenlinnan vuonna 1900
painetussa kunnalliskertomuksessa on mielenkiintoinen katsaus
historiaan. Se päättyy Antti Törneroosin eli Tuokon
runoon Birger Jaarlin linna. Tuosta pitkästä runosta tähän
yhteyteen lainaan kolme säkeistöä, jotka kuvaavat näkymän
nostattamia mielleyhtymiä:
” - - - Vaan mitä
tuolla luonnon suloutta
Jylhällä
muodollansa varjostaa?
Se kohoutuen kohden
korkeutta
Ylpeesti ympärilleen
katsastaa.
Syvästi järveen
kuvauu sen muuri,
Sisässä maan kuin
oisi sillä juuri.
Hengille luonnon
liekö hennommille
Se peljättävä,
paha kummitus?
Inhoittavalta
tuntuneeko sille
Yörauhassansa seudun
kauneus,
Kun uhaten näin
katsoo kaikkialle,
Järvelle, maalle
sekä taivahalle? - - - ”
Hetken runoilija kuvailee
rakkauttaan synnyinmaahansa ja pelkoa sortumisesta orjuuteen ja
sortoon ennen kuin havahtuu aamun koittaneen ja ajaneen linnalta
öisen haamun, pelko väistyy.
” - - - En
peljätystä luonnossakaan muussa
Sen lähellä mä
nähnyt ollenkaan.
Pelotta lintu
likimmässä puussa
Ilolla lauloi
aamulauluaan,
Ja itse jylhän
linnan räystähässä
Näin pienen
pääskysen mä pesimässä. - - - ”
Eteeni tullut valokuva on
painettu lehteen siis vuonna 1911. Siinä erottuu selvästi linnan
vankilaluonne jo purettuine selliosastoineen. Elettiin aikaa, jolloin
sisällissodan kauhut olivat vasta edessä. Silti muurien sisässä
oli jo poliittisia vankeja. Parisen vuotta sitten luin
venäläistämispolitiikkaa vastustaneesta henkilöstä, joka joutui
viettämään aikaansa suljettuna linnaan. Valitettavasti en ole nyt
löytänyt tuota tekstiä mistään. Muistiini on silti jäänyt se
vaikutus, jonka Kaupunginpuisto oli tuohon vankiin tehnyt: hän olisi
tahtonut käyskennellä sen rinteillä, mutta muistot vankeusajalta
olivat liian vahvoina vielä hänen matkatessaan myöhemmin junalla
kaupungin ohitse.
Kuin sattumalta olen selaillut Larin-Kyöstin runokokoelmaa
Lauluja Wanhasta Kaupungista, joka painettu vuonna 1912 eli
vuotta tätä valokuvaa myöhemmin. Kuten tunnettua, Larin-Kyöstillä
oli erityinen suhde linnan seutuun ja Kaupunginpuistoon hänen
synnyinkotinsa sijaittua puiston kupeella. Niinpä sopinee tässä
yhteydessä lainata teoksesta runoa Maisema. Tässä runossa
hehkuvat pahaenteiset sävyt:
” Kaupungin
ympärillä seutu synkkenee,
jo lumi siintäin
tummuu lahden jäällä,
punoittaa kolme
veriruskeeta hattaraa
kahden kaameen
linnantornin päällä.
Tien syrjäss´
alastonna huokaa poppeli,
kuin paarivaate
hohtaa harmaa hanki,
vankilan kello lyö
nyt viittä, - ristikosta
katselee kauvas
yksinäinen vanki.
Mitä hän miettii
kammion kurja asukas
varpusen visertäissä
räystään alla?
Kai miettii: miksei
päivä laske itään,
tai ehkei mieti enään
yhtään mitään.
- Kunnaalla seisoo
sähkölennätinpylväät
niinkuin kolme ristiä
Golgatalla.
Palotornista tuli jo
välähtää,
ristikon aukosta
katoo pää.”
Kauan saivat vangit
tähyillä linnassa lintuja. Ei kulunut kymmentäkään vuotta ennen
kuin sisällisota loppuselvittelyineen toi vankileirin. Toisen
maailmansodan ajan poliittiset vangit ovat oma tarinansa.
Kasarmialueella asuneet ja varttuneet ovat elävästi muistelleet
tuota omanlaistaan pienoisyhteiskuntaa muistelmateoksessa Kasarmin
kosketus. Tuosta kirjasta on ponkaissut silmiini etenkin kertomus
jatkosodan jälkeen Neuvostoliittoon palautetuista inkeriläisistä.
Heitä oli kaikkiaan runsaat kaksituhatta samaan aikaan kuin Lapin
sota oli yhä käynnissä. Voi vain kuvitella sitä ahdistusta, joka
tuolloin linnan liepeillä vallitsi.
Niin paljon mahtuu yhden
lehtikuvan ja nykypäivän väliin. Sitä palaa tavan takaa pohtimaan
kuljeskellessaan linnassa. Kyyhkyjen siivenlyöntien äänet kaikuvat
sisäpihalla, ja joskus saattaa nähdä saalistavan haukan
kaartelemassa kivimuurien rajaaman maiseman yllä. Linnut eivät ole jättäneet linnaa.
* * *
Lähteet:
Kunnallis.historiallinen
kertomus Hämeenlinnan kaupungista. Kaupungin valtuuston päätöksen
mukaan toimittanut Tyko Hagman. 1900
Larin-Kyösti. Lauluja
Wanhasta Kaupungista. 1912
Kasarmin kosketus.
Kulkulupa onnelaan. Toimittanut Leena Koivuneva. 2003
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti