tiistai 2. helmikuuta 2016

Risteys ajan virrassa


Jokaisella paikalla on oma ainutlaatuinen historiansa. Sen määrittelee geografia ja ihmispopulaation toiminta kautta aikojen. Jokin piste kartalla on ja pysyy kohtauspaikkana, risteyksenä väen kulkiessa elämänsä asioilla. Yksi sellainen kohta maisemassa sijaitsee Hämeenlinnan Kaupunginpuiston lounaiskulmassa, Härkätien ja Tampereentien yhtymäkohdassa.

Larin-Kyöstin syntymäkodin muistomerkki on jäänyt aika
tavoin nykypäivän liikenteen jalkoihin. Vaikka se ei
olekaan mökin oikealla paikalla, on hyvä, että aikansa
kansainvälisesti kuuluisinta suomalaista kirjailijaa
on muistettu näinkin. Taustalla näkyy Ojoisten metsittyneitä
peltoja, joilla aikanaan armeijakin jonkin aikaa harjoitteli.
Kuinkahan moni nykykulkija ehtii edes pohtia, kenen muistoksi
tämä kieltämättä hiukan hautamainen rakennelma on pystytetty?


Itse asiassa Härkätien linjaus on vuosisatojen kuluessa hiukan vaihdellut, mutta pohjoiseen kohti Hattulaa ynnä nykyisen rautatiesillan kohdille (Ylinen Viipurin tie) suuntautunut tielinja lienee ollut samalla paikalla ensin mainittua kauemmin. Sittemmin ilmeisesti 1600-luvulla tuli käyttöön reitti heti linnan kupeelta Vanajan ylitse, mutta kartoissa säilyi Hakalanniemen vieressä termi Vanha silta, Gamla Bron. Härkätielle on suunnattu vuoroin Viisarin ja Hattelmalanharjun kupeen kautta, mutta ikiaikaisena voitaneen pitää myös Vanhankaupungin pohjoispäästä Ojoisten kylän halki kulkenutta reittiä. Ojoinen on ollut yksi muinaisista vanajalaiskylistä Hätilän ja Niementaustan eli myöhemmän Saaristen kartanon ohella. Tietenkin niiden välillä on ollut kulkureittejä jo kauan ennen linnan rakentamista.

Mitä väkeä onkaan vuosisatoja aiemmin liikustellut Ojoisten kylän ja Vanhankaupungin lahden maisemissa. Kirjassaan Ojoisten latokartanosta ja virkatalosta Einar Palmunen kertoo vanhimmasta tunnetusta Ojoisten asukkaasta eli Ojoisten Matista. Kyseinen mies toimi kuulemma vuonna 1329 todistajana Piispa Pentin ja Niilo Hennikanpojan tilusten vaihdossa. Muita todistajia oli kuulemma muun muassa Kankaantakaa ja Mäskälästä, olipa muuan Laurentius Koskelta.

Latokartanot olivat tärkeitä linnan talouden kannalta. Niiden perustaminen liittyi Kustaa Vaasan politiikkaan 1500-luvun alussa. Hämeen linnan ympärillä niitä oli lopulta kolme eli Ojoisten, Saaristen ja Hätilän latokartanot. Vuoden 1539 verokirjan mukaan ympäristön kylien ja pitäjien tuli osallistua Ojoisten lato- eli karjakartanon varustamiseen. Luettelo antaa mielenkiintoisen välähdyksen siitä, millainen kuhina kylällä ja maantiellä kävi tuohon aikaan.

Tupia tuli olla kaikkiaan neljä, joista yhden eli ns. savupiipputuvan rakentaminen tuli Rengon miesten tehtäväksi. Muita tupia oli kolme, yksi nimeltään pirtti. Nuo tuvat olivat Kalvolan ja Pälkäneen miesten vastuulla. Pirtin puolestaan pystytti väki Janakkalasta ja Lopelta. Lehijärveläiset rakensivat yhteisen aitan. Sauna kuului Kulsialan eli Tyrvännön velvollisuuksiin. Keittiön tekivät janakkalalaiset ja loppilaiset. Ulompana kylästä olleista viidestä riihestä vastasivat Tammelan, Someron, Vihdin, Rengon ja Kulsialan miehet. Varsinaisilla ulkoniityillä sijaitsi vielä viisi latoa Sääksmäen, Mäskälän ja Lehijärven väen rakentamina.

Latokartanon rakentamisvaiheessa Ojoisilla vallitsi siis melkoinen tohina. Kylän vapaista talonpojista oli jo ehtinyt siinä vaiheessa tulla lampuoteja eli vuokraviljelijöitä. Varsinaisen maanviljelyksen kartanolla hoitivat kuitenkin lähipitäjien miehet veropäivätöinään. Ojoisilla oli 1539 vain 6 palkattua henkilöä. Ojoinen on esiintynyt karjakartanona linnan ensimmäisissä tileissä vuodelta 1547. Nimiluetteloiden henkilökunta vaihteli vuosien kuluessa sangen paljon. Ihmisillä laajalta alueelta oli siis usein asiaa linnan kupeelle. Risteyksessä kohtasi matkalainen jos toinenkin jo ennen kuin kaupunki perustettiin 1639.

Osa Kiellmanin 1778-1779 laatimasta Ojoisten latokartanon peltoja ja niittyjä esittävästä kartasta, joka on piirretty
1792. Olen korostanut kartasta seuraavat kohdat: A= Suopellon torppa, B= Ojoisten kyläkeskuksen/kartanon
rakennuksia ja C= kaupungin vanha pappila Vanhankaupungin lahden pohjukassa. On syytä ottaa huomioon,
että vesi on tuolloin ollut parisen metriä nykyistä korkeammalla. Lisäksi se nousi vielä tulva-aikoina pahimmillaan
2,5 metriä lisää. Suoraan pappilan eteläpuolella näkyy selvästi vanajaan laskeva oja, jollainen paikalla yhä on. Maantiereitit/polut  erottuvat kartassa katkoviivoina.
Kartta: Hämeen läänin maanmittauskonttorin arkisto I, Hämeenlinnan maakunta-arkisto

Kävi kuitenkin ajan kuluessa selväksi, etteivät kuninkaankartanot vastanneet rahantarpeesta kärsineen valtiovallan odotuksia. Niinpä Kustaa Aadolf asetti 1619 toimikunnan, jonka tehtäväksi tuli antaa vuokralle voutikuntia ja kruununtiloja. Vuokraajan ei tarvinnut olla aatelinen, mutta takeet piti olla vuokranmaksukyvystä. Joulukuun 17. 1619 vuokrasi kanslerin serkku Kaarle Oxenstjerna Saaren ja Ojoisten kartanot kahdeksi vuodeksi. Samana vuonna siirtyi Hätilän kartano vouti Harelle.

1600-luvun puolivälin Hämeenlinnaa esittävän kartan
asemakaavaan on syytä suhtautua vähintään varauksella.
Silti kartasta saa jonkinlaisen kuvan aikansa kulku-
yhteyksistä kaupungin ympärillä. Rautatiesilla paikalla
ollut silta on merkitty yksinkertaisesti Gamla Broon.
Linnan kaakkoiskulmalta erottuu kulkureitti Varikon-
niemeen. Kaupungin pohjoispäässä näkyy hahmotelma,
kuinka Ojoisten suunnalta on Hämeenlinnaan saavuttu,
Kartta löytyy esimerkiksi Hämeenlinnan kaupungin-
kirjaston ylläpitämästä Hämeenlinnan Lydiasta.
Seutukunta jatkoi elämäänsä ja linnan pohjoispuolelle syntyi kaupunki, joka pyrki markkinoineen vetämään ihmisiä puoleensa. Valtiovaltahan ei tuolloin hyväksynyt maakauppaa, vaan maalaisten velvollisuus oli tulla toimittamaan tarvittavat kaupantekonsa virallisille markkinapaikoille. Sitä tehostamaan säädettiin 1622 pikkutulli, jonka vuoksi Hämeenlinnankin ympärille oli aikanaan rakennettava aita. Kuten olettaa sopii, kaupunkilaiset olivat perin haluttomia aitaa kunnossa pitämään. Tulliin kuului tietenkin myös tullihuone, jossa aikanaan taatusti näyteltiin monta farssia ja tragediaa.

Tyko Hagmanin viime vuosisadan alussa toimittaman kunnalliskertomuksen yhteyteen liitetyn historiallisen selvityksen mukaan:”Kaupunkia ympäröitsi korkea pystyaita, aikakauden ankara tulliraja. Sen pohjoispäässä oli tulliportti, jonka kautta päästiin kaupunkiin. Tältä portilta kulki sitten pääkatu jotensakin suorana koko kaupungin läpi leveten sen keskikohdalla eli nykyisten kivikasarmien ja rannan välillä toriksi ja päättyen etelässä linnaan vievään porttiin.” Toisista lähteistä saamme kuitenkin aidasta perin toisenlaisen kuvan. Aidassa oli aukkoja. ”Vanhojen rakennusten kohdalla” olleen linnan portin kautta ihmiset kuljettivat tavaroita. Myös suoraan järveltä keinoteltiin tarvikkeita. Markkina-aikoina osa maalaisista jätti tullimiesten harmiksi elikkonsa lähimetsiin tehdäkseen kauppoja muualla kuin esivallan silmien alla.

Osa Hämeenlinnan pelto- ja niittykartasta vuodelta 1770. Pappila erottuu ylhäällä keskellä. Lahdenpohjukkaa
kauitta vuosisatojen halkonut oja näkyy myös selvästi. Suunnilleen nykyisen Tampereentien linjaa Hattulan
suunnasta taivaltanut kulkija pääsi kaupunkiin vihreiden palstojen väliin piirretyn sillan kautta.Pappilan
ja kirkkomaan väliin puolestaan on selkeästi merkitty vesijättömaa, Tillanning. Kaupungin vanhimmat kirkot
hautausmaineen oli rakennettu erittäin huonolle maaperälle, jota alituiset tulvat koettelivat.
KARTTA Hämeenlinnan pelloista ja niityistä 1770. Hämeen maanmittaustoimiston arkisto. MML 1,3. 2:6.
Hämeenlinnan maakunta-arkisto (HMA)
Hämeenlinnan ruotsinvallan aikaisen historian kirjoittaja Lindeqvist tosin toteaa tullimiestenkin osanneen käyttäytyä röyhkeästi ja mielivaltaisesti. Monissa kaupungeissa nämä riisuivat salakuljetuksesta kiinni joutuneita vaimoihmisiä ilkialasti ja määräsivät nämä siten kulkemaan asuntoihinsa. Tiedä sitten, sattuiko moista Hämeenlinnan portilla. Sen verran olen tihrustanut Hämeenlinnan raastuvanoikeuden ja maistraatin pöytäkirjoista vuodelta 1694, että aikansa rikkain hämeenlinnalainen Krister Silke ja tullimies Erich Hiellman kiistelivät mainitun vuoden toukokuussa tonttien aidoista ja tapahtumista tulliportilla, joihin aion vielä myöhemmin jossain vaiheessa palata. Silkestä itsestään olen kirjoittanut jo aiemmin Hämeenlinnan entisten kirkkojen yhteydessä.

Nykyisen kaupunginpuiston ja Hakalanniemen alueilla on ennen ollut myös torppia, joista on mainittu tarkemmin ainakin Suopellon ja Hakalan torpat. Myös Sillanpään torpan nimi on joissain yhteyksissä mainittu. Vanhoissa kartoissa noita torppia on merkittynä. Wete Myllymaa toteaa Ojoisten kaupunginosa historiassaan suoraan Larin-Kyöstin syntymäkodin olleen Suopellon torpan paikalla. Vanhassa Ojoisten latokartanon pelto- ja niittykartassa [Kiellman 1778-79; puht. piir. Salin 1792. HMA] näkyy selvästi merkittynä Suopellon torppa Pyövelinmäen lounaiskulmassa. Ainakin ihan tuossa lähellä siis tuo torppa on sijainnut. Kiellman laati myös Hämeenlinnan kaupungin pelto- ja niittymaista kartan vuonna 1770. Siinä näkyvät selvästi torpan maat pappilan pohjoispuolella.

Perehtyessäni viime vuonna Hämeenlinnan kaupunginpuiston historiaan törmäsin kirjaston kotiseutukokoelmissa
Larin-Kyöstin vanhoihin runoihin. Tämä synnyinmajaa kuvaava teksti sopii hyvin lyhyttä aikamatkaa varten
seisahduttaessa maantien varrelle paikalle, jossa kirjailijan synnyinkoti ennen sijaitsi.
Tampereentien muokkausten yhteydessä Larin-Kyöstin syntymäkodin muistomerkki on päätynyt sivuun oikealta paikaltaan, joka lienee ollut jossain tielinjan tai rannanpuoleisen penkereen alla. Hiljattain rakennettu kevyen liikenteen väylä on jättänyt hautaa muistuttavan paikan hiukan orvoksi kulkulinjojen väliin, mutta hienoa on ollut sentään jättää edes tuo muistomerkki jäljelle. Maisemoituminen kyllä asettaa sen silmälle sopivaksi. Sen länsipuolella Ojoisten pellolla olen kuullut aiemmin olleen jonkin aikaa armeijan harjoituskentän, joka on nyttemmin täysin metsittynyt. Tarkemmin katsellessa huomaakin metsikön pohjan olevan silmiinpistävän tasainen. Siinä on taas yksi selkeä esimerkki elinympäristömme alituisesta muutoksesta.

Vanha Härkätien linja johtaa suoraan vankilan alueen halki Ojoisten kylään. Puusilta on lähes idyllinen
jopa tammikuun ankeassa säässä. Millainenkohan silta ylitti 1770-luvulla samaisen ojan? Oikealla
Tampereentie nousee Larin-Kyöstin syntymäkodin muistomerkin ohitse kohti Hakalanniemeä ja Kirstulaa.
Vanhat Ojoisten pellot ja entinen armeijan harjoituskenttä ovat metsittyneet tai kasvavat nyt kerrostaloja.

Keskitalvellakin vesi ojassa vrtaa kuin minuutit ihmiselossa.
Puurakenteiden rappiossa on jotain vertauskuvallista ajan
kulumisesta.
Vilkas liikenne paikalla vaimenee ainoastaan yöksi. Ihmiset vaihtuvat, mutta paikka jatkaa olemassaoloaan. Mikäli oman kiireensä keskellä tuskaileva nykyihminen seisahtuisi hetkeksi vilkuilemaan ympärilleen, hän saattaisi tavoittaa aavistuksen menneestä ja samalla havaita, kuinka armottomasti nykyisyys on kouraissut tätä maisemaa.











Härkätien ja Tampereentien risteys tammikuisen päivän ankeudessa vuonna 2016. Kuvan keskiosassa
näkyvät Kaupunginpuiston kiviportaat, jotka ennen olivat puiston pääsisäänkäynti. Talvisaikaan
kulkija saattaa hiukan parhaiten erottaa maaston pinnanmuotoja. Kulkiessaan aikanaan Ojoisten
virkatalostaan kaupunkiin maaherra Rehbinder kiinnittu huomiota kallioiseen mäkeen, josta alkoi
havitella eurooppalaisten esikuvien mukaan yleistä puistoa. 1800-luvun maalauksista saamme jonkin
aavistuksen siitä louhikosta, jota räjäyteltiin jo 1840-luvun lopulla. Maantie linjan pahimpien
mäkien loiventamisen lisäksi siis itse puiton alue on kokenut melkoisen muutoksen, josta osaltaan
kertovat kiviaidat ja tekorauniot.


 * * *

 LÄHTEET:

Einar Palmunen. Ojoisten latokartano ja virkatalo
Einar Palmunen. Hätilän kylän ja kartanon vaiheita.

Hämeenlinnan raastuvanoikeuden ja maistraatin pöytäkirjat 1694. HMA


Kunnallishistoriallinen kertomus Hämeenlinnan kaupungista. [vuonna 1900] Kaupunginvaltuuston päätöksen mukaan toimittanut Tyko Hagman. → Piirteitä Hämeenlinnan kaupungin historiasta.


Lindeqvist. Hämeenlinnan kaupungin historia II. Ruotsin vallan aikana.


Wete Myllymaa: Hämeenlinnan kaupunginosa historia - OJOINEN STORY










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti