maanantai 23. marraskuuta 2015

Revolverisankari Tampereen junassa


Monet joutuvat päivittäin nököttämään junassa Helsingin ja Tampereen välillä. Loskainen ja pimeä marraskuu saattaa vaikuttaa masentavan tylsistyttävästi ihmispoloisen mielentilaan, ja sumuisen synkät maisemat – se mitä niistä nyt sitten näkeekään – tuskin kohottavat ajatuksia. 105 vuotta sitten, tarkemmin sanottuna iltapäivällä marraskuun kolmantena vuonna 1910 tapahtui junassa numero 366 Tampereelle jotain tavanomaiset rutiinit rikkonutta.

Juna oli puksuttamassa kohti Parolan asemaa konduktöörin ehdittyä tarkistamaan kolmannen luokan matkustajien matkalippuja. Tällöin muuan miekkonen oli alkanut käyttäytyä peräti sopimattomasti ja uhkaavasti. Rettelöitsijän matkanteko sai päättyä Parolan asemalle. Aivan tyystin vastustelematta tämä ei suostunut junasta poistumaan, vaan alkoi ammuskella konduktööriä kohti. Onneksi laukaukset jäivät osumatta. Seuraavana maalitauluna ollut jarrumieskin onnistui väistämään luodit, mutta yksi luoti osui sattumalta paikalla ollutta turkulaista asemamiestä vasempaan käsivarteen. Kaikkiaan laukauksia ammuttiin kolme.

Sekä revolverisankari että haavoittunut vietiin Toijalaan, toinen poliisin pahnoille ja toinen sidottavaksi. Tapaus oli aikanaan esillä Hattulan kihlakunnanoikeudessa. Tuomioksi tuli viisi vuotta kuritushuonetta ynnä erinäisiä kipurahoja ja oikeudenkäyntikuluja yhteensä 352 markkaa 42 penniä. Oikeuden päätös jätettiin vielä hovioikeuden tarkistettavaksi. Aiva ensikertalainen pyssymies ei sentään oikeuen edessä ollut, sillä hänellä oli aiempina rötöksinä tunnollaan törkeä varkaus vuoedlta 1904 (4 vuoden kuritushuonetuomio) ja vuosi ja yhdeksän kuukautta vankeutta useista varkauksista vuodelta 1908. Kaikkiaan hurjapää oli ollut kahdeksan eri kertaa vankeudessa. Viimeisimmän tuomion kuultuaan hunsvotti uhkasi kostaa saamansa rangaistuksen.

Kaikenlaisia kulkijoita siis on raiteillakin matkustanut kautta vuosien. Kenties uuvuttavan puuduttavat, tapahtumaköyhät työmatkat silti ovatkin jonkinlainen lahja. Sitä sopii seuraavan kerran pohtia junan kiitäessä Parolan aseman ohitse.


LÄHTEET

Hämeen Voima 5.11.1910 ja 29.11.1910


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti