Paikannimet ovat kiehtova
aihe pohtia. Niihin pysähtyy aivan liian harvoin, vaikka sitä
kautta saattaa päätyä varsin mielenkiintoisiin ajatuskulkuihin.
Weimarista tulee mieleen etenkin Weimarin tasavalta Saksassa
1918-1933. Se on myös ollut yksi Thüringenin osavaltion
merkittävistä kaupungeista Erfurtin, Jenan, Gothan, Geran,
Eisenachin ja Suhlin kanssa. DDR:n 1952 lakkauttama osavaltio on
sittemmin Saksojen yhdistyessä palautettu kartalle. Koska Saksojakin
vielä jokin aika sitten oli kaksi, Hämeenlinnalla on kaksi
saksalaista ystävyyskaupunkia, joista toinen on Weimar. Liittäessään
vuonna 2009 muun muassa Rengon itseensä Hämeenlinna sai sisäänsäkin
Weimarin, sillä Rengon Muurilan tytärkylän Vaimareen nimen on
uskottu johtuneen Weimarista. Kuin täydennykseksi muistelen jostain
lukeneeni, että Janakkalan Turenki saattaisi juontua itse
Thüringenistä. Totta tai tarua, niinpä jos myös Janakkala
olisi taipunut Hämeenlinnan yhteyteen, Sibeliuksen syntymäkaupunki
olisi vertauskuvallisesti imaissut itseensä kokonaisen saksalaisen
osavaltion.
Voit katsoa piirrosta vuoden 1572 Weimarista [Historic Cities Center of the Department of
Geography, the Hebrew University of Jerusalem and the Jewish National
and University Library].
Vasemmalla kurkia Vaimareen peltoaukean yllä syksyn varmana merkkinä. Oikealla näkymä Anttilan suun- nalta kohti lounasta. |
Tie kohti Kuuliaisia erkani melkein sahan nurkalta. |
Paikannimien historia osoittaa tietenkin vahvoja yhteyksiä maailmalle. Rengon vanhimmat kylät Muurila ja Vaimare ovat syntyneet Hämeen Härkätien varrelle. Näin siitä toteaa Historiallisen ajan kiinteiden muinaisjäännösten inventointi Rengon kunnan alueella 22.–23.9. 2005:
”Vaimareen
kylä on sijainnut n. 600 m Rengon kirkosta etelään, Rengonjoen
länteen laskevan haaran etelärannalla. Muurilan tytärkylä Vaimare
mainitaan ensimmäisen kerran v. 1470 tuomiokirjeessä (FMU 3437).
(Härme 1993: 269–270.) Suomen v. 1560 asutuksen kyläluettelon
mukaan Vaimareessa oli tuolloin vain yksi talo. Vaimareen
kylätontilla on nykyisin Anttilan tilan rakennuksia; tontti rajautuu
edelleen peltoihin. Piha-alueilla on saattanut säilyä myös
vanhemman asutuskerroksen jäännöksiä.”
Kuuliaisten niitty vuoden 1752 kartassa. Osa Vaimareen kartasta. Vaimare 10:b. Hämeenlinnan maanmittaustoimiston arkisto.MML 1, 3. HMA. |
Tuossa
olisi jo syytä paikallishistorian tutkailijalle lähteä seikkailemaan Hämeen
Weimariin, mutta kun Antti Ilola kirjassaan Rengossa muinoin lisää
peliin kansantarinoita, niin eikun polkupyörän selkään. Vanhan
Vaimareen kylän lounaispuolella sijaitseva Kuuliainen olisi tarinan
mukaan saanut nimensä Turkin sotaa odottaneista sotilaista, jotka
olsiivat raivanneet paikalla olleita kahta pientä peltoa
suuremmiksi. Nimi Kuuliainen olisi tarinan mukaan tullut sotilaiden
palvelusalttiudesta. Mikäli on tarkoitettu Venäjän ja Osmanien
1877-1878 käymää sotaa, tarinan tulkinta lienee pätemätön,
sillä nimi Cuuliainen esiintyy jo vuoden 1752 kartassa.
Ilolan
mukaan jossain vanhassa kartassa esiintyisi myös paikannimi
Kuåliainen.Udmurteilla kuulemma tunnetaan Kuolla kalmiston
kulttihuoneena. Jo edesmenneiden muistelijoiden mukaan jossain
Kuuliaisten alueella olisi ollut kalmisto. Nykyisessäkin
peruskartassa Kuuliaistenmäen luoteispuolelta löytyy Torro, peruja
paikalle muuttamaan joutuneista Torroista. Haudat ja haudanryöstö
on elänyt vahvasti Kuuliaisten seudun tarinoissa. Ilola kertoo
karhusta, joka oli keksinyt haaskan haudoilta. Otson kulkureitille
perustettiin väijytyspaikka pahankurisen otuksen touhujen
kertakaikkiseksi lopettamiseksi. Ilmeisesti ruotsin sanasta post
lähtenyt väijypaikan nimi Karhunposta on vääntynyt aikojen
kuluessa Karhunportaaksi, jonka niminen paikka löytyy yhä aivan
nykyisen saha-alueen vierestä.
Peltoa Kuuliaistentien varrella. Jossain täällä sijaitsi Kuuliaistenniitty. |
Vielä lähtiessään taipaleelle Joenhiisi ei ollut kyennyt hahmottamaan maisemaa kartojen avulla edes sillä tavoin kuin nyttemmin useamman kerran palattuaan mielessään retken vaikutelmiin. Luonnollisesti vuoden 1752 kartan antamat vihjeet ovat olleet perin suuripiirteisiä ja muutokset ympäristössä suuria. Manalle jo ehtineet vanhan kansan ihmiset olisivat olleet jututettavina ensiarvoisen tärkeitä. Toisaalta tarkoituksena tämäntapaisilla reissuilla on ollut aistia niitä vaikutelmia, jotka sangen vaivattomasti eteensä on saanut antaa levittäytyä.
Vaimare
on sinänsä kylänä sikälikin mielenkiintoinen, että se yhtä
aikaa sekä on ettei ole. Käytännössähän Muurila on sen
imaissut. Toisesta suunnasta taas sahan alue on levittäytynyt
muokkaamaan seutua vahvasti. Renkajoen haara Anttilan tilan
pohjoispuolella erottuu hyvin mutkineen peruskartassa ja sen kulkua
olen verrannut 1750-luvun karttaan. Paikan päällä käydessäni
yllätyin nähdessäni peltoaukean laajuuden. Vielä tuolloin tähkät
huojuivat tuulessa puimattomina, ja kurjet lentelivät niiden yllä
huudellen ihmeissään syksyisiä kutsujaan.
Kuuliainen
itsessään oli helposti löydettävissä lähdettyäni seuraamaan
sahan lähettyvillä olleen tienviitan osoittamaa suuntaa. Tie ylitti
kapean jokiuoman, ei ojaa kummemman. Vaikka maisema oli jo saanut
syksyistä sävyä, vehreys oli yhä aistittavissa. Ainoastaan
sahalaitoksen taukoamaton hurina taustalla särki vaikutelmaa.
Muutaman rakennuksen sivuitse maantie sukeltautui peltoaukean
laitaan. Siellä vasemmalla peltojen takana häämötti Anttilan
tila eli siis vanha Vaimareen kyläkeskus niin kuin myöhemmin sain
selville. Tämä kulma Rengosta oli minulle uutta ja outoa.
Vasemmassa kuvassa Kuuliaistenmäki, jonka sivuitse peltotie kiersi päättyäkseen metsän ympäröimälle pellolle kylän lounaispuolelle. |
Vähitellen tieura kapeni. Vimeisten talojen jälkeen tienpientareiden vieressä vuorotteli metsä peltojen kanssa. Yritin samalla hahmottaa peltotilkkujen muotoja olettaen niiden perusteiltaan kaikesta huolimatta säilyneen vuosikymmeniä ellei -satoja. Metsät Rengossa ovat perin kivisiä ja karuja, joten sikälikin viljelyalan saattaa kuvitella säilyneen kauan raivattuna siinä laajuudessaan kuin se on ollut tarkoituksenmukaista. Kurkien kokoontuminen pieneksi auraksi suoraan pään päällä loi omaa jyhkeätä tunnelmaansa. Ylläni esitettiin ikiaikaista vuodenkiertoon liittynyttä näytelmää, vaikka ilma yhä oli kesäisen lämmintä.
Päätin
seurata tietä niin pitkälle kuin se johti. Kartan mukaan sen oli
määrä johtaa jollekin metsän keskelle raivatulle
pellonlämpäreelle. Reitti kiersi Kuuliaistenmäen luoteis- ja
lounaispuolitse. Uskoin päässeeni muinaisten Kuuliaisten maille
olivatpa he sitten aikanaan ketä tahansa. Taakse jäi Torro ja
oikealla sivulla häämötti Mattila. Jossain seudulla siis on
kerrottu olleen uhrilehdon. Näin jälkeen päin ajatellen en ole
kovin huolissani, vaikkeivät tapaamani ihmiset asiasta tainneet
mitään tietääkään. Paikka on kuitenkin seutua, jolla on oma
historiansa ja tarunsa. Osa siitä elää yhä nimistössä ja hyvä
niin.
Tie
muuttui poluksi ja polku päättyi pellon laitaan. Kenties sieltä
jostain olisi vielä lähtenyt ikivanhoja reittejä kohti Ruokojärveä
ja Hirvilammin erämaaseutuja. Vuoden 1752 Vaimareen kartasta olen
löytänyt myös maininnan Ruokojärvenniitystä. Paikannimet
tanssivat mielessäni eri aikakausien välillä. Ihmisen pienuus
ajassa erottuu siinäkin, että perimätieto haalistuu vuosikymmenten
kuluessa olemattomiin. Niin paljon on iäksi kadotettu ihmisten
juurettomuuden lisäännyttyä. Seistyäni aikani polun päässä
päätin lopulta kääntää pyöräni ja lähteä etsimään
Karhunporrasta, tarinoiden karhun, häpeämättömän hautarosvon
väijytyspaikkaa. Sen etsinnän ei sinänsä pitänyt olla kovin
hankalaa, sillä nimi on selkeästi peruskartassa nähtävissä
laajan saha-alueen vieressä. Se toki mietitytti, oliko paikalle
minkäänlaista pääsyä.
Palasin jälkiäni takaisin ja sain tilaisuuden vaihtaa muutaman sanan vesakkoa harventamassa olleen miehen kanssa. Kalmistoasiasta ei selvyyttä tullut, mutta varmistuin toki paikastani kartalla. Saavuttuani suuren Vaimareen eteläpuoleisen aukean laitaan kysäisin vielä jotain paikannimistä tien vierellä puutarhassa askaroineen miehen kanssa. Leppoinen sananvaihto seudun ihmisten kanssa tilaisuuden tullen on tällaisen retkeilyn suola.
Jatkaessani
matkaa poikkesin peltoaukean halkaisevalle sivutielle, joka johti
suoraan kohti Anttilaa. Kurjet pitivät yhä ääntä ja leikkaamaton
vilja tuoksui miltei huumaavasti. Ympärilläni huojui tuulessa laaja
keltaisenruskea kenttä kuin järvenä. Päätin ohikulkiessani
tutkia, kuinka kauas Hinkaloisten suuntaan tie haarautui. Aukean
itälaitaan se tyssäsi, joten sain palata pian takaisin kohti
Muurilaa. Joenuoman ylitin vanhan kirkkotien sillan seutuvilta.
Sittemmin olen vertaillut vanhaa 1750-luvun karttaa ja uutta
peruskarttaa tullen siihen tulokseen, ettei sillan paikka liene kovin
paljon vaihtunut.
Jokivarren mutkien takaa kantautuivat nykyajan äänet saha-alueelta. Törmällä nuokkui vanha mökki muistutuksena vanhoilta ajoilta. |
Palattuani Heinisillantielle reitti oli selkeä sahan alueen sivuitse aina Mustialantien koillispäähän. Seisahtuessani Karhunportaan tasalle saatoin nähdä ryteikkön sisään kätkeytyneen mäen odottavan sivullani. Aivan ensi silmäykseltä ei ainakaan ollut havaittavissa esteitä paikan etsimiselle. Kompuroidessani kosteaan metsään saatoin ainakin kuvitella harhailevani ikivanhojen tarinoiden jäljessä ja etsiväni paikkaa, jonne haaska muinoin asetettiin ja talonpojat jäivät metsänkuningasta väijymään saattaakseen sen tilille hautarauhan rikkomisesta. Lopulta olikin erotettavissa ympäristöään korkeampi paikka, jonka äärellä otson saattaa hyvinki kuvitella muinoin matkansa pään tavoittaneen.
Jälleen oli osanen kotimaakunnan piirteitä hahmottunut hivenen aiempaa tarkemmin mieleeni polkiessani tyytyväisenä kohti Rengon kirkonkylää. Niin, minulle tuo kylä Härkätien ja Renkajoen varrella on aina nimenomaan Rengon kirkonkylä eikä mikään Hämeenlinnan etäispesäke – ja sen kupeella siis uinuu myös tuo Hämeen ikioma Weimar.
* * *
LÄHTEET:
Renko – Pitäjän
nimestä
Jussi Härme teoksessa
Rengon historia
FM Johanna Enqvist. ARKEOLOGISEN
KULTTUURIPERINNÖN TÄYDENTÄVÄT SELVITYKSET HÄMEESSÄ 2005–2006
Historiallisen ajan kiinteiden
muinaisjäännösten inventointi Rengon kunnan alueella 22.–23.9.
2005
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsovellus/rekisteriportaali/mjhanke/read/asp/hae_liite.aspx?id=110370&ttyyppi=pdf&kunta_id=109 2.10.2015 klo 15.15.
Antti Ilola. Rengossa muinoin. Tarua ja totta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Turkin_sota
Antti Ilola. Rengossa muinoin. Tarua ja totta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Turkin_sota
Weimarin kartta; the Historic Cities Center of the Department of
Geography, the Hebrew University of Jerusalem and the Jewish National
and University Library
Olipa mielenkiintoinen tarina tällä Hämeen "Weimarilla" ja Janakkalan "Thüringenilla". On sitä Härkätie pyhiinvaeltajineen synnyttänyt jos jonkinlaista perinnettä ja nimistöä.
VastaaPoistaPaikannimet kätkevät sisäänsä paljon tarua ja totta. On sääli, että nykyihminen säntäilee hektisessä rytmissään maiseman poikki ehtien liian harvoin kokemaan lähintä ympäristöään, vaikka pyrkii kyllä tutustumaan mitä eksoottisimpiin paikkoihin kaukana horisontin takana.
VastaaPoista