Hämeenlinnan
paikallishistoriaan kuuluu eittämättä sellainenkin kummajainen kuin Toriparkki. Tuo ilmiö lienee saanut jo miltei
elollisen olion piirteitä, mikäli tarkastelemme sen sitkeätä
elämänkaarta. Nuoremmille lukijoille on syytä muistuttaa, ettei
ajatus torin alle rakennettavasta pysäköintiluolasta ole suinkaan
tämän vuosituhannen tuotoksia.
Pysäköinti oli kuuma kysymys jo 1966 |
23.helmikuuta 1966
julkaistiin Hämeen Sanomissa kirjoitus, jossa todettiin keskustan
alueen suuren rakennusoikeuden ja kapeiden katujen saaneen aikaan
pysäköintiongelmia. Tuolloin arveltiin autopaikkojen
kokonaistarpeen ylittävän tarjonnan suunnilleen vuonna 1973.
Yleisten pysäköintipaikkojen laskettiin riittävän
keskikaupungilla vuoteen 1990. Edellytyksenä pidettiin, että pysäköintiin
varatut yleiset alueet otettiin käyttöön ja kadunvarsi-pysäköinti
sallittiin sivukaduilla.
Jo tuolloin uskottiin
keskikaupungilla oleskelevien ja työskentelevien henkilöiden autojen
sijoittamisen muodostuvan vaikeaksi pulmaksi. Ennakoitiin jo aikaa,
jolloin pitäisi jokaista asuntoa kohden olla autopaikka.
Asemakaavassa kaupunki oli varannut yleistä pysäköintitilaa 1600
autolle. Tärkeänä pidettiin moottoritien ja Kaivokadun väliin
valmistumassa ollutta pysäköintialuetta.Suunnitelmat olivat jo myös
Eteläkadun varresta ja vanhasta urheilukentästä lohkaistavista
parkkipaikoista. Linnanniemikin oli mukana suunnitelmissa.
Edellä mainittuja
paikkoja ei kuitenkaan edes 1960-luvulla katsottu riittäviksi, vaan
lehden mukaan oli ”vakavasti varauduttava pysäköintitalojen
rakentamiseen”. Hämeenlinnassakin uskottiin ennen pitkää
jouduttavan sijoittamaan autot moneen kerrokseen. Toki jo tuohon
aikaan aprikoitiin järjestelyjen tulevan kalliiksi niin kuin
ulkomailla oli todettu. Autopaikkojen tarpeen kasvamisen myötä oletettiin kuitenkin lopulta saatavan yleisö maksamaan
mainitut talot kannattaviksi.
Aivan omana, erikoisena
suunnitelmanaan lehti esitteli kauppatorin alle rakennettavan
pysäköintitalon. Arkkitehti Ernon johdolla mainittua ratkaisua oli
alustavasti kaavailtu. Sisäänpääsy arveltiin voitavan järjestää
maksuttomaksi. Lehti ei tee tarkemmin selkoa, mihin laskelmiin moinen
olettamus perustui tai kuinka sitten maksut aiottiin periä.
Samassa yhteydessä
mainitaan vielä SOK:n ja OTK:n tavaratalojensa tarpeisiin varaamat
tontit Palokunnankatu 21:ssä ja Kasarminkatu 19:ssä.
Vuonna 1967 Kaivokadun ja Eteläkadun kulmaan valmistumassa ollut parkkialue oli tärkeässä osassa 1960-luvun lopun pysäköintiratkaisuissa. Nykyään paikalla sijaitsee kauppakeskus Goodman. |
Kuluneet 49 vuotta ovat
sitten näyttäneet, miten ennusteet ovat pitäneet paikkansa. Ne
eivät ole sinänsä mitenkään kunniakasta aikaa Hämeenlinnan
kaupunkikuvan kehityksessä. 1960-70 -luvuilla tuhottiin vanha
puutalokeskusta lähes tyystin. Peistä voidaan taittaa purettujen
talojen kunnosta, mutta vahvasti haiskahtaa siltä, että niiden
annettiin rapistua. Tiedettiinhän tonttien arvo uusien kerrostalojen
pohjina. Kouluajoiltani muistan hyvin viimeisten vanhojen rakennusten
purkamiset. Tuskin oli viimeinen pölypilvi laskeutunut ennen kuin
todettiin keskusta sittenkin aivan liian ahtaaksi. Piti rakentaa
Tiiriöön, jonne syntyi melkoinen elementtihallien slummi. Yhä
uudelleen miettii, miksei uutta keskustaa alunperin rakennettu niille
pelloille. Jospa olisi tuolloin tullut jonkinlainen lamaannus ja
antanut uudelle ajattelutavalle aikaa syntyä?
Vanha puutalokeskustahan
olisi nyt puistojen kaupungille vahva vetonaula. Meillä on kuitenkin
tämä ahdas elementtikeskusta rapistuvine taloineen. Liike-elämä
on haluttu vetää takaisin kohti kirkkoa, ja moottoritien päälle
on kyhätty kate. Pysäköintialuepolitiikka on taas aikamme kuuma
peruna. Kirkon, raatihuoneen ja kiinteistövälitysfirmojen
toimistojen viereen tahtovat tietyt piirit kaivaa Toriparkin. On
ilmeisesti vakaita pyrkimyksiä pystyttää entistä massiivisempia
taloa. Paasikiventietä vasta kaavailtiin 1966. Nyt sen ympärille on
määrä nostattaa uusi uljas Engelinrannan rakennuskompleksi, joka
jälleen mullistaa maisemaa.
Aivan kuin vuosisatojen
hiljaiselon jälkeen Hämeenlinnan olisi vallannut kuumeinen mania
kuopia joka kivi ja kanto, visioida niin kuin sanotaan. Menneinä
aikoina kiistämättä menetettiin tiettyjä hankkeita, jotka
olisivat väistämättä kasvattaneet kaupunkia ja pakottaneet
kaivattuihin alueliitoksiin maalaiskunnan ja Vanajan kanssa
huomattavasti aiemmin kuin lopulta tapahtui.. Eivät kuitenkaan toteutuneet poikittaisradat
niin kuin joskus tahdottiin, tehtaatkin syntyivät enimmäkseen muualle.
Kaupungista ei mitenkään voi tulla Tamperetta tai Lahtea. Historia
ja luonnonolot (esim. koskettomuus ja alkuperäisen alueen ahtaus) ovat sen sanelleet. Väistämättä
uusin luku Toriparkki-ilmiössä peilautuu kuluneiden vuosikymmenien
valossa hivenen omituisesti. Kehitys on muuttanut 1960-luvun
ahtaalle kyhätyn pikkukaupungin lukuisten taajama-alueiden laajaksi
hallintoalueeksi, jota moni tuskin jaksaa päivässä halki kävellä.
Ei ole tarvetta keinotekoisesti tunkea toimintoja kirkon ympärille.
Kaikkien ei ole siellä pakko asua, mikäli palvelut tahdotaan
säilyttää kautta kaupungin.
Toriparkki ilmentää
Hämeenlinnan mielenmaiseman jakautuneisuutta. Toisaalta tahdotaan
olla nykyajan vaatima alueiltaan ameebamainen osa aavaa
työssäkäyntialueiden merta, mutta samalla elää vahvasti
pikkukaupungin sanelema mentaliteetti, jossa tietty porukka haluaa
toiminnan rajatulle alueelle keskittämällä maksimoida tiettyjen
tonttien arvon. Toriparkki-olio elää hoitajiensa megalomaanisista
suunnitelmista, joiden maksajat eivät niitä välttämättä edes
tarvitse.
Lähde:
Hämeen Sanomat 23.2.1966, 20.7.1967
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti