Nykypäivänä Hämeenlinna on erittäin
helppo ohittaa moottoritien uraa pitkin. Meluvallit, kerrostalojen
betoniseinät ynnä muut esteet rajoittavat näkymää. Ennen kaikkea
ihmisillä on kiire ja nopeat kulkuvälineet mahdollistavat tämän
hopun.
Kaupunki on aikanaan syntynyt paikkaan,
johon ihmiset ovat pysähtyneet. Vanajaveden laakso on ollut luonteva
asuinpaikka luoden eri puolille vesistöä omia mikroilmastojaan.
Luonto suo yhä unohtumattomia näkymiään, kuten itse huomasin
parisen vuotta sitten eräänä alkusyksyn varhaisena aamuna
Hattelmalanharjulla. Aurinko oli jo kurkottelemassa ylös
kaakkoiselta taivaanrannalta, mutta kaupunkikeskustan ja
kuparinvärisen taivaan välissä leijui yhä sankka usvamatto.
Koetin kuvitella näkeväni kaupungin puolisentoistasataa vuotta
aiemmin, jolloin matkaan Helsingistä Tampereelle tarvittiin
vähintään kaksi päivää ja matkustavaisten oli seisahduttava
Hämeenlinnassa.
Hämeenlinnalaisen laivanvarustuksen
nousu ja lyhyt kukoistus
Hämäläinen 29.5.1886 |
Tuolloin olivat juuri saapuneet
ensimmäiset junat, jotka symboloivat uutta aikaa. Yhä enemmän
ihmisiä ja tavaroita oli saatava kulkemaan rannikon ja sisämaan
välillä. Niin kuin K.O. Lindeqvist kirjoittaa Hämeenlinnan
kaupungin historiassaan ”rautatie teki välttämättömäksi
laivakulun aikaansaamisen Hämeenlinnasta pohjoiseen päin”.
Vaikka vesitie oli ollut iät ajat tärkeä kulkutie, ei Vanajan
vesistö ollut edullinen laivakululle. Jo 1857 alettiin perata
Kuokkalan koskea Lempäälässä. Työ kesti aina vuoteen 1864.
Kosken käsittelemisellä tiedettiin jo
etukäteen olevan huomattavat vaikutukset myös maisemaan vesistön
varrella, sillä tilanomistajat suostuivat tarvittaviin noin 37 000
päivätyöhön veden alenemisen kautta saatavan lisämaan ansiosta.
Myös Mierolan salmea perattiin. Nämä työt olivat olennaisia
liikenteen mahdollistamiseksi. Lindeqvist kirjoittaa mm. Laukon
kartanon omistajan ja teollisuuden harrastajan Adolf Törngrenin
”höyryotuksesta” Laukosta, joka ei 1859 olisi päässyt
Hämeenlinnaan, sillä välissä olivat Herralan, Lepaan ja Mierolan
kosket ja matalat. Kuokkalan koski oli suljettuna perkauksen vuoksi.
Sanomalehti Hämäläinen kirjoittaa höyryalus Laukosta 9.
joulukuuta 1859.
Heinäkuun
viidentenä 1863 sitten vietettiin Hämeenlinnassa sitä
”Hämeenlinnan aikakirjoissa merkillistä päivää”, jolloin
kaupunkiin saapui ensimmäinen höyrylaiva, nimeltään Ilmarinen.
Sanomalehti Hämäläinen kertoo, kuinka alus kiskottiin Tampereen
katuja Näsijärveltä Pyhäjärven rantaan. Voi siis kuvitella
tapahtuman saamaa huomiota ja muistella mediahässäkkää
Hämeenlinnassa vuonna 2013, jolloin kokonainen puutalo siirrettiin
muutaman korttelin matkan Hallituskadulta Koulukadulle. Aluksen oli
ostanut Venäjän hallitus Tampereen konepajalta 6000 hopearuplalla,
niin kuin sanomalehti Hämäläinen toteaa.
Vaikka
Hämeenlinnassa koetettiin hankkia omaa laivaa jo vuonna 1862, se ei
vielä tuolloin onnistunut. Kahta vuotta myöhemmin alkoi kuitenkin
säännöllinen liikenne Hämeenlinnan ja Lempoisten välillä
Venäjän kruunun omistamilla laivoilla. Mierolan, Lepaan, Lahisten
ja Sääksmäen kirkonkylän kautta kuljetettiin laivojen perässä
lotjia tavarankuljetusta varten. 1865 alkoi Hämeenlinnan ja
Lempoisten väliä kulkea Elias Lönnrot. 1866 perustettiin
Hämeenlinnassa Vanajavesi ångsbåtsbolag eli Vanajaveden
höyryalusyhtiö edellä mainitun Adolf Törngrenin toimesta.
Tampereen konepaja valmisti 1867 yhtiölle Vanaja-nimisen aluksen,
joka joutui toukokuun 26. päivänä pysähtymään Mierolan sillan
luokse, koska silta oli liian matala. Seuraavaksi vuodeksi yhtiö
korotutti sillan omalla kustannuksellaan.
Syyskuun
10. päivänä 1868 kirjoittaa Hämäläinen:
”Viime tiistaina laskettiin vesille Vanajaveden
höyrylaivayhtiön kolmas höyryalus, joka sai nimen Roine.
Luultavasti tulee se ensimmäiseksi kyntämään Mallasveden, Roinen
ja Längelmäveden reittiä. Se on 65 jalkaa pitkä, raudasta tehty
kahden propellerin käytettävä, joiden siivet ovat niin viistotut,
että vaikuttavat samaan suuntaan. Se on ensimmäinen alus, joka
Hämeenlinnassa on vesille laskettu sitte maailman luomisen”.
Kun Lempoisten
kanavakin valmistui hätäaputöinä 1873, laivaliikenne
Hämeenlinnasta eli kukoistusaikaansa. Laivanvarustus Hämeenlinnassa
koki pikaisen lopun 1875, jolloin Vanajaveden höyryalusyhtiö myi
laivansa. Seuraavana vuonna avattiin rautatieyhteys Tampereelle,
minkä jälkeen laivaliikennettä jatkettiin pääasiallisesti
Hämeenlinnan ja Valkeakosken välillä.
Tärkeät
aikataulut
Aivan
merkitystä vaille eivät sisävesilaivat Hämeenlinnan ympäristössä
toki jääneet rautatien lisärakentamisen jälkeenkään. Otsakkeen
”Yleisöltä” alla kirjoitetaan toukokuun alussa 1914
Hämettäressä, että
”Keski-Hämeen Vanajaveden reitti ei ole suinkaan
maisemiensa puolesta huonoimpien Suomen laivareittien joukkoon
luettava, mutta sillä reitillä kulkevien matkustajalaivojen
kulkuvuoroista on kuulunut valituksia jo useana vuonna”.
Kirjoittaja jatkaa, että laivavuorot on sijoitettu kulkemaan
peräkkäin ajamalla. Alukset ovat kuulemma kilpaillessaan ajaneet
jopa toistensa päälle. Hämeenlinna-Tyrväntö-Sääksmäen laivat
kuulemma lähtevät Hämeenlinnaan niin myöhään, ettei matkustaja
ehdi torille kaupoille. Tästä on suurta haittaa, koska monet
maanviljelijät käyttävät laivareittiä kauppatienään.
Kirjoittaja
ehdottaakin Urhon ja
Kangasalan vuorojen
järjestelemistä siten, että Kangasala
lähtisi pohjoisesta kello 4 aamulla ja paluumatkalle Hämeenlinnasta
kello 1 päivällä, jotta pidempimatkalaiset hauholaiset ”pääsisivät
ainakin illaksi kotiin” ja laivan miehistö voisi ”korjata
aamullisen valvomisensa”. Urho
voisi kulkea vanhoista ajoistaan perässä, jottei matkustajien
tarvitsisi pelätä ainaista kilvanajoa. Siukolan vilkkaasta
laiturista voisi kehittyä ”väkirikkain satama”.
Matkailun
merkitys ja näkymät 1914
Matkailun merkitystä pohdittiin jo sata vuotta
sitten.
|
Niin kuin yllä
mainitusta kirjoituksestakin ilmenee, alkoivat sata vuotta sitten
sisävesiliikenteestä puhuttaessa painotukset liikkua
matkailullisiin seikkoihin, vaikka höyrylaivat toki yhä olivat
maaseudunihmisille tärkeitä arkielämän kulkuvälineitä. 28.5.
1914 Hämetär julkaisee kirjoituksen otsikolla: ”Saadaanko
Tampereen-Kangasalan-Hämeenlinnan reitistä nykyistään parempi
matkailulinja”.
Suurimpien
matkailureittiemme tunnustetaan sata vuotta sitten kulkevan
Itä-Suomen halki. Kuitenkin todetaan länsisuomalaisen maiseman
voivan kilpailla Saimaan luonnon kanssa. Ulkomaalaiset ovat aivan
”vaistomaisesti” käyttäneet kohteenaan Länsi-Suomea, vaikkei
sen tunnetuksi tekemiseksi kirjoittajan mukaan ole uhrattu mitään,
”päinvastoin voivat m.m. sen
liikennevälineetkin olla aivan
matkailuoloja vastaamattomalla kannalla”.
Kirjoituksessa todetaan Hämeen järvien
etuna lyhyt matka Helsingistä. Paitsi nopeampaa on myös
rautatiematka Tampereelle tai Kangasalle huokeampaa kuin Viipuriin
tai Lappeenrantaan. Vuonna 1914 Kangasalan kirkonkylälle pääsee
asemalta 5 kilometrin hyväkuntoista maantietä. Käytössä on
majoitustiloja, joista mainitaan erityisesti Seurahuone ynnä
Kangasalan Lepo- ja matkustajakoti. Kangasala kuuluu olevan
kesäasukkaiden erityisessä suosiossa.
Tampereen ja Kangasalan välinen
maantie sen sijaan ei saa kirjoittajalta kummoista arvosanaa.
Harjumaisemien kauneus toki muistetaan mainita. Entä sitten
sisävesiliikenne? Ulkomaalaisten matkailijain luku on kuulemma
ilahduttavan suuri ja lisääntyisi, jos kulkuneuvot olisivat
paremmat, Hämeenlinnan-Pälkäneen-Kangasalan reittiä kulkee 1914
vain yksi höyryvene, jonka sanotaan olevan liian pieni
matkailutarpeita varten. Kangasalalle tehdään ainoastaan kaksi
matkaa viikossa. Höyryveneen lähtöaikojen ei katsota palvelevan
matkailijoita. Eipä ole ihme, että jo havitellaan
automobiililiikennettä niin Tampereen ja Kangasalan kuin Pälkäneen
ja Hämeenlinnankin välille.
Kaksi matkaa Vanajavedellä
Jonkinlaista aikansa tutkivaa
journalismia harrasti keväällä 1914 Hämettäreen kirjoittanut
nimimerkki Engineer, joka maalailee sanoin Lokki-nimisen aluksen
matkanteon Hämeenlinnasta Tampereelle. Konhonselän kohdalla Lokki
kohtasi aikansa merkin Vanajalla eli suuren tukkilautan, joka vallan
jumitti matkanteon hyväksi aikaa. Tässä jutussa kiinnitetään
huomiota jokavuotiseen reitillä koettuun matalan veden aiheuttamaan
ongelmaan. Ratkaisuksi hän ehdottaa sulun rakentamista Lepaan
salmeen. Lempäälästä päästyään kulkijan silmiin osuvat Nokian
tehtaiden piiput, Pirkkalan pappilan rakennukset,. Hän kiinnittää
huomiota maakartanoiden hyvinhoidettuihin viljelyksiin ja huviloiden
kauniisiin puutarhoihin. 11 tunnin ja 15 minuutin matkan jälkeen
Lokki saapuu perille.
Ennen lähtöä 1999. Hämeenlinnan laivalaituria ei ollut vielä
peruskorjattu eikä laajennettu.
|
Joenhiisi astui laivaan 1999. Oli
sateentihkuinen kesäkuinen puolipäivä. Mielenkiinnolla piti
pohtia, millainen sadekeli matkasta oikein oli tulossa. Tiedossa oli
useamman tunnin matka, aivan Tampereelle asti. Matkustajia kiipesi
kannelle yllättävän paljon, myös bussilastillinen japanilaisia.
Matkan alkaessa näytti siltä, että edessä oli puheensorinan
täyttämä retki. Siksi ällistys olikin melkoinen aluksen
seisahtuessa Aulangon laiturin: japanilaiset poistuivat. Heidän
sisävesimatkansa oli siis vienyt laivarannasta Aulangolle, ei siis
ainakaan edes Visavuoreen, jossa Joenhiidelle oli tiedossa
laivanvaihto, jotta Tampere oli tavoitettavissa.
Vielä sentään matkustajia riitti.
Maisemia kelpasi ihailla katseen kiinnittyessä laitureihin ja
mökkeihin. Aurinkokin alkoi tunkeutua esille, joten matkapäivästä
oli kuin olikin tulossa oivallinen. Vanajanselällä tuuli oli
raikasta ja ilma jo täysin selkeätä. Avaruuden tuntu oli
vapauttava. Visavuoressa aikaa ennen laivanvaihtoa ei ollut kovin
paljon, joten rakennukseen ei voinut kovin tarkoin perehtyä.
Vanajanselällä on vapaan avaruuden tuntua. |
Yllätykseksi lähes kaikki matkustajat
palasivat samalla aluksella takaisin Hämeenlinnan suuntaan, joten
Tampereelle jatkoi vain kolme neljä. Kannella ei uskaltanut enää
olla kovin kauan, sillä iholla alkoi jo päivänhelotus tuntua.
Iltapäivän kypsyessä hiljakseen ehtoota kohti oli tilaisuus
tarkkailla niitä samoja maisemia kuin nimimerkki Engineer vuonna
1914. Lempäälän kanavaa, Pirkkalaa, tehtaanpiippuja. Oma lukunsa
oli tietenkin kylpylä Eden.
Tammerkoski oli lähes kuivillaan. Kaupunkilaiset koettivat onneaan etsimällä koskeen heitettyjä tavaroita. Paljon ihmisiä oli liikkeellä kauniissa iltasäässä. |
Oli jo ilta saavuttaessa laituriin
Tampereella, juuri sellainen valaistukseltaan kylläinen kesäilta,
jollaisia talvisin tahtoo muistella. Tammerkosken varrella liikkui
sankoin joukoin väkeä. Näkymä itse koskelle oli kuitenkin
hätkähdyttävän erikoinen: koski oli nimittäin lähes
kuivillaan.Tunnelma oli jollain lailla epätodellinen ihmisten
kahlaillessa etsimässä ostokärryjen ja polkupyöränraatojen
joukosta mahdollisia löytöjä. Valonkehrän alkaessa vääjäämättä
painua taivaanrannan taakse oli aika suunnistaa raukein jäsenin
kohti rautatieasemaa ja palata junalla kotiin aivan samoin kuin
Engineer vuonna 1914. Hän vain ei ollut lähtenyt paluumatkalle
vielä samana päivänä.
Lähteet:
K.O. Lindeqvist. Hämeenlinnan kaupungin historia vuosina
1809-75
Hämäläinen nro 49-9.12.1859
Hämäläinen nro 28- 10.7.1863
Hämäläinen nro 37-10.09.1868
Hämetär toukokuussa 1914
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti