lauantai 16. toukokuuta 2020

Torvisoittoa

Kirjavaraston aarteita 6


Epookkielokuvista tai kirjallisuudesta olemme saattaneet muodostaa kuvan kultaisen, vanhan ajan leppoisista juhlapäivistä, jolloin herrasväki - miehet silinterihatuissaan ja rouvat muhkeine tuettuine hameineen – käyskentelee puistikossa ja taustalta kantautuvat soittajien vaskiset sävelet. 

Jotain sen kaltaista tuovat myös mieleen runoilija Larin-Kyöstin sanat hänen kuvaillessaan lapsuutensa keskikesän hetkiä Parkissa eli kaupunginpuistossa:

Tuli palaa kivien koloissa rautatiesillan vastapäisessä niemessä, keilapallot paukkuvat. Kokkolautalle, keskelle järveä on pystytetty neljä tervatynnyriä, viides niiden harjalle, ympärillä risuja ja katajapensaita. Rannalla kuhisee kansaa, puiston tomuista mäkeä pitkin nousee ja ratisee ajurin rattaita. Näen kaupunkilaisherroja, Parolan ratsastavia leiriupseereita, joiden hevosia minä joskus taluttelin saadakseni säästöön pikkurahoja. Hienoja herroja ja vallasrouvia istuu Puiston verannalla, pylväitten välissä loistaa monivärisiä paperilyhtyjä, terassilla soittaa rykmentin soittokunta.”

Y. S. Koskimies kirjoittaa Hämeenlinnan historiassaan kaupungin teatteri- ja musiikkielämän vilkkaudesta 1800-luvun loppupuoliskolla 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa Hämeenlinnan musiikkielämä eli ilmeisesti tietynlaista kulta-aikaansa. Koti- ja ulkomaiset taiteilijat antoivat runsaasti konsertteja suhteessa kaupungin kokoon. Konsertteja saattoi olla kaksi tai useampi samana iltana. Koskimies kirjoittaa, että Hämeenlinnan musiikkielämässä vaikutti omalla merkittävällä panoksellaan Hämeen pataljoonan soittokunta kyvykkäine johtajineen. Suomalaisen sotaväen tullessa lakkautetuksi 1901 monien soittajien auttamiseksi perustettiin 1902 Hämeenlinnan Torvisoittokunta, joka etevän viulutaiteilija Artur Lindforsin ja etenkin kapellimestari Hans Aufrichtigin johdolla esiintyi menestyksellisesti eri puolilla Suomea ja jopa Ruotsissa. Böömiläislähtöinen musiikkimies teki ilmeisen mittavan musiikkiuran asetuttuaan Suomeen. Olenpa ollut huomaavinani, että hän oli aikanaan jopa kuuluisan Algot Niskan ensimmäinen appiukko. Kyseinen pirtukuningas puolestaan oli itse asiassa lähtöisin sangen musikaalisesta perheestä, joten tuollainenkaan kytkös ei ole niin ihmeellinen kuin voisi aluksi olettaa.

Kapellimestari Hans Aufrictig oli ilmeisesti vahva
vaikuttaja aikansa vaasalaisessa musiikkielämässä.
Hänen ja aikalaisten toiminnasta voimme lukea mm.
Otto Anderssonin teoksesta Finlandssvenska
musikfester under 50 år vuodelta 1947, osoite löytyy
Tämänkertainen kirjavaraston helmi löytyy kirjastomme kotiseutukokoelmasta. Kyseessä on pieni lehdykkäinen, johon on kerätty arvosteluja Hämeenlinnan Torvisoittokunnan konserteista syksyltä 1902. Jo ensimmäiset lehtiseen kerätyt arvostelut Tampereelta osoittavat, millaisesta menetyksestä syksyn konserttisarjassa oli kyse.


Tammerfors Nyheter kirjoitti 17. syyskuuta 1902:
Hämeenlinnan pataljoonan soittokunta on uuden kapellimestarinsa Hans Aufrichtigin johdolla eilen esiintynyt ensimmäistä kertaa seurahuoneen salissa. Herra Aufrichtig on kuten tunnettua toiminut aiemmin Vaasan pataljoonan kapellimestarina, jonka soittokunnalla on hänen hienon musiikillisen makunsa alaisuudessa on ollut erittäin hyvä maine.
Hämeenlinnalaisia tervehti ensimmäisessa konsertissaan lukuisa yleisö, joka mielenkiinnolla kuunteli hyvin kurinalaista puhallinorkesterin esitystä.”

Hämeenlinnan torviorkesterin kiertueesta oli
maininta myös ruotsalaisessa musiikkilehdessä
Svensk musiktidning vuonna 1903.
Aamulehti jatkoi 23.9.1902:

Vapaakonsertteja on viikon päivät antanut täkäläisen seurahuoneen salissa Hämeenlinnan torviorkesteri varsin runsaslukuiselle ja kiitolliselle yleisölle. Eilen oli viimeinen konsertti tähän jaksoon. Soittokuntaa johtaa kapellimestari Hans Aufrichtig, joka vasta muutamia päiviä ennen soittokunnan tänne tuloa ryhtyi sitä johtamaan. Sitä ennen oli hän Vaasan pataljoonan soittajiston johtaja. Hra A. On Tampereella soittajineen tarjonnut todella arvokasta musiikkia varsin tyydyttävällä jopa kiitettävälläkin tavalla. Hänen ohjelmistonsa on ollut kauttaaltaan arvokasta ja vaihtelevaa ja luontaisella ymmärryksellä valittua musiikkia, joka aina tekee vaikutuksensa. Sinä lyhyenä aikana, jonka hra A. on nykyisiä soittajiaan johtanut, on hän saanut yhteissoinnun tunnustettavan täyteläiseksi vaikka hän luonnollisesti ei vielä ole ennättänyt omaa leimaansa erikoisemmin esityksiin painaa. Soittokunnassa on useita sangen pitkälle alallaan kehittyneitä soolo-osan esittäjiä, joiden säveleitä on todellinen nautinto kuulla. Näillä on kaikilla tunnustimena pehmeä ja kantava ääni soitikossa ja huomattava varmuus tekniikassa sekä äänen puhtauteen että muodostamiseen nähden. Toivottava olisi, että Hämeenlinnan torviorkesteri toistekin kaupungissamme poikkeaisi.

Sibeliuksen "Elegie" puhaltimille sovitettuna, Griegin "Solweigin laulu" jne. Hämeen
Sanomat kirjoitti 29.10.1902 Hämeenlinnan torviorkesterin teatteriravintolassa pitä-
mästä konsertista. Tässä hiukan esimerkkejä soittokunnan ohjelmistosta. Tuolla kertaa
orkesteri esitti hiukan lähteestä riippuen joko kuusi tai seitsemän uutta ohjelma-
numeroa. Yleisöä nimenomaisesti kehotetaan tarttumaan tilaisuuteen ja nauttimaan
esiintyjien konserteista.

Loistavasti taipaleensa aloittaneen Hämeenlinnan Torvisoittokunnan kohtalona oli hajota rahallisten vaikeuksien vuoksi jo seuraavana vuonna, joten varsinaisesta tähdenlennosta voitaneen puhua.  Voimme vain arvailla, miten monta musikaalista tähtihetkeä Torviorkesterikin olisi saattanut kaupungissamme ja muuallakin tarjota, mikäli sen perusta olisi ollut kannattavammalla pohjalla.

* * *

Aihepiiriin liittyen lienee syytä laittaa tähän vielä Doriasta löytynyt Ruotsin  Kuninkaallisen Götan  henkivartiokaartin vuonna 1903 taltioitu Porilaisten marssi. Saatetietojen mukaan kyseessä EIVÄT siis ole hämeenlinnalaiset, mutta samana vuonna siis myös täkäläinen soittokunta kiersi naapurimaatamme. Tiedä vaikka asioilla olisi jokin keskinäinen yhteys?

Kungliga Göta Livgardes Musikkår, 1903            


Sävelmän alkuperä epäselvä.
Myös Gramophone G.C.-80002.
Äänitetty: [maaliskuu 1903, Tukholma].
[https://www.doria.fi/handle/10024/66596]                                               




* * *
Lähteet:
Larin-Kyöstin Hämeenlinna. Toim. Reima T. Luoto


Reccensioner öfver Tavastehus Hornorkesters konserter under hösten 1902

Y.S. Koskimies. Hämeenlinnan kaupunginhistoria 1875-1944




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti