Osa Niklas Avanderin vuonna 1702 laatimasta
Luhtialan maakirjakartasta. Kartan tuottaja
www.vanhakartta.fi <http://www.vanhakartta.fi>
ja Jyväskylän yliopiston julkaisuarkisto. Pysyvä linkki tähän tietueeseen: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200805163982 |
Kirstulan ja Luhtialan kylien välistä on
kuljettu jo ammoisina aikoina. Salmi on ollut
olennainen paikka niin seudun arjessa kuin juhlassakin. Niklas
Avanderin vuonna 1702 laatimassa maakirjakartassa näkyy selvästi
Turusta Viipuriin johtaneen tielinjan kulkureitti salmen ylitse. Muun
muassa syyskuun viidentenä 1890 näyttää Hämeen Sanomissa käydyn
keskustelua vanhasta sillasta.
Rautatiesillan teräskaaret ovat
syöpyneet niin kiinni maisemaan, että perin juurin olisi silmälle
omituista ne paikalta kadottaa. Kesäisin on ollut oma
ohjelmanumeronsa odottaa, milloin havaitsee ensimmäiset sillan
ympärillä kaartelevat pääskyset. Niiden kimeiden äänten
puuttuminen on saanut tuntumaan kesän viipyilevän ja täyttyvän
vasta ensimmäisten havaintojen myötä. Yleisintä lienee kuitenkin
havainnoida lenkkeilijöitä, joita puuskuttaa sillalla kaupungin
sivuston tietojen mukaan 150 000 vuodessa. Mitäpä olisivat
ulkoilumahdollisuudet ilman tuota luontevaa reittiä Vanajan ylitse?
Rautatieyhteys Hämeenlinnasta Toijalan
kautta Tampereelle avattiin yleisölle 22. kesäkuuta 1876, mikä
osaltaan oli päättämässä Hämeenlinnan lyhyen kukoistuksen
laivamatkailun saralla. Radat Hämeenlinnasta Tampereelle ja
Toijalassta Turkuun olivat tosin valmistuneet jo tammikuun
puolessavälissä. Ensimmäinen rautatiesilta Vanajaveden ylitse oli
sangen arka tulipaloille. Niinpä Hämeen Sanomissa valistettiin
19.8.1887 höyrylaivan omistajia käskystä pitää alustensa
savutorvissa kunnolliset kipinähuput, koska silta oli useita kertoja
syttynyt kipinöistä. 1920-luvulla saatiin tilanteeseen muutos
teräsrakenteisen rautatiesillan valmistuessa. Suomen kuvalehti
kertoi asiasta heti tuoreeltaan elokuussa 1925. Silta sai vierelleen
toisen 1960.
Korkealle kurottavat kaaret ovat
vuosien saatossa houkutelleet pojankoltiaisia vaarallisiin hyppyihin
sillalta. Tempauksia on muisteltu hurjina kaskuina netin
keskustelupalstoja myöten. Muun muassa uppotukit ovat olleet
vakavana vaaratekijänä hurjapäiden tiellä ja joku on ilmeisesti
niitä kohdannutkin, sillä Vanajaa pitkin on aikanaan uitettu paljon
puuta. Lisäksi pohjassa lienee runsaasti vanhoja rakenteita.
Tukeista puheen ollen neljäntenä päivänä syyskuuta 1899
Kirstulan kartanon Standertskjöld
kuulutti kartanon maiden rannoilla makaavien tukkien omistajia
korjaamaan ne pois kymmenen päivän sisällä ennen kuin kartano
ottaisi ne omaan käyttöönsä.
Talvella 1886-1887 kohistiin
kaupungilla laulunopettaja Hahlin mystisestä katoamisesta. Hänen
otaksuttiin lähteneen mahdollisesti ulkomaille. Joku väitti
nähneensä hänet Turussa tai liittyneen ulkomaalaiseen
lauluseurueeseen. Hänet oli tavattu viimeisen kerran syyskuussa
Puiston [Parkki] ravintolassa laulamassa ”tavattoman kauniisti”
ennen lähtöään. Viimein ihmiset saivat lukea perjantaina 27.
toukokuuta 1887 Hämeen Sanomista, että Katinalan luona kalastajat
olivat pari päivää aiemmin löytäneet opettajan ruumiin. Vainajan
taskuissa oli ollut tuhdisti kiviä. Lehdessä todettiin iloiseksi ja
hyvätapaiseksi tunnetun henkilön raha-asioiden, etenkin langenneen
vekselin olleen todennäköisenä syynä kohtalokkaaseen tekoon.
Aivan erikseen mainitaan, ettei Hahlilla ollut taipumusta
juopotteluun huolimatta viihtymisestä iloluonteisessa seurassa.
Katsellessa sillanpielessä Vanajan synkkänä virtaavaa vettä ei
voi olla pohtimatta, että tapaus tuskin lienee ainutkertainen.
Aina ei ole onni ollut myötä
niilläkään vesillä kulkeneilla, joiden ei ole todettu
holtittomasti vaeltaneen. Syyskuussa 1886 upposi tiilenkuljetusalus
Kirstulan rantaan. Lastina olleet tiilet piti noukkia yksitellen ylös
2-3 sylen [~3,6-5,3 metriä] syvyydestä.
Ainoastaan huolta tai vaivaa ei ole
liittynyt salmen seutuville. Toisena helluntaipäivänä 1901 vietti
Suomen Syklistikerho kolmatta vuosikokoustaan Hämeenlinnassa.
Tuolloin todettuaan liiton hallituksen laatineen kuluneena vuonna
sekä ranskan- että englanninkieliset oppaat Suomeen suuntautuvia
polkupyörämatkoja varten. Selvitettyään liittonsa raha-asiat ja
nimitykset arvoisat syklistit suuntasivat pyörämatkalle
Karlbergiin, missä ihailtiin kukka- ja hedelmäistutuksia
puhumattakaan itse Aulangosta. Kirstulan salmen ylitse
polkupyöräilijät kulkivat veneillä Skogsterin veljesten
Hatunniemen huvilalle ja edelleen hilpein mielin virvokkeiden jälkeen
päivälliselle kaupunginpuistoon.
Tässä yhteydessä mainittakoon
Hämeenlinnan olleen tuolloin huomattava polkupyöräilykaupunki
ainakin Syklistikerhon jäsenmäärän mukaan. Jäsenistä suurimman
osan muodostivat helsinkiläiset, viipurilaiset ja hämeenlinnalaiset.
Tampereelta, Oulusta, Kuopiosta ja muualta jäseniä oli vain pari.
Hämeenlinnalaisia oli jäseninä kokonaista 37. Hämeenlinnalaisissa
jäsenistä olivat aikansa tärkeitä vaikuttajia muun muassa Felix
Skogster, Joh. Lindqvist ja S. Wallenius.
Maiseman muutoksia. Rautatiesillan itäpään portaat vuonna 2005. Oikealla salmen itärantaa vuonna 2014.
Esteetön kulkureitti rakennettiin 2008.
|
Rautatiesilta marraskuun lopulla 2005. |
Salmi siltoineen ei ole kaupunginosansa
aistimaailmassa ainoastaan visuaalinen kokemus. Kulkija kokee sen
varsinkin astellessaan Tampereentietä iltaan hiljenneeltä
keskikaupungilta. Kaupunginpuiston laidalla luonnonäänten sekaan
kantautuva kolina kertoo siltaa ylittävästä junasta. Se on jollain
tapaa lohdullisen toistuva ääni, rytmi maisemassa. Jos vaikka usva
kylän peittäisikin, siellä se silta yhä vain on, osana elämämme maisemaa.
Lähteet:
Hämeen Sanomat
17.9.1886; 27.5.1887;
19.8.1887; 5.9.1890; 7.9.1899; 29.5.1901; 19.6.1907; 17.7.1909;
24.8.1909
Suomen
leveäraiteiset
rataosat valmistumisjärjestyksessä
Radan varresta ja rautatiesillasta
Hämeenlinnan kaupungin sivuilla
Suomen kuvalehti 15.8.1925
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti