Kukkein kesäaamu oli oiva hetki lähteä
kiertämään Vanajanveden laakson rantamaita. Edellisten viikkojen
hyytävät ilmat olivat enää ikävä muisto. Kahtena pääetappina
olivat Tenholan ja Rapolan linnavuoret, joiden välissä lainehtivat
Vanajanselän aallot. Harjuilta kelpaa tähystellä kaukaisuuteen ja
pohtia niin menneitä kuin nykyhetkeäkin.
Peltovainion takaa häämötti Hattulan kirkko |
Aloitin matkani suuntaamalla Tenholaan.
Edellisen hellepäivän jälkeen aamussa oli yllättävää
viileyttä. Pälkäneentietä reunustavien viljapeltojen laidalla
saattoi jo erottaa aavistuksen kypsyvän viljan tuoksusta. Synkät
pilvimassat täyttivät taivaan, mutta siellä täällä oli pitkinä
viiltoina sinistä, joten nouseva aurinko saattoi hivellä Hattulan
kirkon tornia, joka kohosi pohjoisessa taivaanrannassa. Väistämättä
mieleen tuli jotain syvästi vertauskuvallista tuossa näkymässä:
lainehtiva viljavainio, jota vartioi korkeuksia tavoitteleva, koin
kyljestä kultaama ristitorni. Kokemusta syventävänä
yksityiskohtana kun mielessä vielä väikkyi edellisen viikon
luonnottoman kylmät säät, jotka jatkuessaan olisivat saattaneet
sekoittaa vuodentulo hyvinkin pahoin.
Ehdittyäni viimein Tenholan juurelle
olin jo tavoittanut sen suurenmoisen matkanteon tunteen, joka
virittää polkupyörän satulassa aivan erityiseen olotilaan ja
herkistää aistit poimimaan ympäristöstä yksityiskohtia.
Metsätien päässä olleelta pieneltä aukiolta mutkitteli polku yhä
jyrkempää mäkeä. Opastaulun mukaan noin 100 metriä harju kohoaa
yli 65 metriä Vanajaveden pinnasta. Mäenlaelta saatoin hyvin
tähystää luoteeseen yli Vanajanselän. Huiman näköalan kautta
saattoi jälleen uskoa, millainen asema linnavuorilla aikanaan on
ollut seudun ihmisten turvallisuudelle. Ympäröiväthän
Vanajanselkää Hämeen sydänseudut, josta kertovat myös lukuisat
kalmistot ja uhrikivet. Paikaltani Tenholasta näin suuren osan
vanhinta asutusaluetta. Annoin katseeni kiertää pitkin
mutkittelevaa rantaa niin pitkälle kuin silmä kantoi. Kiikareilla
tarkensin eteeni vielä kaukaisuudesta Sääksmäen sillan ja
Rapolanvuoren, samoin Valkeakosken tehtaanpiiput.
Paaluvarustuksen jäljitelmästä näkyy, ettei tunkeutujan ollut helppoa päästä portista sisälle. Tasanne harjulla ei
näytä kovin laajalta, mutta puusto hämmentää tilan hahmottamista.
|
Linnavuorten on kerrottu olleen osa
varoitusjärjestelmää ja asukkaiden pakopaikkoja. Varustusten
suojiin kiiruhtamiselle on jäänyt jonkin verran aikaa merkkitulien-
tai savujen havaitsemisen jälkeen. Vainolaiset taisivat ilmeisimmin
liikkua vesitse, sillä rannoilla olivat enimmäkseen tiettömät
metsät erottamassa peltoja ja asumuksia. Kiikareilla tähyillessä
järvenselkä vaikutti melkein pettävän lyhyeltä matkalta. Osaksi
mittasuhteiden ymmärtämiseksi olin hahmotellut mielessäni alueen
kiertämistä polkupyörällä. Vuosien mittaan olen kyllä ajellut
pohjoiseen ja etelään aina jompaakumpaa rantaa, idästä tai
lännestä. Vaikka tiet ovat nykyään toista kuin muinaiset
kinttupolut, ne eivät kuitenkaan täysin seuraa rantaa.
Tenholasta otin suunnan ensiksi
Lehijärven luoteisrannalle. Sieltä muistin vuosia aiemmin
pyöräilleeni metsäteitä Leteensuon kautta Iittalaan. Leiniälässä
suuri karja on muokannut vahvasti maisemaa. Sieltä tie sukelsi
metsän sisään. Alueen maantieteellisen aseman keskeisyyden oivalsi
maantien alittaessa rautatien ja ylittäessä kahdesti moottoritien
ennen Iittalaa, missä kulku jatkui vielä poikki vanhan 3-tien.
Matkaajan katse tavoitti monenlaisia rakennuksia, niin rappiolla
vajonneita kuin pieteetillä varjeltuja. Suuren osan matkasta
Iittalaan tajuntaa hallitsi kuitenkin moottoritien humina. Nykyajan
valtasuoni oli läsnä vaikkei näkösällä. Myös toisenlainen
valtatie näytti tekevän tuloaan kaapelointitöiden muodossa.
Päivä oli kasvanut lämmössään yli
aamuyhdeksän ehtiessäni Kalvolan kirkon kohdalle. En ollut aiemmin
poikennut siellä. Vaikuttavan graniittiseinäisen kirkon oven päälle
on hakattu vuosiluku 1921. Viereinen kotiseutumuseo olisi olluit
avoinna vain sunnuntaina, joten kulkija ei vääränä päivänä
kannattanut jäädä odottelemaan. Taivaltamaton maantie Keikkalan ja
Sittalan kautta kutsui. Sittalasta Taljalaan johtavan tien varressa
on säilynyt kalmistoalue, jota Joenhiisi oli päättänyt poiketa
katsomaan.
Kalvolan kirkko antaa jykevän vaikutelman. |
Poikkitie suuntautui hämmentävän
suorana lounaaseen vanhojen Niemen kartanon maiden poikki. Tovin
tietä seurailtuani löysin ensiksi tienpientareelta pysäköintipaikan
kyltin ja tekstin, joka ilmoitti Pahnainmäen muinaismuistoalueesta.
Heinikkoon tallottu polku johti pellonsyrjää kohti keskellä
aukeata kohonnutta metsikköä. Hetken jo ehdin pelätä, etten
pääsisi paikalle.
Pahnainmäen kalmisto ja uhrikivi |
Kalmiston kiviröykkiöitä |
Saavuttuani jo matkan päähän
valkeana hohtaneen opastaulun ääreen saatoin lukea, että Niemen
kartanon mailla oli 1911 hävitetty kiviröykkiöitä ja löydetty
pronssikahvainen, koristeltu miekka. Tutkimuksissa paljastui
viikinki- ja ristiretkiaikainen polttokenttäkalmisto. Kaksi
keskiaikaista ruumishautaa sen sijaan on tuhoutunut pellonraivauksen
yhteydessä. Miekan löytypaikan vieressä ollut ruumishauta
paljastui naisen haudaksi 1000-luvulta jKr.
Jatkettuani kulkua metsikköön löydän
muutaman röykkiön kiviä, jotka ovat varmaan aikanaan olleet
selvemmin ympäristöstään erottuvia. Etsiessäni jonkin aikaa
aiemmin kalmistopaikkaa olin erottanut hevoslaitumen keskellä sangen
korkean kivikasan. Ellei se ole syntynyt aikanaan pellonraivauksen
yhteydessä tienoolla on ollut muutama muukin otollinen
palvontapaikka. Metsikön suojaama kalmisto oli kuin pieni
aikakapseli nakattuna pellon keskelle. Nyt jokunen päivä myöhemmin
asiaa pohtiessani heittyy mieleen yllättävä rinnastus kasvaneiden
kaupunkien keskelle jääneisiin hautuumaihin, niin kuin Vanha
hautausmaa Hämeenlinnassa uuden moottoritien katteet kupeella.
Junarata johtaa kohti Kuurilaa. |
Oli kuitenkin aika jättää muinaisten
haamut ja lähteä suunnistamaan kohti Sääksmäkeä, missä odotti
kiertomatkan pääetappi. Sitä ennen edessä oli kosolti
tuntemattomia näkymiä halki kesäisen Hämeen. Karttaa tutkiessani
olin pysähtynyt nimeen, joka seisahduttaa junaliikenteestä
puhuttaessa. Kyseessä oli tietenkin Kuurila. Maantie Sittalasta
sivuuttaa Kuurilan ja alittaa junaradan. Suomen rauhanajan pahin
junaonnettomuus tapahtui 15. maaliskuuta 1957 aamulla kello 9.45
kaksi kilometriä rautatieasemalta etelään pohjoiseen matkalla
ollut moottoripikajuna ja etelään matkannut höyryveturin vetämä
yöpikajuna törmäsivät toisiinsa. 26 ihmistä kuoli ja 50
loukkaantui. Jos joillain paikoilla voisi aistia menneiden
tapahtumien vaikutuksen, radanvarsi Kuurilasta kohti Iittalaa voisi
sellainen olla. Rajussa törmäyksessä höyryveturin raskas massa
kuulemma repi kevyen moottoripikajunan kuin kuin säilyketölkin.
Ajaessani polkupyörällä kohti
Kuurilaa en toki osannut määrittää tapahtumapaikkaa, mutta
seisahduin kuitenkin ottamaan kuvan rautatiestä. Asemarakennuskin on
purettu jo 1984. Jatkaessani matkaa saavuin viimein Valkeakoskelle
eli Pirkanmaan puolelle. Aloin jo odotella Sääksmäelle pääsemistä,
mutta matkaa oli vielä runsaasti taitettavana ennen sitä hetkeä.
Kun viimein sain eteeni tutun siltaa kohti kaartuvan kannaksen,
seisahduin ajoradan kaiteen ääreen valokuvaamaan ja katselemaan
tuota näkyä. Kuinka hyvin tuo silta olikaan näkynyt Tenholan
linnavuorelta liki neljä ja puoli tuntia aiemmin! Siirryin sillalle
tähystämään kohti kaakkoa. Jospa sinne olisikin voinut jättää
jonkin suuren viirin tangon päähän ja mukana olisi ollut kunnon
kaukoputki...
Ei ollut syytä jähmettyä paikalleen.
Rapola yhä odotti. Vasta sieltä oli otaksuttavaa, että pääsisin
kunnolla vertaamaan aamulla tarkastelemaani näkymää. Ohitin pian
Sääksmäen kirkon, jota päätin katsella lähemmin paluumatkalle
lähtiessäni. Luin kahviloiden mainoksia ja aloin pohtia, olisiko
syytä seisahtua kaffelle ennen kapuamista vuorelle vai vasta sen
jälkeen. En osannut lainkaan arvikoida, kauanko talsisin Rapolassa,
joten olin kallistumassa pikaisen kahvittelun puoleen löytäessäni
reittini varrelta Sääksmäentieltä vaikuttavannäköisen
hirsihuvilan, jonka portin pielessä kyltti ilmoitti Puutarhakahvila
Tervapääskyn olevan avoinna. Rehevästä puutarhasta erotin lopulta
pöytiä tuoleineen, mutta ketään ei ollut näkyvillä.
Puutarhakahvila Tervapääsky on idyllinen taukopaikka Rapolan linnavuoren kupeella keskellä vankkaa kulttuuri-
maisemaa. Vuonna 2014 kahvila on avoinna 27.7. asti. Maanantaisin suljettu.
|
Rohkaistuin silti ja lähdin polkua
kohti huvilaa. Kulman takana odottikin sisäänkäynti. Oven takana
odotti lukuisten esineiden täyttämä interiööri. Satunnainen
pyöräilijä oli löytänyt helmen. Isäntä osoittautui auliiksi
esittelemään turkulaisen
ornitologin ja luonnonhistorian lehtorin, fil.tri. Thorsten Renvall
1913 rakennuttamaan hirsihuvilaan sisustettua kahvilaa ja kertomaan
talon vaiheista. Sain kuulla tapahtumista, joita kahvilassa on kesän
aikana
tiedossa ennen sulkemista 27.7. Pyöräretken lomassa olin löytänyt
itseni kulttuurihistoriaa henkivästä huvilasta, jossa sai sekä
lepuuttaa jäseniään, että virkistää oloaan kahvilla, vedellä
ja limonadilla. Muutapa ei olisi enää voinut kuvitella
tarvitsevansa retkellään. Aivan ehdottomasti oli syytä merkitä
paikka mieleen tulevaisuutta varten.
Siemaillessani
kahvia sain kiittää mielessäni, ettei moottoritien linjaus
ollutkaan tuhonnut seutua niin kuin oli ollut vähällä tehdä.
Vielä poistuessani silmäilin ihastuksissani puutarhaa. Kuin
korostaakseen näkymää taivas oli alkanut lopullisesti seljetä, ja
kasvit tuntuivat hohtavan auringonvalossa. Eikun vain jatkamaa matkaa
kohti Rapolaa...
Tenholan
tapaan Rapolassakin löytyi pätkä hirsivarustuksen jäljitelmää,
mutta Tenholasta poiketen rakennelma oli harjun juurella eikä
huipulla. Nousu kohti huippua oli samankaltainen kuin aamulla
Tenholassakin, mutta puitteet Rapolassa ovat kaikkineen laajemmat
kuin toisella puolella Vanajanselkää. Ylhäällä odottivat
suurenmoiset näkymät. Oli hyvä kiikaroida selällä liikkunutta
yksinäistä purjetta. Yhä vielä järvi näyttäytyi korostetusti
metsien ympäröimänä. Taivaanrannalla erottui nykyajasta
muistuttamassa linkkitorneja. Muistelin ohittaneeni yhden aivan
vierestä matkallani kohti Tenholan linnavuorta. Koetin arvikoida,
mikä se noista kaukaisista hahmoista olisi ollut. Jätin arvuuttelun
istahtaessani paikalle kyhätylle penkille. Jos joku olisi sytyttänyt
Tenholassa merkkitulen, ainakin savu olisi erottunut selvästi.
Näkymä kohti Tenholaa. Valaistus on tehnyt tepposensa, mutta pitihän tuo kuva ottaa koska tuolla jossain
kaukaisuudessa tähystelin vain kuutisen tuntia aiemmin päin vastaiseen suuntaan.
|
Lisää maisemia Rapolasta |
Oli
aika lähteä katsomaan Rapolan kalmistoa. Polku seurasi harjunlakea.
Matkalla näkyi paikka, jossa arvellaan olleen paaluvarustusten.
Ohitin myös alueella ennen sijainneen huvimajan eli lystikopin
paikan. Sen oli aikanaan kamreeri Per Gustaf Svinhufvud rakennuttanut
1800-luvun puolivälissä. Opastaulun mukaan kansallisromantikot
etsivät Sääksmäeltä erämaaluontoa. Nimistä on mainittu muun
muassa Akseli Gallen-Kallela, Ermil Wikström, Jean Sibelius ja Eino
Leino. Tiesin siis kulkevani paitsi hämäläisen niin myös
suomalaisen kulttuurimaiseman sydämessä.
Merkkinä
menneestä maastossa erottui yhä vanha sudenkuoppa. Muinaislinnan
sivua kulkeneesta urasta erkani alas reitti. Nuolet opastivat hyvin
jokaisessa käänteessä, vaikka matkalla pieni alue metsää oli
kaatunut tai kaadettu. Niin saavuin muinaispellon laitaan ja löysin
viimein kyltin, joka ilmoitti kalmistosta.
Muinaispelto häämöttää. Tässä ollaan kulttuurimaiseman sisimmässä. |
Rapolan kalmistoaluetta. Tiet ja polut täällä päin ovat ikivanhoja. |
Palatessani
takaisin mäkeä ylös huomasin opastaulun, jossa esiteltiin
suomalaisen maiseman peruspiirteiden syntymistä jääkauden
päättymisen aikoihin 11 500 – 10 800 vuotta sitten. Jos olen
joskus oppinut ja unohtanut, niin jälleen sain kerrata Rapolanharjun
kuuluvan suureen Hattelmalan harjujaksoon. Harjun korkein kohta on
149 metriä merenpinnasta ja noin 70 metriä Vanajaveden nykyisestä
pinnasta eli siis viitisen metriä korkeammalla kuin Tenholan huippu.
Samassa opastaulussa esitettiin maankohoaminen Ancylusjärven
alkuvaiheesta 10 800 vuotta sitten Anchyluksen järvivaiheen (10 100
vuotta sitten) Vanajaveden järvialtaan muotoutumisen jälkeiseen
aikaan 8 800 vuotta sitten. Rinnakkain asetettut karttakuvat
näyttävät selkeästi mullistavat muutokset vesien väistyttyä
nykyisille uomilleen ja saavat uumoilemaan niitä meille
havaitsemattomia muutoksia, joita alituisesti tapahtuu
havaintokyvyltämme salassa jääden monenmoisten
kanavanrakennustöiden seurausten varjoon.
Harjuhaudan ylärinnettä harjunlakea kiertävän polun koilliskulmasta. Oikealla puolella on muinaisten asumusten
jäänteitä.
|
Siellä ne näkyvät, Valkeakosken tehtaanpiiput jo
huomattavasti lähempänä kuin aamulla.
|
Päästyäni
takaisin harjun päälle lähdin jatkamaan polun kiertämistä
myötäpäivään. Rengasmaisen polun kehän sisälle jäivät
harjanteen kaakkoispään kaksi suurta harjuhautaa jotka ovat olleet
luontainen sijoituspaikka alueen tulisijoille ja asumuksille. Vajoama
harjun keskellä osoittautui yllättävän suureksi. Siitä on hyvä
päätellä, kuinka paljon rakennelmia sinne aikanaan onkaan
mahtunut. Vaikka muinaislinnojen kukoistusaika lienee ollut
700-1100-luvuilla jKr, osa Hämeen muinaislinnoista on otettu
uudelleen käyttöön tai uusia perustettu 1200-1400- luvuilla
Ruotsin vakiinnuttaessa täällä valtaansa. Siten voidaan ymmärtää,
kuinka strategisesti merkittäviä paikkoja nämä ovat olleet. On
arvioitu Rapolasta aikanaan nähdyn lähes jokainen Vanajaveden
ympäristön rautakautinen asuinpaikka. Ne puolestaan ovat olleet
perustana myöhemmille Vanajaveden laakson kylille.
Metsän
lomasta siintivät äkkiä myös Valkeakosken savupiiput, ja sain
siten konkreettisesti arvioida päivässä tekemääni liikettä
niidenkin maamerkkien suhteen. Alkoi olla sopiva hetki laskeutua
takaisin polkupyörän luokse ja suunnitella paluumatkaa.
Kuvassa toinen Rapolan harjuhaudoista, jonka suojaan on sopinut aikanaan sangen paljon väleä ja varusteita. |
Juomatauko
Voipaalan taidekeskuksen kahviossa ja lyhyt kierros puutarhassa
olivat sopiva tovi ennen paluuta Sääksmäentielle. Kirkko kylpi
iltapäivän kirkkaassa valossa. Olin monta kertaa aiemmin
kiiruhtanut siitä ohitse, joten tällä kertaa oli syytä kurvata
pihalle ja tarkistaa mahdollinen sisäänpääsy. Onneksi ovi oli
auki ja esittelykin tarjolla.
Sääksmäen kirkko |
Tie kirkon kulmalta kohti pohjoista |
Vuosina
1924-1925 peruskorjattu kirkko paloi 1929, joten seinämaalaukset
ovat paloa seuranneelta ajalta lukuunottamatta kahden päätyikkunan
uudelleenaukaisun yhteydessä paljastuneet maalaukset. Uudet
maalaukset ovat sääksmäkeläisen Kalle Carlstedtin käsialaa ja
osoitus paikallisesta uskosta ja tahdosta koettelemuksissa niin kuin
palaneen kirkon korjaus aina on ollut. Kuunneltuani esittelyn istuin
hetkeksi penkille huokaisemaan ennen paluumatkaani. Oli sopiva tuokio
toivoa kommelluksitonta taivalta kohti Hämeenlinnaa.
Olin
päättänyt kiertää Retulansaaren kautta Pälkäneentielle.
Sinänsä etappi ei ollut tuntematon, mutta edellisestä kerrasta oli
kulunut jo vuosia. Alkumatka Ritvalaan taittui joutuisasti uutta
kestopäällystettä pitkin. Siellä seisautin kulkupelini
bongattuani kyläkaupan. Vaikka taskussani ei ollut enää monta
ropoa, piti yrittää ostaa jotain, edes jäätelöpuikko. Samalla
pääsin haistelemaan yhä harvinaisempaa kyläkauppatunnelmaa. Tänä
kesänä olin päässyt ainoastaan kerran aiemmin poikkeamaan
kyläkaupassa, Urjalan takamailla.
Ritvalan kyläkauppa on lajissaan uhanalainen. Joenhiisi pysähtyy periaatteessa jokaisessa kyläkaupassa, jonka taipaleellaan kohtaa. |
Ritvalan
kyläkauppias olisi saanut myytyä yhtä ja toista, mikäli
taskussani olisi ollut tarpeeksi käteistä. Kortti ei käynyt.
Itsekin toki mieluummin harrastan käteiskauppaa. Seuraavan kerran
ohiajaessani pyrin varaamaan mukaan jonkin sopivan setelin, mikäli
kaupan yhä löydän. Hetken luulin olevani jossain kotimaisessa
maaseutuelokuvassa. Sulkemisaika vain painoi päälle, ja itsenikin
oli syytä kiiruhtaa pyörälleni. Korpitaivalta oli yhä rutkasti
edessä ennen kuin edes Pälkäneentielle oli pääsy.
Maantien
päällysteen vaihtuessa soraksi ja mutkien lisääntyessä pellot
vaihtuivat metsäksi. Puiden oksat tuntuivat lähestyvän kulkijaa
kummaltakin sivulta. Onneksi sentään oli kesäinen ehtoo
lähestymässä eikä valosta puutetta. Ohitin syrjäisiä maataloja,
joista jotkut näyttivät vuosikausia aiemmin hylätyiltä. Yhdestä
tienmutkasta puuskuttaessani oli ajaa mäyränpoikasen (ilmeisesti,
havainto oli siksi pikainen) tai parin ylitse. Yksi jäi hetkeksi
sähisemään närkästystään ojanreunalle ennen kuin olin jo
ohittanut paikan. Tilanne oli lyhyt, nopea leikkaus tajunnassa.
Olisipa ollut kamera valmiudessa rinnuksilla.
Ylös
ja alas mäkiä vei pyöräilijän matka. Yhtenä hetkenä polki
toinen kulkija ohitseni kadotakseen vähitellen maantien kätköihin.
Autoja oli vähän liikkeellä. Tiesin muuta kokevani ehtiessäni
Pälkäneentielle, mutta tuolla hetkellä sain nauttia levollisesta
rauhasta odottaessani seuraavan etappini Retulansaaren risteystä,
jonne Ritvalastakin oli taitettavana runsaasti matkaa. Mälkiäisen
risteyksestä olin kääntyä tuolle umpikujaan johtavalle tielle
ennen kuin tavoitin Valkeakoskelta Alvettulaan johtavan tien.
Olin
päättänyt koukata Retulansaaren kautta vilkaistakseni, miltä
siellä nykyään näyttää. Olen kyllä poikennut siellä jonkin
kerran aikaisemminkin ja valokuvannut useita kuvia, mutta siitä on
vierähtänyt jo niin monta ajastaikaa, ettei niitä otoksia viitsi
käyttää ainakaan ainoina kuvaamaan vuoden 2014 tapahtumia. Olin
siis menossa katsomaan vielä yhtä kalmistoaluetta. Muistaakseni
saarella oli ennen käyskennellyt lehmiä. Tänä vuonna näin
hevosia. Joka tapauksessa laitumia yhä käytettiin.
Retulansaaren kalmistoaluetta |
Kuin olisi päätynyt äkkiä jonnekin toiseen maahan. Vuosisatojen kulttuurivaikuitus näkyy selvästi. |
Tämä luonnon tuivertama puu on kuvattu Retulansaaressa kesäkuussa 2006. |
Retulansaarta niin ikään vuodelta 2006. |
Hattulan Pyhän Ristin kirkko ilta-auringossa hetkellä, jolloin
Vanajanselän kiertomatkani umpeutuu. Takana on antoisa
kesäpäivä keskellä hämäläistä maisemaa.
|
Lähteet:
Opastaulut kohteissa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuurilan_junaturma
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuurilan_rautatieasema
Puutarhakahvila Tervapääsky;
www.lighthouse.fi/tervapääsky
/ Facebook: Puutarhakahvila Tervapääsky
www.saaksmaenseurakunta.fi/fi/hallinto/tiedotus/saaksmaen_kirkko_ja_kirkon_hostoria/?id=231
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti