torstai 18. kesäkuuta 2015

Koskensilta - portti lännestä

Hämeenlinna sijaitsee Vanajaveden laaksossa paikallaan idästä länteen ja etelästä pohjoiseen johtavien teiden risteyksessä. Tämä strateginen paikka on oivallettu jo vuosisatoja sitten. Koskensilta on se alueen läntinen portti, joka nykyään liiankin joutuisasti ohitetaan päällystettyä valtatietä pitkin matkalla kohti Turkua. Kannas entisen Sammon- eli Alajärven ja Iso-Munakkaan välillä on ollut jo Härkätien vanhimman linjauksen reitillä kohti Rengon Kuittilaa.


Koskensillan merkitys on näkynyt kartoissa kautta aikojen. Vasemmalla on osa tuntemattoman tekijän
1840-luvulla laatimasta Luolajan kartasta [2131 09, 2132 07 vanaja].  Mielenkiintoiseksi kartan tekee
selvästi jälkikäteen lisätty merkintä Koskenniskasta ja tielinjasta. Kuvernööri Rehbinder teki vuonna
1844 ehdotuksen Härkätien uudesta linjauksesta uudestaan Alajärven eteläpuolitse, mikä toteutui 1850-
luvulla. Oikealla on osa Avanderin 1706 laatimasta kartasta, jossa paikka on myös huomioitu.
Molemmat kartat on tuottanut www.vanhakartta.fi<http://www.vanhakartta.fi> ja Jyväskylän yliopiston
julkaisuarkisto. Pysyvät linkit karttoihin ovat
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200910214246 ja http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200805164429


Koskensilta HämeenlinnanLuolajassa ohitetaan nykyään
turhankin huomaamattomasti. Satakunta vuotta sitten niin
ei todellakaan ollut
Hiukan hätäistä tarkempi vilkaisu karttaan riittää osoittamaan, että Koskensilta on ollut todennäköinen paikka mitellä voimia kansakunnan kriisivaiheissa, mikäli Hämeenlinnan hallinta on ollut kyseessä. Janakkalan Laurinmäki on ollut aikanaan autonomian lopussa varustuksena oma lukunsa ja ilmeisesti vain punaisten taitamattomuus esti siellä saksalaisia jumittumasta paikoilleen. Mikäli Venäjän imperiumi olisi ollut voimissaan, hyökkäys Janakkalan kautta olisi ollut verisempi. Läntinen suunta Turusta Hämeenlinnaan jää ilmeisesti usein varjoon.

Taannoin Kaupunkiuutisissa julkaistu juttu Luolajan juoksuhaudoista sai Joenhiiden tutustumaan paikkaan. Sata vuotta on ollut pitkä aika Alajärven ja Iso-Munakkaan rantamilla. Maisema on muuttunut sangen radikaalisti. Silta on enää hankalasti hahmoteltavissa osana 10-tietä. Nykyajan kulkijat porhaltavat yhdysjoen ylitse sitä useinkaan edes tajuamatta. Raili Rytkösen Vanajan historia II -teoksen sivulta 393 löytyy valokuva Koskensillasta 1890-luvulta. Vaikka tuossakin kuvassa näkyy metsää länsirannalla, itse sillan tienoo on aukeata. Valokuvassa katsotaan siis kohti Renkoa. Kuvaajan taakse vasemmalle on jäänyt osin jyrkkärinteinen louhikkomäki, jota vielä tänäänkin kiertävät sata vuotta aiemmin kaivetut juoksuhaudat. Mikäli nyt malttaa seisahtua Luolajantien ja 10-tien risteykseen, huomaa en koilisrinteen hakkuujäljet, jotka osin paljastavat puiden enimmäkseen kätkemät maastonmuodot, jotka ovat varmasti linnoitustöiden aikana olleet paljaaksi hakattuina.

Metsä on vallannut ryteiköllään sen, mistä voisi katseellaan tavoittaa kaivantojen alun. Aika ja luonto ovat
maiseman muovaajina lähes yhtä armottomia kuin ihminen.

Kukkulan laella etsintä lopulta palkittiin.

Juoksuhaudan jäänteet alkavat kuin varkain sankasti pusikoituneesta alarinteestä. Aivan aluksi en niitä havainnut, vaan harhailin noin kahdenkymmenen metrin päästä niiden ohitse. Vasta palatessani osasin katsoa oikein vesakon verhoamaan viiltoon tienpientareella. Pusikon takana paljastui aluksi mäen kallioisuus, ja uskoin olevani oikeilla jäljillä. Silti täytyy tunnustaa, että ilman lähistöltä tapaamani paikallisen neuvoja en olisi ryteikköön uskaltautunut kompuroimaan. Ensimmäiset merkit juoksuhaudoista pistivät kuin varkain pusikon keskeltä palattuani hitaasti mäkeä alas. Sen jälkeen olikin helppoa seurata mutkittelevaa uraa, joka muuttui kaakon suuntaan yhä selvemmäksi. Lopulta löytyi jo ristikkäisiä kaivantoja. Pusikon vaihtuessa kookkaiksi puiksi oli hautakin syvempää päättyen yhtäkkiä metsän eteläreunassa. Samoin kaivanto päättyi kuin seinään korkeammalla mäellä.



Tahtomattani tein vertailuja vuotta aiemmin Laurinmäellä näkemiini kaivantoihin. Samoja piirteitä oli nähtävissä niin maisemassa kuin ihmiskäden töiden jäänteissä. Tuolla Koskensillan alueella yksityiskohdat olivat joiltain osiltaan hiukan pienempiä. Samalla aivan 10-tien kahtapuolta myöhemmät rakennustyöt ovat varmaan tuhonneet rakennelmia. Edellä mainitun Kaupunkiuutisten jutun mukaanhan ainakin Koskensillan juoksuhautoja purkaminen alkoi melkein heti niiden valmistuttua. Hirret käytettiin uudelleen.


Juoksuhaudan jäänteet sulautuvat maastoon alkaen ja päättyen yhtäkkiä.

Laurinmäellä sotatoimet jäivät lyhyiksi. Entä kuinka olikaan Koskensillan laita? Oliko siellä tehty tyystin turhaa työtä? Anna-Maria Vilkuna on liittänyt Vanajan historia III -teokseensa luolajalaisen maanviljelijä Markku Seppälän tallentaman tarinan Luolajan taistelusta, jonka henkiset jäljet ovat repineet sittemmin kuulemma tämän entisen Vanajan pitäjän suurimman kylän asukkaiden sisikuntaa.

27. huhtikuuta 1918 Hämeenlinna oli jo saksalaisten hallinnassa punaisten joukon ilmestyessä lännestä kohti Koskensiltaa. Tulijat olivat ilmeisesti tietämättömiä kaupungissa tapahtuneesta vallanvaihdosta. Saksalaiset olivat ehtineet kaivaa varustuksia maantien varrelle ja saattoivat rauhassa kone- ja pikakiväärinsä kanssa odottaa mahdollisia vihollisia. Punaisten saapuessa apujoukkoja hälytettiin kaupungista ja tykkejä ajettiin asemiin sepää Luoman pajan lähelle suutari Aron perunapellolle.

Voimasuhteet huomioon ottaen sen lopputulos ei ollut yllätys. Kuusi punakaartilaista kaatui, aseita heitettiin metsiin ja ojiin, kuormastot hylättiin tielle. Ratsain kynnelle kyenneet punaiset pakenivat ratsain Hyrvälän, Mierolan ja Alvettulan kautta Hauholle ja Lahteen. Siinä onkin sitten pohtimista, ovatko pakenijat palanneet Kuittilaan asti vai millaisia polkuja on tuohon aikaan ollut Renkovahan ja Järviöisten kautta Kouvalaan, mikä olisi suorin reitti kohti Hyrvälää. Vanhat kartat ovat antaneet joitain viitteitä jonkinlaisista poluista osan matkasta. Onhan Järviöisistäkin sentään ollut pakko jotenkin ihmisten ilmoille päästä. Jospa tuohonkin joskus selvyyden saan. Ratsukot ovat sentään polkujakin voineet edetä. Menon on täytynyt olla paniikkimainen ratsastusta hevosia säästämättä. Alajärven länsirantakin siis sai noina kevään 1918 hirvittävinä viikoina oman kaoottisen pakotarinansa.



Vanhalla tielinjalla kuluneina vuosisatoina liikkuneita ja matkansa pään Koskensillan pielessä tavanneita on toki ollut muitakin kuin mainitut punakaartilaiset. Kesäkuun 16. 1910 kirjoitti sanomalehti Hämetär Koskensillan mäestä tien vierestä kuolleena löytyneestä kauppamatkustajasta, jonka uskottiin tehneen itsemurhan myrkkypullon avulla. Pelkkää tuskaa ja kuolemaa ei sentään Koskensillan historiasta ole ollut pikaisella lukemisella löydettävissä. Linnoitustyöt tarjosivat aikanaan runsaasti töitä. Vuoden 1881 toukokuussa sanomalehdet Hämäläinen ja Hämeen Sanomat julistivat 300 hevosmiehelle töitä lankkujen vetämiseen muun muassa Koskensillasta.

* * *

Lähteet:

Raili Rytkönen. Vanajan historia I
Anna-Maria Vilkuna. Vanajan historia III


Hämetär 16.6.1910
Hämäläinen 28.5.1881; Hämeen Sanomat 27.5.1881
Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset 17.9.2014


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti